• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Min plan framåt

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Hej! Vad tror ni om den hör planen för komma ur min ångest om alltid gå back varje månad:

Precis betalt av mitt Nordea kreditkort (50k) och ska säga upp det

Jag har sedan följande lån:
Ikano: 308000kr / 6500kr
Bigbank: 175000kr / 2000kr
Coop: 225000kr / 2500kr
Collector: 347000kr / 3700kr
Fairlo: 100000kr / 2200kr (varav 50 synligt på uc)
Summa: 1,079 000kr

Krediter/Avbetalning:
Qliro: 39000kr / 1500kr
Klarna: 30000kr / 1600kr
Coop MC: 70000kr / 2000kr

Övrigt: Leasing 7390kr Care By Volvo
Privatskuld: 120000kr / 1000kr

Hade jag haft en bättre UC har jag önskat att samla lånen till t ex 2 men med dagens räntor och tider gissar jag att jag inte ens skulle få ett erbjudande (har i skrivande stund över 13 i UC men borde gå ner när jag tar bort min kredit och städar bort Qliro och flertalet ff försvinner januari-april)

Min tanke är betala bort Qliro och kommer ha runt 20-25000kr över efter skatt och bonus från jobbet.

Släppa på betalning på bilen och försöka få en betalningsplan där för betala av vad det kommer kosta att bryta avtalet i förtid (går inte överlåta). Funderar även på jämka (om det är värt det) o be om amorteringsfritt på lånen en period om det är möjligt, på så vis få lös lite mer pengar att beta av småskulderna.

Med min inkomst på 30,200kr och utgifter på drygt 22000kr före hyra skulle det gå runt.

Är det realistiskt?
Jag har haft tankar på skuldsanering men kan jag slippa bilen så går det runt om jag håller matbudget till 3000kr/mån som ensamstående.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag körde med en matbudget på 700 i veckan. Ibland blev det då 2800 i månaden. Ibland 3500. Beroende på hur många veckor det gick mellan lönedagarna. Det är helt klart möjligt om du är lite smart med vad du köper.

Jag har inte bil, så jag kan inte säga något om din bil. I övrigt så verkar det som om det är möjligt att få bort Klarna och Qliro, och det är ju en bra början. Sen kan du ta Coop. Bara där har du ju frigjort 5100 per månad.
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Jag körde med en matbudget på 700 i veckan. Ibland blev det då 2800 i månaden. Ibland 3500. Beroende på hur många veckor det gick mellan lönedagarna. Det är helt klart möjligt om du är lite smart med vad du köper.

Jag har inte bil, så jag kan inte säga något om din bil. I övrigt så verkar det som om det är möjligt att få bort Klarna och Qliro, och det är ju en bra början. Sen kan du ta Coop. Bara där har du ju frigjort 5100 per månad.
Undrar hur många betalningsfria månader man kan utnyttja bland de som erbjuder det för snabbare få loss lite pengar och kan peta in. Annars är det väl jämkning o den årliga bonusen på jobbet 20-25k som man kan beta av så blir det nog mer hanterbart efter 1 år
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ikano: 308000kr / 6500kr

Kan du förlänga återbetalningstiden på detta lån? Eller är det en väldigt hög ränta som du har.

Säg att du ändrar lånet till 12 år och kommer ner några tusenlappar i månaden, de pengarna ammorterar du på klarna istället.

Ikano har även ett program för betalningsplan om man är sen med en faktura och ringer: Senast i Maj 2023 så skickade dom en blankett som jag fick skriva på. I 6 månader skulle jag endast amortera 160kr och betala räntan. Kom ner någon tusenlapp där.

Även Collector går att lägga om betaltiden till 18 år. Har även betalfri månad.

Fairlo: har ett omstartsprogram - släpper man fairlo så kommer ett brev efter 2,5 månader. Släppte mitt i slutet av juni och erbjudandet kom 16 september.

”Du har fortfarande chansen att stryka dina skulder.

Betala 2992.37 kr nu så stryker vi 5181.9 kr. Med en ny betalplan kan du ta dig tillbaka”

Även Klarna har betalfri månad

Så vill du ex lägga allt krut på att bli av mer Qliro först och sen Klarna så kan du:

1. förhandla om collector till 18 år
2. Förhandla om ikano till 12 år, betala inte en räkning sen ringa och få betalplan.
3. Ta betalfri månad hos Klarna
4. Betala inte Fairlo förrän omstartserbjudandet kommer om ett par månader.

Sen när du är klar med Qliro så kan du lägga allt krut på att bli av med näst minsta lånet: Klarna. Sen fortsätta till det minsta lånet efter Qliro och Klarna är borta.

Jämka ska du givetvis göra. Mars öppnar jämkningen igen. Sök för period April - December så kanske du får 5% skatt eller något. Dom pengarna du får över kan du amortera med.

Lyckas du ändra Ikano och Collector till max antal år så sparar du gissningsvis 3000kr i månaden där, lyckas du amortera bort qliro och klarna har du ytterligare 3100 över. Sen jämka på det så har du ytterligare ett antal tusenlappar över varje månad. Kanske får möjlighet till ett bättre samlingslån om ett år och spara ytterligare någon tusenlapp.

Sen gäller det att ha diciplinen att följa en plan och använda pengarna till att amortera också varje månad. Annars är det inte mycket värt.

Mitt tips när det gäller samlingslån: Sök inte förrän du har 0 UC, amortera på krediter månaden innan du söker och sök efter det uppdaterad.

Du kanske blir beviljad lån med 2 förfrågningar kvar och högt utnyttjad kredit. Men det kommer inte generera en bra ränta, som du ska ha i många år.

Ett annat metod är att vänta till 0 UC. Sen ta ett digitalt möte med handläggare på Nordea om att bli helhetskund (pension, lönekonton, kort, sparande etc). Dom har inte dessa samlingslån via hemsidan. Men flera här har utan problem samlat över 1 miljon hos Nordea i ett blancolån utan problem om man blir helhetskund, med liknande inkomst som dig.
 
Senast ändrad:

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Sen ta ett digitalt möte med handläggare på Nordea om att bli helhetskund (pension, lönekonton, kort, sparande etc). Dom har inte dessa samlingslån via hemsidan. Men flera här har utan problem samlat över 1 miljon hos Nordea i ett blancolån utan problem om man blir helhetskund, med liknande inkomst som dig.
Är redan Nordea kund, kan man det trots jag inte har bolån?
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag tror att du inte ska zooma in på Nordea just nu, utan arbeta med Qliro / Klarna först och få bort dem på det sätt som beskrevs ovan. Det finns inga genvägar. Som ordspråket säger, och som är sant: Genvägar är senvägar. Nordea får bli en senare fråga för dig när du har kommit in i en rutin och har lagt om till att följa en plan, och vet med dig att du klarar att hålla dig till den. Tänk i perspektiv av två till fem år här. Ha det som horizont. Om du klarar det tidigare, skitbra, men se 2-5 år som en realistisk horisont för att komma på rätt köl. För mig tog det tre år - från 2021 till för en månad sedan. Och jag började med betalningsanmärkningar och en halv miljon i inkassoskulder, så jag hade längre väg att gå än dig.

Du klarar det här, om du kan hålla dig till en disciplin.

Har du betalningsanmärkningar etc?
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Är redan Nordea kund, kan man det trots jag inte har bolån?
Det där med att du kan samla lån på över miljonen hos Nordea ska du ta med en stor nypa salt. Det är en (1) person på detta forum som påstår att han lyckats med det genom att samla pension, försäkringar m.m. Huruvida det är sant låter jag vara osagt men även om det nu stämmer så är det bara en person det gäller. Att det skulle vara flera som fått blancolån hos Nordea på över miljonen och dessutom blivit beviljad utan problem finns inget belägg för.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp