• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
En anmärknings vara eller inte vara är upp till kreditupplysningsbolagen. Förstår jag resonemanget rätt nu så var det din kompis som själv bestämde att han skulle ha en anmärkning, så går det tänka också när man funderar på vilka som "indirekt" bestämmer om anmärkningar. Men det är kreditupplysningsbolagen som själv avgör om det ska vara anmärkning eller ej.
Har man fått ett betalningsföreläggande ska dessutom inte en krona betalas till kronofogden.

Men väljer du att inte betala betalningsföreläggandet innebär det ju att du kommer få en anmärkning. Aldrig hört att någon inte fått det iallafall. 99 gånger av 100 blir det ju så hur som, och det jag säger är ju att kronofogden är med och skapar denna situationen 99 gånger av 100 då de ju är mellanhand.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Men väljer du att inte betala betalningsföreläggandet innebär det ju att du kommer få en anmärkning. Aldrig hört att någon inte fått det iallafall. 99 gånger av 100 blir det ju så hur som, och det jag säger är ju att kronofogden är med och skapar denna situationen 99 gånger av 100 då de ju är mellanhand.

Nej det innebär inte vare sig ett utslag eller anmärkning per automatik om man inte betalar. Bestrider man då blir det inget utslag utan kan lämnas till domstol, och är man aktiv där slipper man tredskodom. Så nu har du hört.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Nej det innebär inte vare sig ett utslag eller anmärkning per automatik om man inte betalar. Bestrider man då blir det inget utslag utan kan lämnas till domstol, och är man aktiv där slipper man tredskodom. Så nu har du hört.
Det vet jag redan, men då ska du ju ta det till domstol. Struntar du i att betala en skuld säg ett betalningsföreläggande genererar det 99/100 till betalningsanmärkning jag pratar inte om man väljer att bestrida det eller ej utan om du väljer att inte betala.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Det vet jag redan, men då ska du ju ta det till domstol. Struntar du i att betala en skuld säg ett betalningsföreläggande genererar det 99/100 till betalningsanmärkning jag pratar inte om man väljer att bestrida det eller ej utan om du väljer att inte betala.

Då kan det vara, och då är det i då fall kreditupplysningsbolagen som bestämmer om det ska vara anmärkning.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Är det inte Postnord som bestämmer vem som får en anmärkning eller inte? Det är ju ändå Postnord som delar ut inkassobreven. ;)
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Då kan det vara, och då är det i då fall kreditupplysningsbolagen som bestämmer om det ska vara anmärkning.
Okej men läs vad creditsafe skrev på sin egna hemsida annars, de skrev ju lite av det jag tog upp. Bara för att kreditupplysningsföretagen är de som sätter anmärkningarna betyder det ju inte att det är dessa som just bestämmer vilka som ska ha och inte. Det kan ju vara bestämt sedan innan bara att de är dessa som registrerar är du med? :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Okej men läs vad creditsafe skrev på sin egna hemsida annars, de skrev ju lite av det jag tog upp. Bara för att kreditupplysningsföretagen är de som sätter anmärkningarna betyder det ju inte att det är dessa som just bestämmer vilka som ska ha och inte. Det kan ju vara bestämt sedan innan bara att de är dessa som registrerar är du med? :)

Så här skriver kronfogden på sin sida
"Om du har en skuld som du inte betalar kan du få en betalningsanmärkning – eller en prick som det ofta kallas. Det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om betalningsanmärkningar. Det är också till dem du ska vända dig om du har frågor"

Så, man skulle då kunna säga att kronfogden inte beslutar om betalningsanmärkning även om creditsafe skrivit något på sin hemsida.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Är det inte Postnord som bestämmer vem som får en anmärkning eller inte? Det är ju ändå Postnord som delar ut inkassobreven. ;)

Eller personen som beviljat lånet på banken, det är ju indirekt den som ansvarar för att det inte blev betalt sedan.:rolleyes:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp