• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nekad skuldsanering efter inledande

david1979

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
26 Februari 2013
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Det var Dec19/Jan20. Det var bra tajming så löneutmätningen inte hann börja.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sheriffen89

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
27 Januari 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
48
Poäng
137
hur lång tid efter inledande fick du beskedet? Ge inte upp! :) Har inledande med men blir lite nödig när man läser detta, märkligt att allt var på bordet, godkännas inledande för att sedan bli nekad.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Fan va tråkigt kompis!

Detta gör mig så jävla förbannad.


Bankerna lånar glatt ut pengar till oss som inte är i våra bästa jag och gärna mer desperata än någonsin och hela tiden vill försöka jaga tillbaka vinster. Många lån jag har tagit så har de också begärt kontoutdrag vilket då visat transaktioner till spelsidor som de enkelt kan se men ändå lånat ut till mig!
Men känns ju givet att det är bankerna som gör pengar på folks missbruk som ska räddas?

Tycker det är lite märkligt att de avslår för att man har spelat upp pengarna och haft ett beroende även fast man kan påvisa att det var länge sedan och att det finns en tydlig brytpunk och man har sökt och fått hjälp. Jag menar, har du ett annat beroende i form av droger/alkohol så får du lägenhet, pengar, utbildningar och fan hans moster, vilket inte kostar bankerna något utan alla skattebetalare en jävla massa pengar men det är helt OK?

OBS: Givetvis inget emot folk som har andra beroenden, har själv problem med det i släkten men drog bara en jämförelse.

Hälsningar, Kalle.
 

Bridget

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
5 September 2018
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Fick beslut idag att jag bli nekad skuldsanering och är så besviken. :(
Så här står det:

Kronofogdens bedömning
Vi bedömer att du inte kan betala dina skulder på många år. Vi grundar vår
bedömning på din totala skuld i förhållande till vad du kan betala nu och i
framtiden. Vi har tagit hänsyn till alla kända omständigheter som påverkar dina
möjligheter att betala.
Det första villkoret för skuldsanering är därmed uppfyllt. Vi ska även göra en
helhetsbedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att pröva
om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Du har tagit lån för att finansiera ett spelande om pengar. Att en stor del av dina
skulder har uppkommit på detta sätt talar starkt emot en skuldsanering för dig.
Att du har skuldsatt dig nära inpå din ansökan om skuldsanering talar emot en
skuldsanering för dig. Detta eftersom du har skuldsatt dig nära i tiden, när du
dessutom redan var skuldsatt och inte hade möjlighet att betala.
Det är i dagsläget svårt att säga att det på längre sikt finns en brytpunkt i din
skuldsättning.
Du har skulder på grund av att du lånat pengar för att bekosta en annans persons
utgifter. Du har inte gjort vad som kan förväntas av dig för att få tillbaka
pengarna. Detta talar emot en skuldsanering för dig.
Vid en helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som
talar emot en skuldsanering för dig. Vi bedömer därför att det i dagsläget inte är
skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.

När kan jag ansöka igen? Ni som har fått nekad efter inledande. När har ni sökt igen och och hur har det gått?
Hej
Jag blev nekad min första gång på grund av nära i tiden, skickade den ansökan till överklagan de sa nej, slängde direkt väg en ny, dem ochså den blev avslag för hon tyckte jag kunde betala när min sjukskrivning var slut.
Dagen efter skickade jag in en till och det var i maj och oktober var den beviljad. Kanske du skall utesluta att du lånat till någon annan.
Min slutsats påt igen, med vändande post, de tog aldrig upp de senaste ansökningarna. Jag fick rätt handläggare och jag var sjukskriven när det blev beviljat.
Lycka till
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
hur lång tid efter inledande fick du beskedet? Ge inte upp! :) Har inledande med men blir lite nödig när man läser detta, märkligt att allt var på bordet, godkännas inledande för att sedan bli nekad.
Jag fick inledande den 20 mars och beslut den 13 juli, så nästan 3 månader. Hoppas det går bättre för dig. Lycka till!
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Fan va tråkigt kompis!

Detta gör mig så jävla förbannad.


Bankerna lånar glatt ut pengar till oss som inte är i våra bästa jag och gärna mer desperata än någonsin och hela tiden vill försöka jaga tillbaka vinster. Många lån jag har tagit så har de också begärt kontoutdrag vilket då visat transaktioner till spelsidor som de enkelt kan se men ändå lånat ut till mig!
Men känns ju givet att det är bankerna som gör pengar på folks missbruk som ska räddas?

Tycker det är lite märkligt att de avslår för att man har spelat upp pengarna och haft ett beroende även fast man kan påvisa att det var länge sedan och att det finns en tydlig brytpunk och man har sökt och fått hjälp. Jag menar, har du ett annat beroende i form av droger/alkohol så får du lägenhet, pengar, utbildningar och fan hans moster, vilket inte kostar bankerna något utan alla skattebetalare en jävla massa pengar men det är helt OK?

OBS: Givetvis inget emot folk som har andra beroenden, har själv problem med det i släkten men drog bara en jämförelse.

Hälsningar, Kalle.
Tack kompis!
Tyvärr så ses inte spelberoende på samma sätt som andra missbruk. Oftast för man höra men det är bara att sluta du får skyla dig själv. När jag sökte hjälp för spelmissbruk så fick jag veta på mötet jag var att spelberoende är väldig svår beroende som man inte kan kontrollera själv. Det som händer i kroppen när man spelar är samma som när man tar starka droger. Min missbruk började genom att jag under flera år har mått väldigt dåligt psykiskt eftersom att det har hänt mycket saker i familjen. Jag har alltid varit stressad och har aldrig fått hjälp. Utan jag har alltid varit tvungen att vara pappa åt min egen pappa eftersom att han är svår psykiskt sjuk. Men det är lång historia.

Handläggaren har aldrig riktigt frågat något om spelberoende när vi hade vår samtal. Men jag har varit tydlig med att jag har sökt hjälp och att jag inte spelar längre. Jag kommer göra ny ansökan och får hoppas det går bättre.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Hej
Jag blev nekad min första gång på grund av nära i tiden, skickade den ansökan till överklagan de sa nej, slängde direkt väg en ny, dem ochså den blev avslag för hon tyckte jag kunde betala när min sjukskrivning var slut.
Dagen efter skickade jag in en till och det var i maj och oktober var den beviljad. Kanske du skall utesluta att du lånat till någon annan.
Min slutsats påt igen, med vändande post, de tog aldrig upp de senaste ansökningarna. Jag fick rätt handläggare och jag var sjukskriven när det blev beviljat.
Lycka till
Hej, tack för informationen. Ni ger mig verkligen hopp. Jag får försöka göra ansökan igen, förlorar inget att försöka. Men jag kanske som du säger ska utesluta att jag har lånat till någon.
Jag hade också en privatskuld (till min mamma) som jag hade med i ansökan och som jag tror kan har påverkat att det blev avslag. Min mamma har en gång hjälpt mig med ett lån som hon tog på sitt namn och som jag har betalat när jag har kunnat. Vi hade inte skrivit något skuldebrev. Handläggaren ringde mig dagen innan beslutet och frågade om den privatskulden och om vi hade någon skuldebrev. Tror du det är bättre att inte ta med den i ansökan? Kommer inte bli några problem med min mamma.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej, tack för informationen. Ni ger mig verkligen hopp. Jag får försöka göra ansökan igen, förlorar inget att försöka. Men jag kanske som du säger ska utesluta att jag har lånat till någon.
Jag hade också en privatskuld (till min mamma) som jag hade med i ansökan och som jag tror kan har påverkat att det blev avslag. Min mamma har en gång hjälpt mig med ett lån som hon tog på sitt namn och som jag har betalat när jag har kunnat. Vi hade inte skrivit något skuldebrev. Handläggaren ringde mig dagen innan beslutet och frågade om den privatskulden och om vi hade någon skuldebrev. Tror du det är bättre att inte ta med den i ansökan? Kommer inte bli några problem med min mamma.
Att utesluta hjälper nog inte, de har din gamla ansökan och motiveringen till avslaget.
Försök att göra något åt det de gav avslag för och sök igen.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Att utesluta hjälper nog inte, de har din gamla ansökan och motiveringen till avslaget.
Försök att göra något åt det de gav avslag för och sök igen.
Fast det kollar dom väl aldrig?

Enligt min handläggare så är det en ny handläggare man får och den har ingenting med ditt förra ärende att göra.

Det ska vara för att dem inte ska kunna påverka varandra så varje enskild ansökan ska sköta individuellt.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Trodde att allt lagrades i varje persons "akt" just för att kunna ha historik för senare beslut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp