• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Min Uc betyg har inte rört sig på 5 månader ?

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
”UC höjer betyget för att hindra någon att ta nytt lån”. Den har jag sett flera gånger på forumet men jag förstår inte logiken.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
537
Mottagna reaktioner
253
Poäng
447
”UC höjer betyget för att hindra någon att ta nytt lån”. Den har jag sett flera gånger på forumet men jag förstår inte logiken.
Säkerligen pga att personen "Haft det kämpigt" i 3 år med sin anmärkning och direkt inte ska gå och räkna ner för ta nya lån direkt.. Det är ju riskabelt så det är ju korrekt av UC så sätt.
 

Juan

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
4 November 2023
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
5
Poäng
41
”UC höjer betyget för att hindra någon att ta nytt lån”. Den har jag sett flera gånger på forumet men jag förstår inte logiken.
Men jag har ett lån redan om 2 ff pratade med uc för nån månad sen och hon där sa att det är positivt att du har då ser uc att du betalar av ett lån
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
”UC höjer betyget för att hindra någon att ta nytt lån”. Den har jag sett flera gånger på forumet men jag förstår inte logiken.
Det är ungefär samma som en ny kredit. UC vill se att man sköter krediten ett tag (nyttjar kanske en låg procent och betalar av mycket eller fullt ett tag) innan man blir belönad med bättre kreditbetyg.

Kan tänka mig att det finns statisk hos UC över hur många som blivit av med anmärkning och får återkommande anmärkningar inom något år. Kanske det är vanligare att många av dom som får anmärkningar en andra gång tar nya lån precis efter första anmärkningen försvinner. Medan dom som haft en anmärkning som försvunnit och inte tagit nya lån precis efter anmärkningen försvunnit inte får nya anmärkningar i framtiden i samma grad. Delvis att de som blivit av med anmärkning och inte tar nya lån precis efter den förvsunnit har lärt sin läxa i större utstreckning och har mindre chans att få återkommande problem och därav belönas man med bättre kreditbetyg efter ett tag.

Mycket vad gäller UC betyget och risk så är det baserat på statistik och olika mönster av miljontals fall under de senaste 50 åren.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Vi är flera som fått bra eller utmärkt betyg direkt när anmärkningen försvann. Sen är det ju självklart at UC tycker man ska ha högre betyg om man är Djurgårdare…
 

Moffen87

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
62
Poäng
207
Hur mycket spelar det roll för betyget om en ff är 5 månader eller 6 månader eller
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Det finns ingen förutsägbarhet med UC. Deras algoritm är en svart låda, och vad som föregår däri är ett mysterium. Det går inte att förutspå. Så här såg det ut för mig, t.ex. Fram till Oktober 2023 hade jag en allvarlig betalningsanmärkning, ett utmätningsförsök. Den anmärkningen försvann i november 2023, och mitt UC betyg tog ett glädjeskutt. Sen gick det ner igen 1 december, och efter det upp.

Namnlös.png

Men mina förutsättningar var ju också väldigt annorlunda än dina: 300k inkomst, inga lån eller krediter, etc. Mina problem syntes inte på UC, och det problemet stavas väldigt hög hyra. Det förändrades också i November, och jag fick nästan 5000 mera kvar per månad när jag flyttade från min nyproducerade tvåa till en större etta i normala beståndet. Trots det gick mitt betyg ner. Jag tog också ett medlemslån i december ett par veckor innan jul, och det påverkade inte min UC nästan alls.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Nej faktiskt tänkte köpa en bil och lösa en inkasso på 60tkr dom stressar mig att jag måste lösa den
Då får du hålla tummarna att inkassobolaget inte gör en kreditupplysning..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Det finns ingen förutsägbarhet med UC. Deras algoritm är en svart låda, och vad som föregår däri är ett mysterium. Det går inte att förutspå. Så här såg det ut för mig, t.ex. Fram till Oktober 2023 hade jag en allvarlig betalningsanmärkning, ett utmätningsförsök. Den anmärkningen försvann i november 2023, och mitt UC betyg tog ett glädjeskutt. Sen gick det ner igen 1 december, och efter det upp.

Visa bilaga 4016

Men mina förutsättningar var ju också väldigt annorlunda än dina: 300k inkomst, inga lån eller krediter, etc. Mina problem syntes inte på UC, och det problemet stavas väldigt hög hyra. Det förändrades också i November, och jag fick nästan 5000 mera kvar per månad när jag flyttade från min nyproducerade tvåa till en större etta i normala beståndet. Trots det gick mitt betyg ner. Jag tog också ett medlemslån i december ett par veckor innan jul, och det påverkade inte min UC nästan alls.
Flyttar/adressändring kan försämra betyget.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
457
Mottagna reaktioner
346
Poäng
477
Likaså om du blir helt lån/kreditfri utan förfrågningar.
Då kan betyget försämras.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp