• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Merksh

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Är det någon som vet hur inkomst påverkar betyget?
Nästa år så kommer jag få ifrån 468k inkomst till 980k kommer detta påverkas? Står tydligt i ucs sida att inkomsten spelar in men hur mycket gör de det?
Jag skulle dock våga säga att om du ökar din inkomst med 100% så kommer detta ge bra effekt på uc-scoren. Även om det alltid är ovist som ovan skriver.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Är det någon som vet hur inkomst påverkar betyget?
Nästa år så kommer jag få ifrån 468k inkomst till 980k kommer detta påverkas? Står tydligt i ucs sida att inkomsten spelar in men hur mycket gör de det?
Min uppfattning, byggd på egen erfarenhet, är att det är svårare att få bra betyg med så pass hög inkomst, eftersom man hamnar i en annan jämförelsegrupp. Läste någonstans att det är mindre än var tionde svensk som tjänar över 60 tkr/månad. Man blir jämförd med personer som kanske har mer tillgångar på pappret än man själv.
 

Omega3

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Oktober 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej.

Är de så som ja befarar . . . kreditupplysnings bolagen får in sina upplysningar från SPAR registret ?. Vilka mer register tar dom information från ?.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
535
Mottagna reaktioner
391
Poäng
487
Är det någon som vet hur inkomst påverkar betyget?
Nästa år så kommer jag få ifrån 468k inkomst till 980k kommer detta påverkas? Står tydligt i ucs sida att inkomsten spelar in men hur mycket gör de det?
Tveksamt om det blir bättre dessvärre.
Har du sedan bara en massa streck i upplysningen, samt inga förfrågningar eller anmärkningar så får du ett sämre betyg.
Inkomst 895'
Resten " - "
Kreditbetyg 0,3
Score 735
Med andra ord ett mycket märkligt system.
Hade 0,1 och 800 då jag hade bolån och outnyttjad kreditkort.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag har väl aldrig haft speciellt stort förtroende för UC, samtidigt som jag inser att denna inadekvata algoritm styr mycket. Min UC har inte förändrats ett iota sen September. Hade 542 i score då, och har detsamma nu. Börjar tvivla på att jag ska komma upp från "mindre bra" kreditvärdighet tills December.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Det ska sägas, i kontextens och nyansens tecken, att min folkbokföringsadress inte har ändrats i Min Upplysning, så det kanske är så att de måste göra någon körning för Novembersiffran. Jag vet inte. Det är som att spå i kaffesump, detta. Lika trovärdigt.
 
Senast ändrad:

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
535
Mottagna reaktioner
391
Poäng
487
Beträffande lån o krediter bör det förändras på sikt.
Uppstår en del frustration för min del då jag kan inte prestera bättre en ett rent papper med god inkomst.
 

Omega3

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Oktober 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Slutar UC register å uppdatera sig när man är utvandrad? . . .
Min UC säger 0kr inkomst vilket inte stämmer. .
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Nu har min folkbokföringsadress ändrats, men inte mitt kreditbetyg. :facejoy: Fortfarande 5,5%. Det har varit så i tre månader.

Om jag ska vara seriös en stund, vilket ju alltid är svårt, så visar väl på hur dåligt UC egentligen fungerar. UC är ju kopplat till fastighetsregistret eftersom det visar att man har en fastighet. Och min disponibla inkomst har ju ökat markant i samband med min flytt den 1 november eftersom min förra hyresrätt var i ett nyproducerat hus, och min nuvarande är en del av det hyreskontrollerade beståndet. Även om UC inte borde se den faktiska hyran, så borde de ju (pga kopplingen till fastighetsregistret) se vilket typ av hyresfastighet jag bor i. Och det borde ju ge någon liten puff i rätt riktning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Nu har min folkbokföringsadress ändrats, men inte mitt kreditbetyg. :facejoy: Fortfarande 5,5%. Det har varit så i tre månader.

Om jag ska vara seriös en stund, vilket ju alltid är svårt, så visar väl på hur dåligt UC egentligen fungerar. UC är ju kopplat till fastighetsregistret eftersom det visar att man har en fastighet. Och min disponibla inkomst har ju ökat markant i samband med min flytt den 1 november eftersom min förra hyresrätt var i ett nyproducerat hus, och min nuvarande är en del av det hyreskontrollerade beståndet. Även om UC inte borde se den faktiska hyran, så borde de ju (pga kopplingen till fastighetsregistret) se vilket typ av hyresfastighet jag bor i. Och det borde ju ge någon liten puff i rätt riktning.
Boende i hyreshus borde inte ge mycket bonus i kreditbetyget. Det är inte något uc har med som källa om jag minns rätt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp