• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Att läsa det här får mig att aldrig vilja ha att göra med en myndighet igen. Verkligen lägga alla ens synder på bordet!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Att läsa det här får mig att aldrig vilja ha att göra med en myndighet igen. Verkligen lägga alla ens synder på bordet!
En mentalitet jag hade väldigt länge med, ville inte ha att göra med myndigheterna.

Tills jag stannade upp och verkligen började fundera och räkna på allt i hårda siffror och tala sanning för mig själv utan att skönmåla min situation.
Insåg att det aldrig kommer gå med månadsavgifter, miljoner i skulder + miljoner i ränta, vilken tid det faktiskt kommer ta att bli skuldfri med alla annuitetslån (20-30-40 år i bästa fall, men förmodligen aldrig).

Jag insåg då att det är helt tvärtom. Det är Kronofogdenmyndigheten jag vill ha att göra med. Dom jag inte vill ha att göra med är banker och borgenärer.

Planserade min skälighet för att ordna skuldsanering som gav mig möjligheten till att båda spara miljoner (minst 3.3 miljoner har jag kommit fram till), ha det bättre ställt varje månad och bli skuldfri om 5 år istället för kanske om 20-30-40 år, så sparar jättemånga år av att snabbare få ordning på livet. Ett datum satt i sten med skuldsanering som gav en väldigt stor possitiv effekt mentalt dessutom.

Dessutom så måste jag faktiskt ge cred till KFM. Väldigt trevliga handläggare som svarat på mångar frågor och har vart relativt enkelt att ha att göra med. Borgenärerna och bankerna är dom är svåra att ha att göra med.

Man får försöka göra det bästa av en väldigt dålig situation helt enkelt.
 
Senast ändrad:

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
En fråga.

Om man söker skuldsanering blir då ens
partner' indragen' i skuldsaneringen? Eller får ansökan bara gälla mig personligen?
Om bil stårpå partnern, kan KF kräva att partnern säljer bilen?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
En fråga.

Om man söker skuldsanering blir då ens
partner' indragen' i skuldsaneringen? Eller får ansökan bara gälla mig personligen?
Om bil stårpå partnern, kan KF kräva att partnern säljer bilen?

Skuldsaneringsansökan gäller dig.
Det skulle jag säga vore möjligt ja.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Skuldsaneringsansökan gäller dig.
Det skulle jag säga vore möjligt ja.
Har svårt att se hur de skulle kunna motivera att partner måste sälja sin bil. Ska avslag då motiveras med att ”sökandes partner äger bil värd xxx kronor därför anses det inte skäligt att bevilja sökande skuldsanering”? (OM inte värdet är i miljonklassen och partner är snuskigt rik och att skuldsanering är oskäligt av den anledningen.)
Partnern vill inte sälja sin bil = sökanden kan inte åtgärda skälet till avslaget och kan då aldrig få skuldsanering trots att den är insolvent och uppfyller allt annat?
Men jag jobbar ju inte med detta och begriper inte alla tolkningar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har svårt att se hur de skulle kunna motivera att partner måste sälja sin bil. Ska avslag då motiveras med att ”sökandes partner äger bil värd xxx kronor därför anses det inte skäligt att bevilja sökande skuldsanering”? (OM inte värdet är i miljonklassen och partner är snuskigt rik och att skuldsanering är oskäligt av den anledningen.)
Partnern vill inte sälja sin bil = sökanden kan inte åtgärda skälet till avslaget och kan då aldrig få skuldsanering trots att den är insolvent och uppfyller allt annat?
Men jag jobbar ju inte med detta och begriper inte alla tolkningar.

Då vet jag det.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Ja jag funderade bara om skuldsaneringen gällde den person som sökte eller om KF drar in en som inte sökt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja jag funderade bara om skuldsaneringen gällde den person som sökte eller om KF drar in en som inte sökt.

Då är mitt svar gångbart.
Direkt kräva att bil säljs nej, men nekad skuldsanering pga bilen går absolut
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp