• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

HCM

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Mars 2016
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Ja de ringde varje dag i en vecka ungefär sen slutade dom. Ringde alltid under dagen då jag ändå inte kunde svara eftersom vi inte får ha mobil på jobbet.

Sjukt drygt, nu svarade jag men tackade nej till tjänsterna efter en hel del tjat från säljaren. Mailade UC igen så får se om jag får någon lycka i mitt försök att bli borttagen från marknadsföring.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HCM

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Mars 2016
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Okej, tydligen registrerades inte mitt "Nej tack". Har tydligen fått tjänsten ändå. Kan ej avbryta heller då det är mindre än 14 dagar sen jag fick den. Fortsättning följer. :)
 

Bilagor

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    7.6 KB · Visningar: 102

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Du kan ju ha sålt ett hus och tjänat en miljon på det t.ex. Då har du 1 000 000 i överskott av kapital, men pengarna kanske är borta för att de använde du när du köpte ett nytt hus.


Ja självklart. Men när man har pågående skuldsanering så lär man ju knappt ha något överskott och några husförsäljningar existerar ju inte heller.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Ja självklart. Men när man har pågående skuldsanering så lär man ju knappt ha något överskott och några husförsäljningar existerar ju inte heller.

Vad vill du ha för exempel då? Säg att Nisse som är duktig på bilar köper en sliten Volvo för 10 000 som han fixar till och säljer för 20 000. Är han en laglydig medborgare som deklarerar vinsten så har han då 10 000 i överskott av kapital. Är han rik för att han har ägt en bil för 20 000 kronor? Tror du att man kan få äga en sådan bil om man har skuldsanering?

Förekomst av överskott av kapital är i sig ingen indikation på att man är rik eller att man har pengar sparat.

Och man kan definitivt inte se hur mycket någon har sparat. Sätt in en miljon på ett vanligt bankkonto och du får 0 kr i överskott.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Vad vill du ha för exempel då? Säg att Nisse som är duktig på bilar köper en sliten Volvo för 10 000 som han fixar till och säljer för 20 000. Är han en laglydig medborgare som deklarerar vinsten så har han då 10 000 i överskott av kapital. Är han rik för att han har ägt en bil för 20 000 kronor? Tror du att man kan få äga en sådan bil om man har skuldsanering?

Förekomst av överskott av kapital är i sig ingen indikation på att man är rik eller att man har pengar sparat.

Och man kan definitivt inte se hur mycket någon har sparat. Sätt in en miljon på ett vanligt bankkonto och du får 0 kr i överskott.


Jag menade inte om man sparar på ett vanligt sparkonto. Jag menade om man sparar i aktier. Men jag kanske bara är sjukt nojig.

Jag har frågat kronofogden om man får spara pengar i aktier och fonder och har fått ja till svar. Men deras svar är ju inte alltid att lita på vad man har förstått, det varierar ju kraftigt.

Dock om man äger utdelningsaktier och börjar få in utdelning varje månad om än en mindre summa (vilket såklart kan öka om man fortsätter spara) så utgår jag från att samma regler borde gälla där när det gäller omprövning av inkomst. Men jag har ingen aning.

Därav mina funderingar kring vad borgenärer får för uppgifter via en UC och hur dom kan tänkas tolka det. Om det är som du säger att man inte lägger någon större vikt vid det då ett eventuellt överskott kan bero på många olika saker så blir jag bara glad för det, jag är likväl ändå rädd för att någon ska reagera och mena på att jag har gjort något fel som äventyrar min sanering.

Det är allt.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Jag menade inte om man sparar på ett vanligt sparkonto. Jag menade om man sparar i aktier. Men jag kanske bara är sjukt nojig.

Jag har frågat kronofogden om man får spara pengar i aktier och fonder och har fått ja till svar. Men deras svar är ju inte alltid att lita på vad man har förstått, det varierar ju kraftigt.

Dock om man äger utdelningsaktier och börjar få in utdelning varje månad om än en mindre summa (vilket såklart kan öka om man fortsätter spara) så utgår jag från att samma regler borde gälla där när det gäller omprövning av inkomst. Men jag har ingen aning.

Därav mina funderingar kring vad borgenärer får för uppgifter via en UC och hur dom kan tänkas tolka det. Om det är som du säger att man inte lägger någon större vikt vid det då ett eventuellt överskott kan bero på många olika saker så blir jag bara glad för det, jag är likväl ändå rädd för att någon ska reagera och mena på att jag har gjort något fel som äventyrar min sanering.

Det är allt.
utdelning som man får på ISK är däremot skattefri och ger inget överskott om man tar ut pengarna direkt innan nästa kvartals avstämningsdag
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
utdelning som man får på ISK är däremot skattefri och ger inget överskott om man tar ut pengarna direkt innan nästa kvartals avstämningsdag


Jag tar inte ut någon utdelning, jag återinvesterar allt vilket i sin tur ökar mitt kapital.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har för mig att jag hade 1.1? Loggade in nu och har 0.9, enda jag kan hitta är att en upplysning fyllde 6 månader idag
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp