• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Appendix:
  • Ansvarsfriskrivning och Intro
  • Skäligheten - Bygga, Planera & Vårda
  • Personligt Brev - Del 1
  • Personligt Brev - Del 2
  • Släppa eller inte släppa sina skulder och optimera ansökningstiden:
  • Timing på ansökan
  • Tre olika strategier för att hantera sina skulder vid ansökan.
  • Allmänna Tips:
  • Normalbeloppet – Vad behåller du med skuldsanering:
  • Omprövning och missade betalningar – vad gäller:
  • Budgetmall
Ansvarsfriskrivning:

Jag har ett tag filat på denna tråd men vill också vara tydlig med att om ni väljer att använda något ifrån denna tråd så är det helt på Er egna risk och det finns inga garantier. Jag kommer alltså inte på något sätt stå ansvarig för om något problem dyker upp med borgenärer eller om det leder till utmätning/löneutmätning eller andra problem.

Först och främst vill jag framföra att i denna tråd kommer inte allt vara exakt vetenskap utan att mycket är mina egna tankar, mina tips, mina teorier, teoretiska strategier och eventuella tankesätt kring olika situationer som kan dyka upp kring skuldsanering, svar på frågor man kan ha men inte hittar direkt hittar i Kronofogdens FAQ etc.

Tråden är med dig i fokus som funderar på skuldsanering, jobbar med sin skälighet för framtida skuldsanering eller står startgroparna för att ansöka skuldsanering om hur man kan maximera sina chanser att bli beviljad, maximera budget, lite olika tankesätt, vad jag tycker är viktigt och strategier som kan funka (men är inte säkert) och allmänna tips.

Något som jag vet redan nu är att alla som läser denna tråd inte kommer att hålla med om allt och det är helt okej. Vissa kanske inte tycker allt är 100% korrekt då detta är mina tankar. En del kommer vara fakta och en del kommer inte att vara fakta (utan mina teorier). Så om ni hittar något som ni anser är fel, eller tips man inte vill följa så behöver man inte det. Men ni kanske ändå hittar något av värde i andra delar av tråden.

Tanken är endast i gott syfte till dig som verkligen vill jobba mot skuldsanering. Men också idér hur du kan forma din egna strategi med lite vägledning. Då kör vi igång!

Intro:

Jag vet att många här går i tankarna kring att söka skuldsanering, många på foumet har fått skuldsanering och många har skickat in sin ansökan – Det har vart ett hett ämne med rådande inflation, räntehöjningar och nu ser ränteavdraget ut att försvinna Dom som redan haft det väldigt tufft har fått det olidligt tufft. Därför tänker jag att jag skriver ner lite tanker, funderingar, strategier och svar på frågor som folk här kan tänkas ha. Jag har själv vart hårt skuldsatt och haft det ekonomiskt tufft hela mitt vuxna liv. Men för något år sedan så bestämde jag mig för att jag måste ha skuldsanering för att bli skuldfri.

Här kommer några bullet points om varför jag rekommenderar att söka/sikta mot skuldsanering om man budgeterar och inser att man inte kommer bli skuldfri/är insolvent under väldigt många år - Men är skälig eller har möjlighet att bli skälig skuldsanering. Jag är generellt aldrig egoistisk av mig - Men fördelarna med skuldsanering i detta läge när man annars är hjälplös under väldigt många år tycker jag motiverar till att för en gångs skull tänka på sin egen framtid och kanske lite mindre på borgenärerna.

Några viktiga fördelar som jag insett med skuldsanering:

Budget: Med skuldsanering så lever man på existensminimum – kommer att gå igenom det senare (+ buffert och 2 betalfria månader). När man är så skuldsatt/insolvent att man inte själv kan bli skuldfri på många år så lever man ofta under existensminimum. Delvis: man får det bättre ställt varje månad och mycket bättre ställt 2 betalmånader per år. Man har dessutom tryggheten att ex hyra och resekostnader ex ingår i existensminimum/förbehållsbelopp. Man sparar mycket på sin månadsbudget jämfört att leva som extremt överskuldsatt.

Tidsmässigt: Tid är en enormt viktig valuta i livet – Man har inte råd att slösa sina år på att KANSKE om 15-20-25 år bli skuldfri. Med skuldsanering är det 5 år med anmärkning och betalplan på 3-4-5 år, sen är det över. Man är helt nollad på alla skulder. Man har dessutom med skuldsanering ett datum satt i sten när man blir skuldfri. Jag hade inte blivit skuldfri på säkert 20 år, om alls. Delvis: Jag får en rabatt på minst 15 år. Tänk också efter och budgetera ordentligt innan nästa lån, kredit eller samlingslån om ni verkligen har möjlighet att bli skuldfri med det på sikt. Eller om det bara kommer köpa Er tid att hålla sig flytande. Ett nytt lån/ny kredit är negativt för skuldsanerings skälighet och fördröjer möjligheten. Viktigt att inte slösa tid för att bara klara sig på kort sikt då utfallet kan bli detsamma något år senare att man behöver skuldsanering. Då är dom åren brända och det är bättre att avstå så att man kan bli skuldfri snabbare.

Pengar: Pengar är också en enormt viktig valuta i livet. Har man ex 1.5 miljoner i skulder på papper med rätt hög ränta och inte råd att amortera extra, så är detta naturligtvis inte 1.5 miljoner. Det är med stor sannolikhet 3-4 miljoner+ inklusive ränta. Speciellt nu då ränteavdraget ser ut att snabbt försvinna och man förlorar sin återbäring/jämkning, vilket faktiskt bör öka chansen för skuldsanering då fler blir ”kvalificerad insolvent” – Ett grundkrav i skuldsanering. Men utöver det så är det viktigaste pengarna man sparar. Jag hade 2 miljoner i skulder ca 4 miljoner med ränta. Med skuldsanering betalar jag ca 700.000 på 5 år och sen är det klart. Jag får alltså en rabatt på minst 3.3 miljoner som inte bara går in i ett svart hål för vad som känns som för all framtid. Med möjlighet till riktigt sparande efteråt.

Mentalt: En annan väldigt viktig valuta man sparar på - För mig är det är otroligt skönt att slippa alla räkningar varje månad, puzzla, krångla, må dåligt, stressa. Vissa har det än värre med depressioner, mardrömmar, sömnbrist, panikattacker, grov ångest, väldigt låg levnadsstandard etc. Jag mår väldigt mycket bättre av att veta när jag blir skuldfri, ha det bättre ställt, bara en räkning till KFM för skusan, känner mig mer trygg och sover bättre. Man sparar mycket på sin mentalitet.

Arbete och karriär: Tidigare kände jag att jag arbetade förgäves. Allt jag drog in gick till skulder och räkningar. Tappade karriärgnistan och arbetsmoralen ordentligt trots att man var tvungen kämpa. Men skuldsanering så arbetar jag inte bara för att hålla mig flytande utan arbetar för att på riktigt bli skuldfri och ha bättre levnad varje månad. Dessutom så får man tjäna i genomsnitt 2000-3000 kr mer utan problem än vad som står i budgeten utan omprövning. Det är inte bara juridiskt så, utan det var även något som min handläggare såg positivt på om rekommenderade till om jag har möjlighet så att man kan leva bättre. Så det är en motivation till mer arbete att få in någon tusenlapp extra ibland och känna att man har ett syfte till att arbeta lite extra, arbetsmoralen är också en viktig valuta man sparar på enligt mig.

Sparande och trygghet: Sett många frågor om man får spara med skuldsanering, en fråga jag själv ställde mig: Det får man absolut! Det är därför man har en buffert i sin skuldsanering, för att lägga undan på sparkonto. Jag har personligen längtat efter att kunna spara (tidigare omöjligt) och ha en buffert. Nu har jag efter snart ett år skuldsanering ca 20.000 kr sparade. Någon lite bättre lön, sparat från buffert och naturligtvis från betalfria månader. Inga jättesummor, men ändå en enorm trygghet som inte fanns tidigare. Känna ekonomisk trygghet är också en väldigt viktig valuta att ta vara på, både för ekonomin och psykologiskt. Att lära sig sparande och hantera en privatekonomi som den ska hanteras är dessutom rekommenderat av både kommun och KFM, då det anses som en viktig del av ekonomisk rehabilitering (som skuldsanering är tänkt att vara.) Sparande är både roligt när man kan och en möjlighet som jag tror många här längtar efter, men knappt vågar tänka på. Det är inga problem med skuldsanering och man har möjlighet till det om man lever ekonomiskt.

Relationer: Jag själv är inte i den sits att någon vet om mina skulder och att det har påverkat mig negativt med brända broar och kontakter. Men jag har också råd ekonomiskt att vara med på lite fler saker och vara aktiv i umgängeskretsar ibland istället för att riskera att tappa vänner etc genom att bara sitta hemma. Jag skulle vilja påstå att lite bättre ekonomi hjälper till för bättre relationer med människor. Ett annat mindre pratat om ämne är dessutom många som är hårt skuldsatta kanske är singlar och vill träffa någon i framtiden. Men vill inte gå in i en relation med en otroligt instabil ekonomi. skuldsanering ger dig möjligheten att bli skuldfri om 5 år istället för 15-20-25 år och öppnar för den dörren betydligt snabbare. Också viktig valuta för många.

Sammanfattning: Tar mig själv som exempel: Jag sparar minst 15-20 år av mitt liv som skuldfri. Skuldfri när jag är ca 35 istället för KANSKE när jag är 55 år. Jag sparar minst 3.3 miljoner med skuldsanering, Jag har en högre levnadsstandard och bättre budget varje månad, jag mår mycket bättre mentalt, jag har bara en räkning för skulderna att ha koll på (betalplanen) istället för en hög av räkningar, jag har ett sparande, lite mer stabilt med relationer pga att jag kan vara med på lite mer istället för att sitta hemma och det öppnar dörren för framtiden samt så har jag en högre arbetsmoral. Skuldsanering är verkligen en ekonomisk rehabilitering som det är tänkt att vara.
Skuldsanering är något som jag verkligen rekommenderar av många anledningar OM man är kraftigt överskuldsatt och har skälighet eller har möjlighet att bygga skälighet för det – Med respekt för vetskapen om att alla kanske inte har det trots att man är insolvent.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Skäligheten - Bygga, Planera & Vårda

För att bli beviljad skuldsanering så måste man ha ”allmän skälighet” för det. Antingen är man allmänt skälig skuldsanering och får inledande eller så är man inte allmänt skälig skuldsanering och blir nekad skuldsanering. Det är så man bedöms.

Det heter allmän skälighet för att varje fall bedöms individuellt baserat på den data som man presenterar för sin handläggare. Men ordet skälighet har en del riktlinjer som handläggarna går efter. Allmän skälighet är ingen exakt vetenskap, men en tolkningsfråga från fall till fall som innehåller riktlinjer handläggarna går efter. Det som är väldigt positivt är att nästan hälften, 40% av alla skuldsaneringsansökningar blir beviljade och man kan skicka in gratis ansökan hur många gånger som helst. I detta får man räkna med att det finns en del oseriösa ansökningar, felaktigt ifyllda ansökningar, en del unga personer som söker (under 30 år blir betydligt färre personer beviljade), en del söker inte via kommunens skuldrådgivning etc. Så om man har en seriös ansökan med planerad skälighet så har man högre chans att bli beviljad.

Några av riktlinjerna som KFM går efter i sin bedömning (kan ha något fel, men det är vad jag läst mig till):

Det första är: Boka handläggare via kommunens skuldrådgivning om du vill skicka in ansökan. Inte bara för att ansökan ska bli korrekt, men också för att det ses som positivt att man sökt hjälp. Statistiskt blir betydligt fler beviljade om man skickat ansökan via kommunen än om man skickat in själv. Att ”JA” på dessa 2 rutor i ansökan är ibockade ses som positivt fick jag förklarat Mötet med skuldrådgivning i kommunen är dessutom anonym för dina register och under sekretess.

1725839792571.png

  • Är du kvalificerad insolvent? – Delvis du kan inte betala av dina skulder på väldigt lång tid där du lever under existensminimum/förbehållsbelopp (Enligt KFM: Minst 7-15 år+ och varierar från fall till fall.)
  • Hur har skulderna uppkommit?: Är det spelberoende/ överkonsumtion eller något annat.
  • Har du brytpunkter?: Delvis slutat spela, slutat låna/ta/nyttja krediter/slutat konsumera över din förmåga, eller vad det nu kan vara som orsakat skuldsättningen. (Min uppfattning är att det börjar ses som positivt om brytpunkterna är minst 1 år gamla, men handläggarna kan ha överseende med om man tagit något mindre lån/nyttjat kredit längre fram i syfte för att ha mat på bordet eller liknande om man är totalt grön i övrigt.)
  • Ålder och mognad: Statistisk blir betydligt färre beviljade skuldsanering om man är 18-30 år än om man är över 30 år.
  • Hjälp: Har man sökt hjälp mot eventuellt beroende – Pratat med kommun, arbetsgivare, familj, vänner, gått program för att avsluta beroenden, pratat med stödlinjer, registrerad i spelpaus etc. Varken kommun eller KFM tar några referenser på detta – Så var inte rädd för att säga att du fått ekonomisk expertis av ekonomiavdelningen på jobbet, sökt hjälp via familj, vänner, bank, stödlinjer etc om du gjort det. Dom kommer inte kontakta jobbet, din familj eller dina vänner. Men att man sökt hjälp ses som mycket positivt ur handläggarens ögon.
  • Har du gjort allt du kan för att betala dina skulder: Förhandlat om räntan, förhandlat om betalplan, tagit samlingslån för att städa upp lån och månadsavgifter, amorterat, avslutat lån, sålt saker, förhandlat om lönen, sagt upp abonnemang, försökt med snöbollsmetoden etc. Har du betalt av ett lån förra året hos exempelvis Fairlo och Nordea så måste du säga/skriva det för att det ska ses som positivt för allmänna skäligheten. Annars missas den datan då KFM inte tar några referenser eller kollar upp vad man betalat av, samma om man lyckas amortera ner ett lån kanske 50.000 kr så är det positivt att framföra det.
  • Har du brottsregister: Då är min uppfattning att det kan bli svårare, men inte omöjligt i alla lägen. Speciellt om det är ekobrott eller om man nyligen hamnat i brottsregister försvårar det skäligheten.
  • Har man sina intressen i Sverige: Delvis – Man jobbar och skattar i Sverige.
  • Har man näringsförbud – Är man förbjuden att öppna företag ses det som negativt.
  • Statliga skulder: Dessa rekommenderas att betalas av först. Speciellt nyare skulder till exempelvis: Skatteverket, försäkringskassan, underhållsbidrag/bidrag man har skuld för etc.
  • Övervärde som kan utmätas: Har man bostäder, dyrare bilar eller liknande av stort övervärde ses det som negativt för skäligheten. Däremot har man bostad som inte är av stort övervärde sätter det inga hinder. Tvärtom så är det många här som fått skuldsanering och fortsätter betala på sitt bostadslån. Då blir det som ett sparande eftersom man amorterar ner lånet, samtidigt som bostaden kanske stiger i värde under skuldsaneringen. Bostadslån ingår inte i skuldsanering men behöver inte sätta hinder för att bli beviljad. Vad övervärde i praktiken är lämnar jag någon annan att svara på då jag faktiskt inte vet hur dessa belopp beräknas.
  • Samarbete: Sen också att man samarbetat med handläggare, snabbt svarat på frågor, kompletteringar, tagit bokade möten etc visar på att man är seriös.
  • Skuldsaneringstest: Har du gjort skuldsaneringstestet med resultat: ”Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering”


Länk: https://kronofogden.se/skuldsanerin...gstest/sjalvskattning-skuldsanering#/bakgrund

Testet innehåller följande frågor (ungefär som frågorna jag skrev ner, ovan):
  • Kommer du att kunna bli fri från dina skulder på egen hand inom de närmsta åren?
  • Vad har du gjort för att betala av på dina skulder?
  • Har du bara skulder till staten?
  • Består större delen av dina skulder av skatter?
  • Har du fått större delen av dina skulder på grund av att du spelar om pengar?
  • Har du fått större delen av dina skulder för att du begått något brott?
  • Har du fått skulder på grund av företag som du har drivit?
  • Har du fått större delen av dina skulder för att du måste betala tillbaka ersättningar eller bidrag du inte haft rätt till, så kallat återkrav?
  • Vilken är din ålder?
Skälighet är mer eller mindre vad det är: Baserat mest på ovan frågor. I den allmänna delen så är det bra att presentera allt positivt man gjort då det som sagt är en tolkningsfråga. Känner man att inte hinner få med allt i samtal, vill ha god tid att planera vad man presenterar för denna ”allmänna” delen av ”allmän skälighet” så kan man (i mitt tycke) presentera det i ett personligt brev. Jag tror att den del som heter ”allmän” av allmän skälighet är väldigt underskattad. Något som jag anser att bra att jobba på, då i ett personligt brev.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Personligt brev - Del 1: Det var max 10.000 tecken per inlägg så fick göra 2 st.

Personligt brev är en vattendelare på forumet. Vissa säger att det är positivt, vissa säger att inte spelar någon roll, vissa säger att handläggare inte läser personliga brevet. Jag lämnar det som en tolkningsfråga upp till dig. Det kan i varje fall inte vara skadligt att skicka in.

Min erfarenhet är att min handläggare läste personliga brevet och det var en viktig pelare till att jag blev beviljad. Jag pratade om det med min handläggare på kommunen i samband med min ansökan som tyckte det var en bra idé, vilket handläggaren på KFM som behandlade min ansökan bekräftade. Detta är inget man behöver skicka in direkt heller, utan det kan man posta eller maila in senare. Väntetiden för att skuldsaneringsansökan ska behandlas är över ett halvår. Så om man skickar in sitt personliga brev 4 månader senare som komplettering går det bra.

Men mina tankar är också att om man vill att personliga brevet ska genomläsas, hanteras seriöst och vara till ens fördel så gäller det också ha en bra struktur, vara korrekt i sina formuleringar, se till att brevet är välskrivet och tar upp allt som man tror kan vara positivt för sin ”allmänna” del av skäligheten.

För att komplettera sin ansökan med personligt brev så gör man följande:

Man får ett meddelande på Kivra att KFM mottagit ansökan om skuldsanering några dagar efter skuldsaneringsansökan är inskickad. Då får man också ett Diarienummer högst upp till höger på första sidan som man använder. Sedan efter man skrivit klart brevet så:

1. Köper man ett stort kuvert, 3 frimärken och plastficka för sidorna.
2. Går till biblioteket (om man inte har tillgång till skrivare) och skriver ut alla sidor, häftar ihop dom och sätter ner i plastfickan och i brevet.
3. Klistrar på alla frimärken och skriver adress på kuvert:

Kronofogden
FE 100 Skuldsanering
106 65 Stockholm

Komplettering - Skuldsaneringsärende med diarienummer:
S-XXXXX-XX

4, Lägger brevet i en gul postlåda.

Förslag på struktur till personligt brev – detta är bara en mall exempel och ni måste förstås skriva om det, men kan ändå ge en idé om hur personliga brevet kan se ut:

Personligt brev till ansökan med Diarie Nr: S-XXXXX-XX

Namn:
Personnummer
:
Diarienummer:

Appendix:

  1. Inledning
  2. Kortfattat - Arbete, Bakgrunder & Ambitioner
  3. Aktuella Lån & Krediter i Ordning:
  4. Fastställda Inkomstuppgifter:
  5. Övriga kostnader
  6. Åtgärder vidtagna:
  7. Avslut & Sammanfattning
1: Inledning: Man berättar kort om sig själv, hur skulderna uppkommit, varför man behöver skuldsanering, när man skapat sina brytpunkter etc.

2: Arbete: Vad man arbetar med, vilka karriärsteg man tagit för att öka sin lön för att betala skulder. Man kanske har karriärs-ambitioner för framtiden. Jobb som kan vara säkerhetsklassade, se sig i tjänster där anmärkning kan sätta hinder och en viktig anledning till att man får påbörja sin skuldsanering så snart som möjligt etc. Men också bra att nämna om man ex har kollektivavtal/fackligt ansluten och vet att man känner sig trygg i sin roll för kommande år så att det inte sätter käppar i hjulet för om man ska klara av en skuldsanering.

3: Aktuella Lån och Krediter i Ordning: Senaste lånet först.

Det för att din handläggare ska få en bild över hur insolvent du är och vilket skuldberg du har: När lånet är taget brukar man hitta på UC/Bisnode mina sidor eller i avtalet.

Remember/Entercard:

  • Lån taget: 2023-04
  • Produkt: Samlingslån (Annuitet)
  • Ursprungligt belopp: 350.000
  • Belopp kvar: 325.000
  • Ränta: 14.80%
  • Minsta månadsbelopp att betala: 4800 kr
  • Låntid: 15 år:
  • Kostnad inklusive ränta eftersom jag inte har råd att amortera:
  • 4800 kr x 15 år x 12 månader = 864.000 kr
  • Syfte med lånet: Lånet användes för att samla dyrare lån och minska mina månadskostnader i ett seriöst försök att bli skuldfri.
Collector/Norion Bank:

  • Lån taget: 2022-12
  • Produkt: Samlingslån (Annuitet)
  • Ursprungligt belopp: 500.000
  • Belopp kvar: 495.000
  • Ränta: 13.80%
  • Minsta månadsbelopp att betala: 5800 kr
  • Låntid: 15 år:
  • Kostnad inklusive ränta eftersom jag inte har råd att amortera:
  • 6100 kr x 15 år x 12 månader = 1.1 miljoner kr
  • Syfte med lånet: Lånet användes för att samla dyrare lån och minska mina månadskostnader i ett seriöst försök att bli skuldfri.
Sen gör man samma för alla lån och krediter så handläggaren får en klar bild när alla lån/krediter/onlinekrediter är tagna, vilken ränta man har och beräkning för vad det kostar inklusive ränta så att man har större chans att falla in som kvalificerad insolvent som behöver skuldsanering.

Sen kan man sammanställa beloppen:

  • Totalt exklusive ränta: 820.000 kr (325000+495000kr)
  • Totalt inklusive ränta (eftersom jag inte har råd att amortera): Ca 1.95 miljoner (864000 + 1,1 miljoner)
4: Fastställda inkomstuppgifter

2023:

Överskott av tjänst (Bruttolön):
Underskott av tjänst (Betald ränta):
Genomsnittlig lön per månad brutto (Överskott/12):

2022:

Överskott av tjänst (Bruttolön):
Underskott av tjänst (Betald ränta):
Genomsnittlig lön per månad brutto (Bruttolön/12):

2021:

Överskott av tjänst (Bruttolön):
Underskott av tjänst (Betald ränta):
Genomsnittlig lön per månad brutto (Bruttolön/12):

5: Övriga kostnader som inte är lån:

  • Hyra (Förstahandskontrakt):
  • Bredband:
  • Värme:
  • Vatten:
  • Elnät:
  • Elhandel:
  • Resekostnader:
  • Kostnader relaterade till barnen:
  • Akassa (Med inkomst och tilläggsförsäkring):
  • Facket:
  • Mobil:
  • Medicin:
  • Min UC: 39 kr
  • Förskola:
  • Barnförsäkring:
Då kan handläggaren enkelt se vad du har för inkomst, utgifter lån och övriga kostnader för att fastställa att du är kvalificerad insolvent.

Totala inkomster:
Totala utgifter med lån:
Totala utgifter utan lån:
Belopp som jag går back varje månad:

6: Åtgärder vidtagna för att stärka min skälighet:


Som jag förstår det så finns det 2 delar av skäligheten. Dels den allmänna och dels era riktlinjer. Här vill jag stärka mitt argument för att den handläggare som hanterar min ansökan ska få en klarare bild av min skälighet och att det förhoppningsvis leder till ett inledande. Jag har läst och fått rådgivning om vad skäligheten innebär och vill därför också presentera så många punkter som möjligt som jag vidtagit för att förhoppningsvis bättra mina chanser om att hjälpa er till att fatta ett korrekt beslut.

Min tanke: Här är det bara rada upp alla punkter som du tror kan vara positivt för dig och som kan tala för din skälighet att bli beviljad.

Tänker att jag skriver ner några exempel så att du som ska skicka in ett personligt brev kan få en uppfattning om av vad jag menar med detta:

Här får du vara påhittig med positiva saker du gjort så att det blir så positivt som möjligt och talar för din skälighet att bli beviljad - Exempel:
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Personligt Brev - Del 2:
  • Slutat röka för X år sen (En brytpunkt för avslutat beroende)
  • Slutat spela 20XX utan återfall (en brytpunkt för avslutat beroende)
  • Slutat nyttja krediter förra året, utom en liten del som endast gått till mat på bordet och tak över huvudet (en brytpunkt för avslutat beroende)
  • Slutat överkonsumera 20xx (en brytpunkt för avslutad beroende)
  • Sökt hjälp via möten på ex spelfriheten, gamblers anonymous eller spelberoendets riksförbund som hjälpt mig till att bli spelfri.
  • Sålt saker för att betala skulder.
  • Ansökt om hjälp via kommunens skuldrådgivning.
  • Har i konsultation med kommunens vägledning nu slutat betala på mina skulder. Dels för att det inte går runt längre efter många års försök att betala, men dels för att säkerställa att jag får en anmärkning så att jag inte kan nyttja fler krediter eller liknande till mat.
  • Har ordnat med medlem i Akassa och facket. Med inkomst/tilläggsförsäkring. Inga indikationer att det behövs idag eftersom företaget går starkt. Men ändå en säkerhet pga långa omprövningstider Också en rekommendation från kommunens handläggare jag valt att följa.
  • Har man sökt hjälp hos ex psykolog så kan man ta med det.
  • Avslutat vänskapen med dom jag spelade/shoppade med. Nu har en mycket sund vänskapskrets och bra kollegor som stöttar mig och som inte har något känt beroende eller skulle dra ner mig på något sätt.
  • Öppnat mig och tagit moralisk stöttning och hjälp av vänner/sambo/familj som känner till min situation och är en viktig stöttepelare till att jag ska hålla mig på rätt bana i livet. Mor min som tyckte jag kunde skicka in ett personligt brev till Er för att komplettera min ansökan och förhoppningsvis bättra mina chanser att bli beviljad inledande skuldsanering.
  • Öppnat mig och sökt hjälp från en kollega på ekonomiavdelningen på jobbet och använder hans expertis för att planera min ekonomi och ser till att jag hamnar på rätt väg. Rekommenderade mig även att se över möjlighet för skuldsanering via kommunen och är anledningen till att jag nu har denna ansökan hos Er. Han sa att det antingen kommer sluta med löneutmätning eller skuldsanering. Men hoppades att jag kanske kan vara berättigad redan nu.
  • Konsoliderat mina lån, som du kan se så är de senaste tagna lånen samlingslån. Det var i syfte att göra allt för att betala på mina skulder och försöka bli skuldfri. Så även om det står nyare datum, så är själva beloppet gammalt, men bytt ut. Långt över 90% av beloppet för skulderna har uppkommit före 2020.
  • Förhandlat om räntan och betalplaner med långivare. Tyvärr utan framgång. Tvärtom så har det blivit dyrare med inflation och ränteökningar.
  • Jämkat för att amorterat (men vart noga med att inte dra på mig skatteskulder). En möjlighet som dessutom förmodligen försvinner 2025/2026 då regeringen vill ta bort ränteavdraget.
  • Har inga skatteskulder, skulder till försäkringskassan eller bidragsskulder
  • Registrerad på spelpaus
  • Sagt upp streamingtjänster, förhandlat om mobilräkning och minimerat mina kostnader för att stärka min ekonomi.
  • Avslutat mina gamla livsstil, lever hälsosammare och är seriöst karriärinriktad idag. Något som givit mig en bättre mentalitet för att gå igenom en skuldsanering.
  • Har så dyra räntor att jag riskerar att bli evighetskund via utmätning hos KFM om jag inte får skuldsanering. Att bli evighetskund är något som jag verkligen inte vill vara med om.
  • Har inget brottsregister, är ostraffad, har inga näringsförbud och mina intressen är i Sverige.
  • Har gjort skuldsaneringstestet på Kronofogdens hemsida med utfallet: ”Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering”
  • Har förstahandskontrakt och ett tryggt boende under eventuell skuldsanering (förstår att nytt boende kan vara besvärligt med anmärkning).
  • Handlar på rea och tänker mycket mer ekonomiskt senare år.
  • Jag lever idag långt under förbehållsbelopp/existensminimum och en skuldsanering skulle ge mig bättre ekonomi.
  • Jag är påläst och väl medveten om att en skuldsanering är en ekonomisk rehabilitering som skall vara nog övervägd och en permanent lösning. Vilket jag intygar på mitt hedersord tickar alla 3 boxar om jag blir beviljad.
  • Har tidigare år jobbat över väldigt mycket för att betala på mina skulder, utan framgång.
  • Har följt råd från en god vän att ställa mig i många bostadsköer så att om jag en dag blir skuldfri har möjlighet till bättre boende.
  • Tömt ut alla andra alternativ för att försöka bli skuldfri.
  • För 2 år sedan skickat epost och spärrat mitt personnummer på livstid både hos i princip alla långivare och spelsidor i Sverige (oavsett om jag vart kund, eller i förebyggande syfte).
  • Jag har inga privatlån eller medlåntagare som blir drabbade av skuldsanering
  • Är öppen för vidare hjälp och uppföljningsmöten på tips, budget, sparande både från jobb, vänner, kommunen även under skuldsanering för att även i efterhand bättra min skälighet, god stöttning och ha ”bollplank” är något som är positivt för mig och något som jag hoppas få Er mer bekväma att godkänna ett inledande.
  • Vill fokusera på både sparande och familj i framtiden – någon som underlättar väldigt mycket om jag blir skuldfri om 5 år istället för kanske i bästa fall om 20-30 år.

Ni förstår – Presentera allt som ni gjort/kan tänkas göra som kan tala för att ni är skälig skuldsanering.

7: Avslut och sammanfattning

Jag har nu presenterat min situation, redogjort för mina inkomster/utgifter. Men också gått igenom den lista av åtgärder som jag vidtagit och hjälp jag sökt. Något som jag hoppas vägs in och hjälper er att framleda ett positivt beslut. Delvis om ni anser att skuldsaneringen är bästa lösningen för mig, vilket jag verkligen hoppas och vill.

Från min sida är detta ett mycket seriöst och noggrant sammanvägt beslut efter att länge utvärderat alla alternativ, försökt länge på egen hand samt konsulterat med olika externa källor jag sökt hjälp från – via vän, via jobbet, via familj och kommun, men också gått spelberoendebehandling med ett mycket positivt utfall som resulterat i att jag för länge sen lagt spelberoende bakom mig. Jag har också avslutat vänskapen med gamla bekanta och har idag en mycket sund vänskapskrets som istället stöttar och står bakom mig. Jag har folk runt om mig som litar på mig och jag litar på dom.

Utöver det så har jag även en väldigt hög moral och gjort få snedsteg i livet. Tyvärr är ekonomi ett pga av tidigare beroende (som nu är avslutat sedan länge och utan risk för återfall, det har ni mitt hedersord på). Nu söker jag hjälp även från Er och hoppas att jag får påbörja min långt efterlängtade resa om att bli skuldfri. Inte bara för mig själv, men förhoppningsvis även för familj någon gång i framtiden som jag kan vara delaktig i att försörja (i grunden väldigt familjekär av mig). Men också för att jag verkligen vill ha en sund privatekonomi, sparande, börja om och göra rätt. Något som är omöjligt under nuvarande omständigheter.

Jag ser skuldsanering som en permanent rehabilitering och något som skulle ge mig en nytändning i livet. Inga hinder skall förekomma till min kännedom när jag läst på om skälighet – möjligtvis att någon kredit är lite sent nyttjad/eller något av lånen inte är jättegamla. Men det hoppas jag att ni kan ha lite överseende med då jag tror mig vara grön för ett inledande när man sammanväger totaliteten av skäligheten och mitt övertygande om att det verkligen är en permanent lösning.

Jag kan intyga om jag verkligen provat allt. Olika amorteringsmetoder, förhandlat med banker om betalplaner och räntesänkningar, sålt saker. Men nu är min insikt om att skuldsanering är min enda väg att bli skuldfri.

Jag har försökt beskriva min situation och önskan väldigt noga/tydligt och ärligt i detta personliga brev för att underlätta för den handläggare som hanterar detta ärende att ge klartecken om godkännande. Det skulle vara ett väldigt välkommet besked i min situation oavsett om betalplanen ligger på 3,4 eller 5 år.

I och med detta så önskar jag Er också en trevlig fortsättning och ser fram emot beslut.

Mina kontaktuppgifter:

Namn:
Telefon:
Email:
Önskad kontakttid:
Efter 17.00, under arbetstid (09-17) så önskas ett röstmeddelande, sms eller mail, så jag vet vart jag ska ringa upp så fort en lucka uppstår.

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn
Stad, 2024-09-10

Något sådant tänker jag mig att ett personligt brev kan ser ut. Nu vet jag att alla personer har olika skäligheter och gjort olika saker och att alla personliga brev kommer se ut olika. Men det är ändå vad jag tror kan ge en fördel och ett exempel på ungefär hur ett personligt brev kan se ut. Speciellt till den ”allmänna” av allmänna skäligheten som jag tror är väldigt underskattad.
I nästkommande kapital kommer jag börja gå igenom lite teoretiska strategier. Då tänkte jag börja med och lite tips kring hur man kan tänka runt att släppa sina skulder.
 

Bilagor

  • Personligt Brev - Exempel.docx
    23.4 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Släppa eller inte släppa sina skulder och optimera ansökningstiden:

Detta blir också lite av en vattendelare. Men jag anser inte att det är något fel i att nyttja sin tid på bästa möjliga sätt för att planera sin skälighet/skuldsanering, men också försöka få en bra start. Blir det inte så, så har man i varje fall försökt.
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Här kan man nuvarande väntetider på att få besked om skuldsanering.
Denna sida uppdateras varje tisdag på morgonen.

Idag så står det följande:

”Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den: 7 Månader
Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 7 februari.
Skuldsanering | Senast uppdaterad: 3 september 2024”

Hur ska man då nyttja dessa 7 månader på bästa sätt:

Denna tid har en trend om att den ökar lite eftersom. Så står det 7 månader idag kanske man kan räkna med 8 månader. Med betoning på kanske och att det kan vara svårt att planera in som flera på forumet påpekat. Men jag vill ändå anse att du som söker inte ska känna att denna väntetid är jobbig. Snarare att den kan vara till din fördel. Varför?:
  • Dina bryttider blir 7/8 månader äldre. Delvis slutade du ex spela för ett år sedan är det 1 år och 8 månader sen du slutade spela när ansökan hanteras.
  • När du väl skickat in ansökan så förmodar jag att du inte kommer nyttja fler krediter/lån. Delvis det går 7-8 månader längre sen senaste lånet/krediten.
  • Om du inte är på utmätning idag och släpper dina skulder 2 månader efter ansökan har du 5-6 månader på dig att bygga buffert innan du får svar. Vad jag inte rekommenderar att du gör är att spendera dessa pengar. Spara spara spara så du får en bra start om du blir beviljad. Blir man inte beviljad så tar det ett tag innan utmätning startar om man lämnar det så.
  • Du hinner fila på eventuellt personligt brev i några månader. Mitt förslag är att skicka ansökan först. Sen komplettera med personligt brev någon/några månad senare, det blir en ganska unik ansökan på det sättet. Delvis: om du själv vill skicka personligt brev. Du kanske känner att du är klar med personligt brev efter 2 månader, men väntar med att skicka in det. Du kommer på att detta stycket vill jag omformulera, det här vill jag lägga till/ta bort, jag glömde ta med det här som påverkar min skälighet positivt, det här vill jag renskriva etc. Gott om tid att tänka så man inte kommer på efter man skickat in personligt brev att man ville lägga till eller ändra något. Bättre att komma på det före - För när det är inskickat så är det inskickat.

5. Timing på ansökan:

Du kan naturligtvis skicka in ansökan när som helst. Men det finns en fördel med att planera sin månad man skickar in ansökan. Säg att det är 7 månaders väntetid. Du tror att det kommer gå upp till 8 månader. Juni och December är betalfria. Den månad som man blir beviljad är också betalfri eftersom man börjar betala månaden efter inledande skuldsanering. Så om man blir beviljad i April/Maj eller Oktober/November så blir det följande:

April/Oktober: Betalfri
Maj/November: Betala
Juni/December: Betalfri
Juli/Januari: Betala

Eller:

Maj/November Betalfri
Juni/December: Betalfri
Juli/Januari Betala

Börjar man med minst 2 av 3 betalfria månader så har man en riktigt bra start om man har skaplig lön och är redå att börja hårdspara från detta.

Då kan man skicka in sin ansökan 7-8 månader innan Maj. Delvis: September-Oktober. Eller om man siktar på att få sin ansökan beviljad i Oktober/November kan man skicka sin ansökan i Februari/Mars. Givetvis ska man inte låta sig styras av det. Men det var så jag gjorde. Lyckades pricka in November som gjorde att November och December var betalfria direkt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tre olika strategier för att hantera sina skulder vid ansökan.

1 – Fortsätt betala, men testa vattnet: Man fortsätter betala på allt och skickar en ansökan. Absolut inget fel i att testa vattnet lite om man inte vill ha löneutmätning/anmärkning om man blir nekad. Det är gratis och blir man inte beviljad så får man ingen anmärkning. Men man får reda på varför man inte blir beviljad i beskedet så man har något att tänka på/åtgärda på skäligheten inför ansökan 2. Endast om man blir beviljad får man anmärkning. Så om man känner sig tveksam men budgeterar och ser att man är kvalificerad insolvent så skadar det inte att boka möte hos kommunen och skicka en ansökan sen fortsätta betala för att se vad utfallet blir, man har inget att förlora på det. Fråga som dyker upp på forumet ibland är om man kan bli beviljad skuldsanering utan att släppa/sluta betala sina skulder först. Svaret är ja – det är inga problem!

2 – Köpa skälighet: Släppa allt utom de senaste lånen: Denna strategi kan man nyttja om man har mindre lån som är nytagna. Säg att man har sina 2 senaste lån från 2024 som är på 30.000 totalt. Då kan man skicka ansökan via kommunen. Men man exkluderar dessa 2 lån från sin ansökan/från sitt möte med kommunen. Då är det väldigt viktigt att du har slutbetalat dessa 2 lån när ansökan hanteras 7-8 månader senare så att dom inte kommer upp som en överraskning. Är det krediter så är det även viktigt att man mailar in till banken och även stänger sina krediter man slutbetalat så att dom försvinner.

Jag vill inte kalla detta fakta (då tiden kan skilja) och det är helt på egen risk: Men generellt enligt min uppfattning så tar det ca 3 månader innan första lånet kommer till inkasso om man släpper lånen, sen ca 1 månad innan KFM och delgivning, sen kan man vänta en månad med att skriva under delgivningen. Sen tar det någon månad till innan utmätning börjar. Så om man släpper alla lån utom sina 2 senast tagna lån ca 1-2 månader efter ansökan och sen fokuserar alla pengar på att betala av sina 2 senaste lån i detta fallet kan man köpa sig rätt mycket skälighet för att bli beviljad. Det eftersom 3e senaste lånet blir ditt senaste lån när ansökan hanteras. Kan man köpa sig ett halvår eller år på detta sätt sen senaste lånet så kan det vara avgörande.

3 – Släpp Allt: Här har man den största ekonomiska vinningen om man blir beviljad. Man skickar sin ansökan via kommunen (gärna får kommunens handläggare att rekommendera det genom att säga att man verkligen inte kan betala längre och att det inte går runt och fråga vad man ska göra och om man kan sluta betala för att överleva, sedan skriver man ner i personliga brevet att man följt kommunens råd om att släppa sina skulder för att det inte går längre och att det är enda sättet att undvika fler krediter. Sedan kanske 2 månader efter ansökan släpper man allt och ett halvår senare får man inledande i Maj/November och har 7-8 månader betalfria månader. Är man relativt säker på sin skälighet kan detta vara det optimala för att verkligen få en superstart med bra sparkapital.

Släpper ni rekommenderar jag verkligen inte att uppgradera mobiler, garderob eller annat. Utan spara spara inför inledande. Men var medveten om att om man blir nekad skuldsanering så är det löneutmätning eller utmätning nästa. Men den långa väntetiden gör att man hinner spara en hel del. I normala fall ska denna väntetid vara 1-2 månader. Nu kan man nyttja 7-8 månader till sin fördel.

Notis: Väljer man att släppa sina lån så finns det en sak att tänka på. Svara inte på brev, var inte kontakt med borgenärerna, svara inte deras mail och begär inte betalfria månader. Får du inledande kan dom motsätta sig skuldsanering om man har haft kommunikation där man försökt slingra sig när dom inser att man haft ansökan om skuldsanering under tiden. Så bara att ignorera alla telefonsamtal, blocka nummer etc.

Notis 2: Sen om man vill vara extra säker och minsta räkningen är på säg 700 kr. Se till att flytta lönen direkt till sparkonto först timman, och ha inte mer än 699kr på lönekontot åt gången. Lätt att bara flytta över pengar när man väl behöver dom så att det inte råkas dra. Jag gjorde så. Flyttade lönen direkt, tog bort autogiro och hade alltid mindre än lägsta räkningen på lönekontot utom korta stunder om jag skulle handla för mer. Borgenärerna drar bara pengar någon enstaka bryttid per dag. Så en kort stund kan man ha mer än lägsta räkningen på kontot.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Allmänna tips:
  • Planera din skälighet. Skapa brytpunkter om du inte har det. Inga mer lån krediter. Spel, konsumering vad det nu kan vara. Tid sen du upprättade brytpunkter spelar stor roll. Om du har problem idag så kan ”vårda sin skälighet” för skuldsanering vara en stark morot att sluta. Eftersom det är en permanent lösning till att du blir skuldfri.
  • Rullande Ansökan – Detta är också en vattendelare. Men med nuvarande väntetider anser jag personligen att det är en legit strategi. Delvis om man blir nekad och ser att anledningen kanske är för nya lån eller brytpunkter. Skicka en ny ansökan. Nästa gång har du 7-8-10 månader mer skälighet. För varje dag brytpunkterna och lånen blir äldre destå bättre skälighet får du. Sen som många påpekat på forumet så är det en stor skillnad mellan handläggare och handläggare. En handläggare kan neka vad den andra godkänner. Så var inte rädd att du måste vänta 2 år på nästa ansökan. Du kan skicka den direkt, annat om väntetiderna hade vart 1-2 månader som för något år sedan. Då kanske det inte är optimalt att direkt skicka en ny ansökan. Som sagt: Nästan hälften (ca 40%) av alla ansökningar blir beviljade, så man har goda chanser med denna strategi om man inte får på första försöket.
  • För dig som är förälder: När man har barn så är det relativt vanligt att man får en betalplan på 3-4 år istället för 5 år. Delvis 30-40 betalningar på sin skuldsanering istället för 50. Även om betalningsamärkningen är kvar i 5 år.
  • Med vissa förutsättningar så är det lättare att få skuldsanering: Skiljsmässa, Arbetslöshet, Sjukskrivning etc. Saker som man har mindre kontroll över, men gjort att man råkat illa ut ekonomiskt. Även uppkomst till skulderna har betydelse av olika gradet som KFM har mer eller mindre översende med.
  • Teckna A-kassa/Fack (Med inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring): En livhanke som behövs om det händer något jobbet med hänsyn till omprövningstiden om man har skuldsanering. En säkerhet i förbyggande syfte.
  • Betala bort privatlån, skatteskulder, bidragsskulder etc före ansökan. Privatlån ingår i skuldsanering, men trist att den kompis eller förälder du tagit lån av drabbas. Skatteskulder, skulder till försäkringskassan och bidragsskulder – speciellt nya slår hårt på skäligheten.
  • Tips inför samtalet: Några dagar innan inledande besked så får man ett sms om att man har samtal med handläggaren under dagen. Var väl förberedd för att svara på frågor och med en lista på några argument som du vill använda i samtalet som du tror kan förbättra dina chanser att bli beviljad.
  • Förstahandskontrakt på lägenhet: Försök ordna med förstahandskontrakt om du inte har det före ansökan. Man vill inte att boende ska bli ett problem med anmärkningar. Jag väntade med ansökan och med att släppa mina skulder tills jag hade skrivit på kontrakt om ny lägenhet och fått nycklarna, ändrat posten.
  • Gå ut ur kyrkan: Gör ni förståss som ni vill - Men man sparar lite på skatten. Ca 1% - Så har ni 500.000 i årslön så sparar ni ca 5000 kr per år. Då skickar min in en sådan blankett (Skriver ut, fyller i och postar till den församling du är medlem i):

Fråga som jag sett på forumet: Vad får man då ha för hyra med skuldsanering om man flyttar?

Min uppfattning av vad jag läst mig till: För att vara skälig skuldsanering så ska man inte ha en hyra som överstiger priserna i detta dokument (uppdateras varje år) på sida 2Tabell 2- Högsta godtagbara kostnad, kr per månad :

  • Så är man 1-2 vuxna med 2 barn och bor i Stor-Göteborg så är maximal hyra: 15 950kr.
  • Är man 1-2 vuxna i Stor-Stockholm så får man ha maximal hyra på 11000 kr.
  • Bor man ensam i en liten kommun får man max ha 8700 kr i hyra etc.
Så behöver man flytta till förstahandskontrakt först för att gå igenom en skuldsanering så kan man välja rätt nära den gränsen i detta dokument och ändå vara skälig skuldsanering. Det blir så att borgenärerna får lite mindre och du får behålla lite mer till hyran. Man behöver alltså inte tänka på att välja en lägenhet för 3000 och att det ska förbättra skäligheten. Det du får behålla efter hyra/betalplan/transport/medicin drabbas inte, så länge man flyttat till en lägenhet under gränsen. Har man gjort det så kan man även uppge i sitt personliga brev att man har ordnat en lägenhet med förstahandskontrakt så att inte boende inte blir ett orosmoment under skuldsaneringen.

Ställ dig i gratis bostadsköer där du kan tänkas bo i framtiden (nuvarande kommun, andra kommuner). Efter skuldsaneringen är färdig så har du annan ekonomi och kanske vill ha annat boende. Då är det bra med 5-6-7 års kötid. Får man inget på det så är det en bra början.

Bostadsköer:

Nästan alla kommuner har sin egen bostadskö där man kan stå i gratis (Kalmarhem, Helsingborg Hem, Halmstad Fastigheter, Bostaden Umeå etc). Men det finns många köer som erbjuder över hela landet. Några exempel är:
  • HomeQ
  • Wallenstam
  • Rikshem
  • Hemvist
  • SBF Boservice
  • Heba Fastigheter
  • K2A
  • Heimstaden
  • Einar Mattson
  • Victoriahem
Sen finns även några som kostar lite per år: Boplats syd, Bostad Stockholm etc. Bara Googla på dessa och bostadskö efter så kan man enkelt registrera sig gratis på de flesta.

Budgetera – Gör ett exceldokument på inkomster och utgifter.

Det kan vara:

Inkomst: Bokför din lön varje och andra inkomster varje månad
Utgifter: Hyra, Resekostnad, Mobil, Elnät, Elhandel, Bredband Akassa, Facket, Hemförsäkring, Nordea Vardagspaket, Appla – Extra lagring, Spotify, Frisör, Sparande. Vad ni nu har för utgifter.

Kommer även lägga ut en mall för detta längre ner.

  • Ett extra incitament att jobba mot skuldsanering är att jämkning/skatteåterbäring troligen halveras från räntan nästa år och försvinner året efter. Dessutom så en del av de pengar regeringen sparar kommer förmodligen gå till att sänka inkomstskatten i ett par kommande år för att sätta fart på konjunkturen igen. (Min uppfattning men naturligtvis ingen fakta). Vilket gör att du med skuldsanering får mer över varje år för att du skattar mindre på inkomsten, skattesänkningar är inget som behöver omprövas. Samtidigt som du har din årliga löneökning på kanske 2-3-4% varje år genom facket som kanske ger en 700-1200 kr extra för många som inte behöver omprövas, speciellt inte första åren. I varje fall kommer det (att ränteavdraget försvinner) underlätta lite på skäligheten för många till skuldsanering eftersom att de som lever på gränsen blir kvalificerat insolvent som en grundläggande del av skäligheten består av.
  • Vill man ta bort sig sina sökresultat från internet (för att undvika folk som eventuellt får för sig att snoka någon gång) så kan man använda sig av denna tråd som håller.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/nu-kan-man-ta-bort-sig-från-ratsit.26142/

Vill man skriva ut sig från reklam så kan man även använda sig av följande tjänster:

Nix Telefon:

https://www.nixtelefon.org/jag-vill

Nix Adresserat:

https://nixa.nixadresserat.se/

Loggar in och bockar i: "Jag vill vara spärrad för direktreklam" och sparar.

Även på: Statens Personadressregister (SPAR):

https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/logga-in/

Där så loggar man in med Bank ID, trycker på "registrera reklamspärr", trycker JA på båda frågorna och sparar.

Vill man av någon anledning ha tillbaka reklam i framtiden så kan man enkelt logga och och ta bort reklamspärrarna.
  • Många känner till att man kan logga in på ”Min UC, Bisnode och Kreddy. Men på Creditsafe så kan man se sin upplysning gratis och den innehåller alla förändringar från ex KFM/SKV/Anmärkningar etc.
https://www.creditsafe.com/se/sv/kontakt/vanliga-fragor.html

Då trycker man på röda knappen ”Min Kreditupplysning Online” och loggar in.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Normalbeloppet – Vad behåller du med skuldsanering:

https://kronofogden.se/nagon-har-et...-betala/vad-du-far-behalla-i-en-loneutmatning

Från den 1 januari 2024 är normalbeloppet
  • 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.
Detta är normalbelopp. Det vill säga att efter att man betalat betalplanen till skuldsaneringen för månaden, efter man betalat hyra och efter man betalat medicin/transport så behåller man 6090 kr + att väldigt många får en buffert (Jag har 850kr). Men kom ihåg att man får tjäna ca 2000-3000 kr mer i snitt utan omprövning och att man inte gör något fel i det, min egna handläggare rekommenderar att jag tjänar någon tusenlapp extra ibland om jag kan som jag nämnde tidigare.

Så om man har möjlighet till det så behåller man 6090+850+2000/3000kr = 9 000-10 000 kr på kontot efter skuldsaneringen/hyran/transport/medicin är betald. Samt Juni och December som är helt betalfria.
Är man makar med 1 barn på 8 år blir det då enligt normalbelopp 10.061 + 850+2000/3000+3906 kr = 12 911-13 911 kr efter betalning på betalplan/hyra/transport/medicin med Juni/December betalfria.

Eventuell skatteåterbäring en gång per år behåller man dessutom efter skuldsaneringen vunnit laga kraft utan att omprövning behövs (Om det inte är jättebelopp). Däremot så rekommenderas det att kontakta sin handläggare om man får skuldsanering under inledande då detta kan behöva gå till borgenärer (eftersom beslutet inte vunnit laga kraft i inledande stadie.)

Omprövning och missade betalningar – vad gäller:

Ett nyttigt dokument med lite rättsfall av bland annat högsta domstolen att läsa igenom kring hur man ska tänka kring omprövning, inkomster, om man inte kan betala en månad etc, detta dokument har flera fall prövade och står idag som riktlinjer/prejudikat för vad som gäller kring dessa ämnen:

https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

Oavsett om man ska ompröva eller inte så innehåller det väldigt bra information gällande en del regler kring skuldsanering.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Budgetmall & Övrigt - Innehåller flera sidor med mer än bara budget.
Ett dokument som är bra för att organisera upp sina uppgifter.

Appendix - Sidor i budgetmallen:

1. Årsöversikt - Månad för Månad
2. Skuldsanering - Betalplan
3. Ekonomisk Kalender & Övrigt
4. Mat och Hälsa
5. Bostadsköer
6. Anv & Lösen
7. Skuldsammanställning
 

Bilagor

  • Budgetmall - Exempel.xls
    73.5 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp