• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Moneybuddy igång igen!

jasse

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 November 2011
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Tack! Ska kolla på de.

Jag har bara fått mejl om betalningsföreläggande, inte något från kronofogden får se i veckan om det dyker upp något.

Jag tänker anlita advokat i mitt mål.
Skiter i om jag förlorar bara ockrarna får sig en törn.

Har du fått svar om slutsumman? Jag tror faktiskt inte de har skickat till kronofogden, utan det är tomt hot. Hör av dig om du ändå får något i veckan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
föreläggande får man från kfm.så håller med att det är tomt hot.anmäl dessa.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
978
Poäng
907
Ja man får inte utöva hot, läs inkassolagen DI- s sida. Så visst ska de anmälas. Har de inkassotillstånd för övrigt??
På datainspektionens sida under Lagar och regler- Inkassolagen kan man se Gällande inkassotillstånd och där finns inte Moneybuddy med under eget namn.
Men normalt krävs det inget inkassotillstånd från Datainspektionen för att få driva in sina egna fordringar eller fordringar åt bolag inom den egna koncernen, så kallad koncerninkasso.
Tillstånd behövs inte för inkassoverksamhet som bedrivs av företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Det gäller i första hand banker, kreditmarknadsbolag och försäkringsbolag. Finansinspektionen övervakar att dessa företag följer inkassolagen och iakttar god inkassosed i sin inkassoverksamhet. Observera att företag som endast är registrerade hos Finansinspektionen efter anmälan, men som inte står under dess tillsyn, behöver Datainspektionens tillstånd för att få bedriva inkassoverksamhet
 

thah

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
12 Oktober 2012
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Efter att Moneybuddy skickat ut ansökan om betalningsföreläggande trots att jag fölrlängt lånet skrev jag nu detta. Avskummen har inte svarat på mina några av mina tidigare meddelande...

Till: Moneybuddy

Meddelande:
Vänligen uppge den totala och korrekta summan jag ska inkomma för betalning.
Jag har förlängt lånet en gång med 500 kr enligt föreskrifter, därför anser jag att inkassoavgift samt tillkommande avgift för ansökande om betalningsföreläggande samt de 500:- som redan är av er tillhandahållna skall kommas att dras den totala summan.
Jag kommer att bestrida fakturan till tingsrätt tills det att den korrekta summan är angiven.

Med vänliga hälsningar



Hur tror ni det går och hur har era händelseförlopp sett ut?

Fick det här svaret idag:


Sv:Betalningsföreläggande


Från: Moneybuddy

Meddelande:
Hej!

Totalt att betala blir 5 500kr.
Meddela oss om något är oklart.

MVH
MoneyBuddy.
-----------------------------------------

Godtar detta då de dragit bort inkasso och avgift för betalningsföreläggande.

Stå på er ni andra som betalade förlängningsavgiften
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Öppet igen...iaf för mig, 3000 in på Swedbank typ 20 min efter jag ansökte just innan 21.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
978
Poäng
907
Det är ju så de gör, så fort de får in några tusen så lånar de ut dem och stänger lika snabbt som de öppnat.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp