• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Missat skuld i ansökan?

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag har nyss skickat in en ansökan om skuldsanering via KFMs sida. Trots att jag har stenkoll på mina skulder och bockat av dem vart efter jag la in dem i ansökan så har jag missat en skuld, ett kreditkort.
Nån som vet hur man enklast kompletterar detta?
Och en fråga till som jag vet varit uppe i tidigare trådar, hur gör man med personligt brev. Den möjligheten fanns inte när jag ansökte. Ska jag skriva ett personligt brev eller funkar det ändå?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ynnor

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Du borde ju kunna ringa och komplettera redan nu i veckan. Men du kommer även få ett samtal i anslutning till att de behandlar din ansökan, förmodligen om ca 6 månader med dagens handläggningstider, då frågar de om dina skulder och om det finns några fler som du vill lägga till. Angående personligt brev vet jag inte, jag skickade aldrig med någonting mer utöver frågorna/skulderna man fyllde i på nätet - och idag har jag fått inledande skuldsanering.
 

Gild

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
19
Poäng
51
Skrev ni adressen med, vi säger tex man har en skuld till Ikano. Räcker de inte man bara skriver Ikano bank och exakt belopp.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag har nyss skickat in en ansökan om skuldsanering via KFMs sida. Trots att jag har stenkoll på mina skulder och bockat av dem vart efter jag la in dem i ansökan så har jag missat en skuld, ett kreditkort.
Nån som vet hur man enklast kompletterar detta?
Och en fråga till som jag vet varit uppe i tidigare trådar, hur gör man med personligt brev. Den möjligheten fanns inte när jag ansökte. Ska jag skriva ett personligt brev eller funkar det ändå?
Skulle man missa en skuld så ingår den ju ändå. Det blir upp till det bolaget att anmäla skulden vid ett ev inledande då ditt namn hamnar i POIT som bevakas av alla bolag. Men självklart kan du komplettera när du fått en bekräftelse på din ansökan o du har ett ärendenr. Du mailar, anger ärendenr o vad det gäller.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Skrev ni adressen med, vi säger tex man har en skuld till Ikano. Räcker de inte man bara skriver Ikano bank och exakt belopp.
Skrev adress, telefonr nr, allt m a o. Ju mer noggrann desto bättre. Det visar om inte annat att man lagt ner lite tid på sin ansökan.
 

ynnor

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Skulle man missa en skuld så ingår den ju ändå. Det blir upp till det bolaget att anmäla skulden vid ett ev inledande då ditt namn hamnar i POIT som bevakas av alla bolag. Men självklart kan du komplettera när du fått en bekräftelse på din ansökan o du har ett ärendenr. Du mailar, anger ärendenr o vad det gäller.

Låt oss säga att jag omedvetet utelämnat en skuld vid både ansökan och under inledande skuldsanering (av ren glömska kan vi säga), ingår den trots allt tack vare POIT?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Låt oss säga att jag omedvetet utelämnat en skuld vid både ansökan och under inledande skuldsanering (av ren glömska kan vi säga), ingår den trots allt tack vare POIT?
Ja alla skulder före ett inledande ingår, oavsett om de är anmälda till saneringen el inte. Har ett bolag inte anmält skulden så ingår den men de får inga pengar då de inte finns med i betalplanen o de kan heller inte kräva gäldenären på betalning efter avslutad sanering.
Det är även lite upp till borgenärerna att ha koll på POIT o anmäla skulder.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Gällande personligt brev:

Du kommer få på Kivra att dom mottagit din ansökan. Där får du ett diarie nummer S-XXXXX-YY. (nummer till din ansökan)

Sedan skriver du ett personligt brev i exempelvis word, markerar det högst upp med ditt namn personnummer och komplettering till ansökan med diarienummer:

Det personliga brevet skriver du ut, häftar ihop, sätter i stort kuvert och postar in till:

Kronofogdemyndigheten
FE 100 Skuldsanering
106 65 STOCKHOLM

Med tanke på att ansökan tar ca ett halvår innan handläggare går igenom det så har du gott om tid att skriva det, finslipa det, strukturera det, rättstava det och revidera det några gånger tills du är nöjd.
Du kan jobba på det i lugn och ro i 4 månader sen posta in det som komplettering till ditt diarie nummer.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp