• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

T

Tjänstemannen

Gäst
Poäng: 0
Kreddy säger ju att 49% av alla Svenskar har risk 0.1, så verkar rimligt att dom internt kör lite bättre upplösning - kanske får man som betalande kund tillgång till den?

I UC verkar det även lite förvirrat kring om 99.9 eller 100% är högsta kreditrisk. I "tooltip" för kreditomdömme/riskprognos så står det:

Ditt kreditomdöme är en riskbedömning på hur stor sannolikhet du har att få en betalningsanmärkning de kommande 12 månaderna. Högsta sannolikheten är 99,9% och lägsta, samt bästa, är 0,1%.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MsTake

Viktig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
21 Januari 2019
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
56
Poäng
157
Upplysning kan påverka. Leasing är inget lån så det syns ej

Nej, det är jag med på. Men i slutet av juli är jag nere på en ff. Sista försvinner i oktober.
Behöver verkligen en ny bil, min nuvarande kommer snart packa ihop.
Men jag är lite nojjig då om mitt betyg blir sämre igen... Är nere på 11 nu.
 
K

Karl87

Gäst
Poäng: 0
Halloj. Jag undrar hur ofta sidan min UC uppdateras? När jag går in på min Uc-kredotkollen-rapport så är lån och krediter uppdaterade senast 31 maj. Det finns även avslutade krediter med fast det står avslutad och datum istället för uppdaterad. Dessa antar jag inte ses på en kreditupplysning?
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Halloj. Jag undrar hur ofta sidan min UC uppdateras? När jag går in på min Uc-kredotkollen-rapport så är lån och krediter uppdaterade senast 31 maj. Det finns även avslutade krediter med fast det står avslutad och datum istället för uppdaterad. Dessa antar jag inte ses på en kreditupplysning?
Krediter och lån uppdateras ungefär 15-20e varje månad och i mitten av juli kommer det stå uppdaterat 30 juni.
UC score kan ändras i början på månaden.
Avslutade syns för dig i 1 år. Historisk summa syns 1 år bak.
 
K

Karl87

Gäst
Poäng: 0
Krediter och lån uppdateras ungefär 15-20e varje månad och i mitten av juli kommer det stå uppdaterat 30 juni.
UC score kan ändras i början på månaden.
Avslutade syns för dig i 1 år. Historisk summa syns 1 år bak.

Okej. Men avslutade syns inte på UC om någon utomstående tar den? Uppdateras det samma på uc för utomstående som för mig på min UC?
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Okej. Men avslutade syns inte på UC om någon utomstående tar den? Uppdateras det samma på uc för utomstående som för mig på min UC?
Jag hade avslutat Qliro för 10- 11 månader sen och Qliro syns som historisk (summan ca 13.000) bara den summan som jag har haft som är Qliro men
Historisk summa menar jag att tex 13.000 hade jag på avbetalning den 30/7-2018 men syns ej framåt så om någon månad syns väl ej det.
Det som står på UC står för andra som tar upplysning om en. Finns ju olika UC som visar mindre osv
Dem ser ju inte exakt vilka krediter/lån du har, bara summan; beviljat och utnyttjat.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 126
Mottagna reaktioner
620
Poäng
637
Ang Qliro hade jag samma fundering i våras och fick då det här svaret som (kanske) kan ge lite klarhet:

Tack för ditt mejl!

Din kredit är avlutas sedan ett år tillbaka, det ser du även på din bild, det står "Avslutad: 30 april 2019.
Det var då du gjorde din sista inbetalning och då avslutades ditt konto.

Din kredit syns hos UC ett år tillbaka även om den är avslutad,
detta är något UC valt, men inget är ju som sagt aktivt så det finns inget att avsluta.

Det som syns hos UC försvinner nu i slutet på maj, då var det ett år sedan vi slutade rapportera till dom.

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar.
Ha en fortsatt fin dag!


Med vänliga hälsningar,
 

Landa

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
123
Poäng
307
Jag fattar inte. Så jag har inte så hög kredit som det står på uc? Det kan va gamla krediter som ligger kvar?
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Jag fattar inte. Så jag har inte så hög kredit som det står på uc? Det kan va gamla krediter som ligger kvar?
Det beror på. Står det avslutat på dem? Du ser ju nuvarande lån och krediter på kreditkollen och du ser historisk summa 1 år tillbaka i tiden...
 
K

Karl87

Gäst
Poäng: 0
Det beror på. Står det avslutat på dem? Du ser ju nuvarande lån och krediter på kreditkollen och du ser historisk summa 1 år tillbaka i tiden...
Jo men om någon gör en kreditupplysning kommer då de avslutade krediterna vara inräknade i summa och antal krediter ett år framåt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp