• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja jag funderade bara om skuldsaneringen gällde den person som sökte eller om KF drar in en som inte sökt.
Såhär är min uppfattning:

KF drar inte in din sambo. Ingen kreditupplysning, kontakt via brev, mail, telefon eller Kivra med någon annan än dig.

Däremot så kommer hushållets inkomster och gemensamma utgifter ha lite påverkan på betalplanen. Det är du som får ta fram dom uppgifter. Ingen kontaktar din partner.

Vad gäller bilen så får man ha bil, det har väldigt många med skuldsanering. Blir du nekad pga ex att bilen kostar orimligt mycket så står det i beslutet. Men finns inga krav att sälja.

Då är det upp till er att ordna en billigare bil och skicka in en ny ansökan om ni själva vill. Med stor sannolikhet är bilen inga problem om den inte är jättedyr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Ja jag funderade bara om skuldsaneringen gällde den person som sökte eller om KF drar in en som inte sökt.

Du kan inte bli sambo under den perioden du har skuldsanering för hennes inkomst kommer att räknas in skuldsaneringen hur mycket du ska betala per månad. Hon kommer ha mindre pengar att röra sig med än tidigare.

Jag betalar 10 000 kr i månaden på min sanering. Skulle jag bli sambo med en som tjänar lika bra som mig så räknas hennes inkomst i min skuldsanering också. Man är lite bakbunden. Du får bli kär när du har skuldsanering men du får inte bli sambo;)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Du kan inte bli sambo under den perioden du har skuldsanering för hennes inkomst kommer att räknas in skuldsaneringen hur mycket du ska betala per månad. Hon kommer ha mindre pengar att röra sig med än tidigare.

Jag betalar 10 000 kr i månaden på min sanering. Skulle jag bli sambo med en som tjänar lika bra som mig så räknas hennes inkomst i min skuldsanering också. Man är lite bakbunden. Du får bli kär när du har skuldsanering men du får inte bli sambo;)
Klar man får bli sambo, det blir en annan betalplan bara.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Då utgår man från att KF beaktar inkomsten åt den man är gift med och det är väl ok, men kan KF ta egendom från partner man är gift med vid bedömning av skuldsanering dvs om partner har bil eller annan personligt ägd egendom, måste partner avyttra dessa för att make/maka söker skuldsanering? Nu pratar jag inte dyra bilar mm utan brukbil av mindre värde.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Då utgår man från att KF beaktar inkomsten åt den man är gift med och det är väl ok, men kan KF ta egendom från partner man är gift med vid bedömning av skuldsanering dvs om partner har bil eller annan personligt ägd egendom, måste partner avyttra dessa för att make/maka söker skuldsanering? Nu pratar jag inte dyra bilar mm utan brukbil av mindre värde.
KFM kan inte ta någon egendom från någon för att du söker skuldsanering. Skuldsaneringsansökan är ingen utmätning/löneutmätning och ansökan kan inte leda till utmätning/

Antingen blir du beviljad skuldsanering eller så blir du nekad skuldsanering och får veta anledningen i beslutet.

Det kan stå att du är nekad skuldsanering pga att det finns övervärde i egendom som ni äger.

Men ingenting händer med egendomen. Du har bara blivit nekad att få skuldsanering. Man får heller ingen anmärkning om man blir nekad. Och din partner kontaktas inte vare sig om du blir nekad eller godkänd.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Blir intressant att se budgeten på Torsdag hur exakt regeringen lägger upp det.

Misstänker att det faktiskt kommer gynna fördelarna med skuldsanering lite. Eller fördelarna kanske är fel ord, men större incitamentet att söka.

Delvis att ränteavdragen försvinner över 2 år som kommunicerats, som gör det väldigt mycket tuffare för många då jämkning försvinner mer eller mindre för många samt att fler faller in som kvalificerad insolvent på skäligheten.

Men också att inkomstskatten sänks, inte bara 2025 utan även åren efter. Vilket naturligtvis inte behöver omprövas, utan man får behålla en extra slant - Vissa kommuner kanske tom går ner en skattetabell.
Så nettoskillnaden gör det lite billigare med skuldsanering om man är i den sitsen. Lånen blir dyrare utan skatteåterbäring/jämkning men skuldsanering blir billigare med lägre inkomstskatt kommande år.

Normalbeloppen som man får behålla med skuldsanering bestäms väll först mot slutet av november/början på december. Men även dessa brukar höjas från år till år för de som planerar att söka. Om jag minns rätt så höjde dom lite mer än vanligt föregående år med hänsyn till hög inflation. Även delar av detta år har präglats av hög inflation som man förhoppningsvis tar ikapp lite på med en lite större än normal höjning för 2025 som även det ökar incitamentet lite.
 
Senast ändrad:

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Blir intressant att se budgeten på Torsdag hur exakt regeringen lägger upp det.

Misstänker att det faktiskt kommer gynna fördelarna med skuldsanering lite. Eller fördelarna kanske är fel ord, men större incitamentet att söka.

Delvis att ränteavdragen försvinner över 2 år som kommunicerats, som gör det väldigt mycket tuffare för många då jämkning försvinner mer eller mindre för många samt att fler faller in som kvalificerad insolvent på skäligheten.

Men också att inkomstskatten sänks, inte bara 2025 utan även åren efter. Vilket naturligtvis inte behöver omprövas, utan man får behålla en extra slant - Vissa kommuner kanske tom går ner en skattetabell.
Så nettoskillnaden gör det lite billigare med skuldsanering om man är i den sitsen. Lånen blir dyrare utan skatteåterbäring/jämkning men skuldsanering blir billigare med lägre inkomstskatt kommande år.

Normalbeloppen som man får behålla med skuldsanering bestäms väll först mot slutet av november/början på december. Men även dessa brukar höjas från år till år för de som planerar att söka. Om jag minns rätt så höjde dom lite mer än vanligt föregående år med hänsyn till hög inflation. Även delar av detta år har präglats av hög inflation som man förhoppningsvis tar ikapp lite på med en lite större än normal höjning för 2025 som även det ökar incitamentet lite.
Insolvens och skälighet är två olika bedömningsgrunder och har inget med varandra att göra.

Varför skulle man inte behöva ompröva om skattesänkningen (tillsammans med löneökning) leder till att betalningsutrymmet ökat med 4-5000 kr/ månad?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Insolvens och skälighet är två olika bedömningsgrunder och har inget med varandra att göra.

Varför skulle man inte behöva ompröva om skattesänkningen (tillsammans med löneökning) leder till att betalningsutrymmet ökat med 4-5000 kr/ månad?
Det stämmer, kvalificerad insolvens är en del av skäligheten. Men inte allt. Men fler blir kvalificerad insolventa då möjligheten för jämkning/skatteåterbäring försvinner, delvis: en del som lever på gränsen trillar över och blir kvalificerad insolventa för att ticka den boxen av skäligheten. Det var så jag menade. Jämkar man, har det oerhört tufft och får ut 4000 kr mer i månaden pga det, men möjligheten försvinner till jämkning så man får det 4000 kr sämre i månaden så finns det folk som trillar över gränsen till kvalificerad insolvent.

Det är ju givetvis inte bra, men det är så det är.

Ja självklart om man kommer upp till 4000-5000 kr/månad mer netto så gäller omprövning. Men många kommer inte upp till det beloppet förrän kanske år 3-4-5 och då har man ju haft fördel av att ha ut mer fram till dess, första åren.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Insolvens och skälighet är två olika bedömningsgrunder och har inget med varandra att göra.

Varför skulle man inte behöva ompröva om skattesänkningen (tillsammans med löneökning) leder till att betalningsutrymmet ökat med 4-5000 kr/ månad?

Bra att flika in det ibland att det är två grunder som inte är kopplade till varandra
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det stämmer, insolvens är en del av skäligheten. Men inte allt. Men fler blir insolventa då möjligheten för jämkning/skatteåterbäring försvinner, delvis: en del som lever på gränsen trillar över och blir insolventa för att ticka den boxen av skäligheten. Det var så jag menade.
Det är ju givetvis inte bra, men det är så det är.

Ja självklart om man kommer upp till 4000-5000 kr/månad mer netto så gäller omprövning. Men många kommer inte upp till det beloppet förrän kanske år 3-4-5 och då har man ju haft fördel av att ha ut mer fram till dess, första åren.

Du måste mena att insolvens inte är en del av skäligheten.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp