• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Min plan framåt

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 775
Mottagna reaktioner
2 690
Poäng
1 677
Vet du om man kan göra detta trots att man redan har fakturor som har förfallit?
Är sen med delbetalningsfakturan 2 månader. Brukar alltid vänta med att betala tills jag få ett brev om att delbetalningskontot kommer sägas upp om jag inte betalar det som är förfallet
Jag tror det, du kan ju testa iallafall :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Vet du om man kan göra detta trots att man redan har fakturor som har förfallit?
Är sen med delbetalningsfakturan 2 månader. Brukar alltid vänta med att betala tills jag få ett brev om att delbetalningskontot kommer sägas upp om jag inte betalar det som är förfallet
Jag kunde göra det trots förfallna fakturor, så absolut värt ett försök!
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Min impulsiva sida ville igår köpa en begagnad bil på kreditkortet… sansade mig och kom fram till tåg/flyg + hyrbil är förmodligen billigare de gånger jag behöver en bil för hälsa på familjen på andra sidan landet tills man städat upp lite och kan köpa en bil kontant.

Ska nog se en psykolog om mitt impulsiva och shoppingberoende också.
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Det kändes bra men nu känns det skit och skulle ha mer kvar med löneutmätning/skuldsanering… men vill man sitta med det i 5-10 år… vette fan!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Det kändes bra men nu känns det skit och skulle ha mer kvar med löneutmätning/skuldsanering… men vill man sitta med det i 5-10 år… vette fan!
Om du hittar ett sätt att hålla motivationen uppe så kommer det bli lättare att hålla sig till din plan. Ingen orkar vara 100%motiverad varenda dag, det går upp och ner men det är ändå viktigt att hitta de saker som ökar din motivation.
Jag får motivation från min skuldpärm där jag "bokför" allt som har med skulderna att göra, hur de minskar, hur de ökar (om de gör det) och sen jämföra med hur det har varit. Och det har varit riktigt riktigt illa! Det har varit för jävligt. Men det har vänt. Och det tack vare alla små steg som jag tagit mot en bättre ekonomi. Min andra motivationskälla är mitt minne! Jag påminner mig själv hur jobbigt det är att ständigt jaga nya lån för att hålla sig flytande, jag påminner mig om tiden när det kom fler påminnelse, inkassobrev och brev fr Kf än ngt annat i brevlådan, jag påminner mig om tiden då jag var tvungen att varje dag ringa flera inkassobolag och be och böna om hjälp. Dit vill jag absolut inte igen.
Så hitta det som motiverar dig och glöm inte ge dig beröm när du gör framsteg.
 
Senast ändrad:

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Hade ett inledande samtal med skuldrådgivaren på kommunen idag. Fortfarande osäker om sanering kan vara aktuellt men lät inte helt uteslutet heller. Vi skulle ses efter trettonhelgen.

pratat med collector också och dom var inte så farliga, även om dom inte har möjlighet att ändra räntan så kan man erbjuda 2x amorteringsfritt och betalfri månad, många bäckar små
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Det kändes bra men nu känns det skit och skulle ha mer kvar med löneutmätning/skuldsanering… men vill man sitta med det i 5-10 år… vette fan!
Jag förstår precis hur du känner dig. Ingen kan hålla sig på topp varje sekund varje dag. Det är naturligt att kolla på eländet, och känna sig just eländig. Som @Myra sa ovan så måste du hitta något sätt att motivera dig själv, på ett sätt som passar just dig. För mig var det att skapa Excel-filer till förbannelsen och analysera skiten till den fjortonde decimalen. Alla har vi våra olika sätt.
 

UppgivenMillenial

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
20 December 2023
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Räknar jag rätt så kommer jag ”bara” gå back 1000kr i månaden om jag har kvar bilen om jag kan betala av Qliro när skatten kommer, eller 0kr om jag jämkar efter april. Ingen perfekt lösning men med lägre amortering tillfälligt på vissa lån och nyttja betalfria månader där det går för få loss lite pengar.

Sålde min Apple Watch i helgen och returnerar ännu ett impulsköp från oktober till Netonnet. Det sammanlagt ger mig 10-11 000kr att stoppa undan.

Då kan det funka om jag får leva jävligt billigt i 1 år och bryta leasing våren 2025 till kring 32-35 000kr än 82 000 som det skulle kosta nu.

Skickade in mina skuldbrev till skuldrådgivaren så får se vad han kommer föreslå, kanske är sanering den enda vägen ut på sikt ändå.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag tror inte sanering är rätt väg att gå för dig. Jag har för mig att en av kriterierna för sanering är att ekonomin inte ska "gå att fixa över överskådlig tid", och "överskådlig tid" betyder fem till tio år eller så. Ibland låter det på det här forumet som att skuldsanering är lätt att få, men det tror jag inte att det är. I mitt fall så var min första instinkt att kolla på sanering, och jag lämnade faktiskt in en ansökan och fick ett samtal med KFM. Men jag kunde dra tillbaka min ansökan innan den registrerades någonstans eftersom det i mitt fall verkade som om jag kunde fixa min ekonomi över tid. Och det lyckades jag med, och jag är nu glad att jag inte gick den vägen. Det var väldigt jobbigt, och väldigt magert leverne, men den känns jävligt bra just nu måste jag säga.

I ditt fall tror jag också det kommer att gå. Det kommer att bli jobbigt, men det är det alltid. Om du har disciplin kan du göra det här. Du verkar ha en bra plan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp