• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Så om kreditgivaren tar bort missbrukad kredit så försvinner den helt och påverkar inte längre betyget?

Någon som vet om detta är enkelt eller om banken får betala för det eller liknande?

Fast om man har fått en betalningsanmärkning med missbrukad kredit så ligger den ju kvar i tre år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Med UC kreditkollen, kan man se sitt kreditbetyg i tjänsten? De nämner inte kreditbetyg när man läser om tjänsten utan endast kreditscore och upplysning.
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Med UC kreditkollen, kan man se sitt kreditbetyg i tjänsten? De nämner inte kreditbetyg när man läser om tjänsten utan endast kreditscore och upplysning.
Du ser på Kreditkollen för 49 kr/månad både ditt kreditbetyg (0,1% - 100%) och ditt uc-score (1 - 999).
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Du ser på Kreditkollen för 49 kr/månad både ditt kreditbetyg (0,1% - 100%) och ditt uc-score (1 - 999).

UC score är dock osynligt för andra än en själv (och UC då), så det är av mindre vikt vad det ligger på. Kreditbetyget kan man nästan lika gärna kolla gratis, fast då med bara en decimal. Betalar man så får man två.
 

johansson86

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
7 Januari 2020
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
66
Poäng
207
Uppdatering av inkomsten i augusti kommer ske imorgon enligt uc! Mailade dom!
 
V

Vatikanen

Gäst
Poäng: 0
Skummat igenom tråden och funderar lite över varför mitt kreditbetyg är så lågt. Det ligger idag på, 2,4 och har inte rört sig alls under en längre tid, inte ens när min taxerade inkomst höjdes med 100,000 kr.

Har ett underskott på kapital som ligger på cirka 5 % av min inkomst, beviljad kredit på 25 % och utnyttjad kredit på 20 %. Inga förfrågningar eller anmärkningar.

Tycker mig ha sett många exempel här där folk med långt högre skulder, lägre inkomst och flera förfrågningar ändå har bättre kreditbetyg. Funderar på ifall det beror på antalet krediter som ställer till det. Mina krediter är fördelade på åtta kreditgivare. En är outnyttjad men relativt låg. Hade kunnat betala av och avsluta åtminstone fyra av krediterna idag men då ryker återstoden av mina likvida medel som inte är bundna i värdepapper. Kan det vara värt att göra det inför ett eventuellt samlingslån, har verkligen antalet långivare så stor betydelse för framtida betalningssvårigheter?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Skummat igenom tråden och funderar lite över varför mitt kreditbetyg är så lågt. Det ligger idag på, 2,4 och har inte rört sig alls under en längre tid, inte ens när min taxerade inkomst höjdes med 100,000 kr.

Har ett underskott på kapital som ligger på cirka 5 % av min inkomst, beviljad kredit på 25 % och utnyttjad kredit på 20 %. Inga förfrågningar eller anmärkningar.

Tycker mig ha sett många exempel här där folk med långt högre skulder, lägre inkomst och flera förfrågningar ändå har bättre kreditbetyg. Funderar på ifall det beror på antalet krediter som ställer till det. Mina krediter är fördelade på åtta kreditgivare. En är outnyttjad men relativt låg. Hade kunnat betala av och avsluta åtminstone fyra av krediterna idag men då ryker återstoden av mina likvida medel som inte är bundna i värdepapper. Kan det vara värt att göra det inför ett eventuellt samlingslån, har verkligen antalet långivare så stor betydelse för framtida betalningssvårigheter?
Det har stor betydelse.Om du läser igenom den här tråden då skulle du inse att 2-3 kredit givare är optimalt,du har 8.
 
V

Vatikanen

Gäst
Poäng: 0
Det har stor betydelse.Om du läser igenom den här tråden då skulle du inse att 2-3 kredit givare är optimalt,du har 8.

Så pass. Inte ovanligt att någon har flera kreditkort för exempelvis olika flygbolag för att maxa bonus samt ytterligare något lån, tänker jag. Har du någon uppfattning om hur mycket kreditbetyget kan komma att påverkas ifall jag avslutar tre eller fyra krediter och kommer ned 4
-5 krediter totalt. Målsättningen är ju att samla lånen och komma ned på en kredit.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp