• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Finsliparn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Mitt betyg har gått från 7,3 till 18,4??? Fattar inget alls, trodde att det var på väg neråt nu hela tiden inga anmärkningar eller så, men kredit på 30000 som står som 30300 kan det vara det? Blir så trött och trodde samlingslån var nära nu..
Högst troligt är det anledningen. Brukar skjuta i höjden när en kredit är övertrasserad. Åtgärda det denna månad så kommer de förmodligen gå ner lika mycket till nästa månad
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Mitt betyg sjönk från 0,72% till 0,69%. Detta trots ingen större förbättring.
 

Handlarnlar

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 Juni 2020
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Mitt betyg gick från 3,6% upp till 9,3%.

det som skiljer var att jag nyttjat utrymme på mitt kreditkort från entercard.

vid 3,6 hade jag nyttjat 5000 / 40 000
Vid denna uppdatering nyttjade jag 35 / 40 000.

gör det så stor skillnad alltså??

lyckligtvis kommer jag kunna betala in detta igen på typ 2 månader.
Men sjunker de lika fort då?
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Om jag avslutar flera lån/krediter på UC under januari. Visst bör det komma med i uppdateringen för februari då? Eller kan det korrigeras löpande?
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
vilket är mest positivt
att ha en kredit på säg 70 000kr men bara utnyttjat 40 000kr
Eller
Han en utnyttjad kredit på 40 000kr utan övrigt utrymme ?
Det bästa i exemplet du gav är krediten på 70 k där du inte utnyttjar hela. Däremot är jag osäker på hur många procents nyttjandegrad som är det mest gynnsamma, 40 k av totalt 70 k är ju nära 60% nyttjad kredit. Men att utnyttja hela är alltid sämre. Viktigt att ANTALET krediter hålls nere då det påverkar mycket att ha många krediter. Hellre stora krediter, även om det är lika högt totalbelopp, än att det är fördelat på flera olika kreditgivare.
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Om jag avslutar flera lån/krediter på UC under januari. Visst bör det komma med i uppdateringen för februari då? Eller kan det korrigeras löpande?
Det kommer med i nästa uppdatering, 15-20 feb -”ish”. Har varit med om att det ibland dröjt ända till månaden efter det (15-20 mars i ditt fall) innan alla uppdaterats. Vissa kreditgivare är lite segare med att ”ta bort” krediten.
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
I dec blev jag av med 3 förfrågningar samma dag men betyget rörde inte på sig en millimeter. I natt då 1 ff försvann gick jag från totalt 7 ff till 6 st, betyget gick från 2,5 till 1,9, känner mig fett nöjd med det:tummen::)
PS. Någon som vet hur snabbt en godkänd deklaration i april påverkar min UC? Har haft ”den andra” deklarationen” i ett par år men har förenklad deklaration nu och får ett betydligt bättre (läs: lägre) underskott för 2020. DS.
 
Senast ändrad:

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Mitt betyg gick från 3,6% upp till 9,3%.

det som skiljer var att jag nyttjat utrymme på mitt kreditkort från entercard.

vid 3,6 hade jag nyttjat 5000 / 40 000
Vid denna uppdatering nyttjade jag 35 / 40 000.

gör det så stor skillnad alltså??

lyckligtvis kommer jag kunna betala in detta igen på typ 2 månader.
Men sjunker de lika fort då?
Min egen erfarenhet är att betyget oftast inte förbättras lika mycket som det försämrades. Det tar tid. För när man betalar in delar av eller hela krediten så har man ju nyss ”haft en kredit”, dragit på sig något som är färskt. Nä det går tveklöst snabbare att ”försämra” sig. Tog i somras en avbetalning på 10 K. Det försämrade mitt betyg med 2,6.. när jag upptäckte det nya, betydligt sämre betyget betalade jag in och avslutade hela krediten, men jag fick inte tillbaka ens hälften så mycket som betyget försämrades när jag nyss tagit krediten. Vad gäller kreditkort undviker jag dessa helt och hållet för närvarande då det påverkat mitt UC-betyg så negativt. För min del har jag svårt att bara använda några procent av krediten; har jag ett kort så är det lätt hänt att jag unyttjar det, i sämsta fall helt utnyttjat, då går betyget åt skogen.
 
Senast ändrad:

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Från 0,4 till 0,85 pga avslutad outnyttjad kredit hos Betalkoll
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp