• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag är med på vad du menar och har redan läst det men det är lite luddigt formulerat. Sök på betalningsanmärkning på youtube där finns det tydligt förklarat. Vad jag vet iallafall kan kronofogden absolut påverka vem som får betalningsanmärkningen innan, bara det att UC,Creditsafe, Bisnode med flera kreditupplysningsföretag har den sista rösten.

Jag tycker inte det är så luddigt "Det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om betalningsanmärkningar."

Det är väl snarare väldigt tydligt.
Kronofogden beslutar inte. Kreditupplysningsbolagen gör det.
 

Otroligt

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
18 Mars 2020
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
20
Poäng
91
Väntar spänt på att dom ska uppdatera mitt kreditbetyg, löste 7 av 9 lån och krediter i början av mars.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Ja det är sant. Men det är ju fortfarande Kronofogden ofta som ser till att du eventuellt får en anmärkning av kreditupplysningsföretagen sen då Skatteverket hämtar information om obetalde skulder, för sent betalade skulder osv från kronofogden så nog påverkar kronofogden. Är du skyldig Kalle Anka AB 100 miljoner och kronofogden är mellanhand och du struntar i att betala och kronofogden är med och drar i allt detta så är de väl jäkligt sällan kreditupplysningsföretagen inte sätter dit en anmärkning. Kronofogden har mer insyn i betalningsanmärkningar än vad många tror.

Kfm vet vad det är ja. Kfm beslutar inte, jag upprepar, inte, om vem som ska ha anmärkning och inte.
Det går ju som jag också nämnt jättebra att få anmärkning helt utan att haft något med kfm att göra.
 

Tessanki

V.I.P
Poäng: 737
Blev medlem
26 Augusti 2017
Meddelanden
835
Mottagna reaktioner
945
Poäng
737
När man får ett utslag hos kf,så blir det ju en anmärkning om man inte betalar in skulden.
Eller är det inte så.
Så fick jag mina betalningsanmärkningar.
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Ja det är sant. Men det är ju fortfarande Kronofogden ofta som ser till att du eventuellt får en anmärkning av kreditupplysningsföretagen sen då Skatteverket hämtar information om obetalde skulder, för sent betalade skulder osv från kronofogden så nog påverkar kronofogden. Är du skyldig Kalle Anka AB 100 miljoner och kronofogden är mellanhand och du struntar i att betala och kronofogden är med och drar i allt detta så är de väl jäkligt sällan kreditupplysningsföretagen inte sätter dit en anmärkning. Kronofogden har mer insyn i betalningsanmärkningar än vad många tror.
Kanske låter väldigt hårt och krast detta men det är väl snarare än själv som påverkar huruvida man får en anmärkning av ett kreditupplysningsföretag eller inte då det är individen som inte betalar.
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Kanske låter väldigt hårt och krast detta men det är väl snarare än själv som påverkar huruvida man får en anmärkning av ett kreditupplysningsföretag eller inte då det är individen som inte betalar.
Det beror lite på, har man med prioritet finans att göra kan vad som helst hända hos upplysningsföretagen.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
När man får ett utslag hos kf,så blir det ju en anmärkning om man inte betalar in skulden.
Eller är det inte så.
Så fick jag mina betalningsanmärkningar.

Man kan få betalningsanmärkningar utan att Kronofogden är inblandad. T.ex missbrukat konto, som är en sak din bank kan rapportera till UC om.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 559
Poäng
5 137
När man får ett utslag hos kf,så blir det ju en anmärkning om man inte betalar in skulden.
Eller är det inte så.
Så fick jag mina betalningsanmärkningar.
Får du utslag så får du anmärkning även om du betalar skulden. Men om man betalar innan det blir utslag (inom de 10 dagarna man har på sig fr att man signerat kvittot) så får man inte anmärkning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp