• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Livrädd inför löneutmätning

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Nej en dispositionsrätt är ju inte att likställa med kontohavare. Inget som utmäts
Tack så jättemycket Lasseman, nu kan jag kontakta överförmyndaren utan stress,det känns mycket lättare åtminstone när det gäller detta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Hej, hur går det för er som väntade på löneutmätning? Inser att det är min enda väg att gå i min ohållbara situation och är livrädd på vad som väntar, nyfiken på hur det går för er i tråden. Pratade ni själva med löneavdelningen och förklarade vad som skulle komma? Jobbar på ett stort företag men har ändå en nära kontakt med de som betalar ut lönen, känns så pinsamt och rädd att det ska komma ut till chefen :-( Illa nog att må dåligt över att jag inte kan hantera min ekonomi, rädd att förlora jobbet också, eller i vart fall mitt anseende.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Hej, hur går det för er som väntade på löneutmätning? Inser att det är min enda väg att gå i min ohållbara situation och är livrädd på vad som väntar, nyfiken på hur det går för er i tråden. Pratade ni själva med löneavdelningen och förklarade vad som skulle komma? Jobbar på ett stort företag men har ändå en nära kontakt med de som betalar ut lönen, känns så pinsamt och rädd att det ska komma ut till chefen :-( Illa nog att må dåligt över att jag inte kan hantera min ekonomi, rädd att förlora jobbet också, eller i vart fall mitt anseende.
Jag pratade inte med någon på mitt jobb för jag anser mig inte vara skyldig att förklara min privatekonomi för varken min chef eller lönekontoret. Däremot så har jag efter löneutmätningen startade haft en dialog med ansvarig på lönekontoret då det varit lite strul.
Vad för jobb har du eftersom du är rädd att förlora det?
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Jag pratade inte med någon på mitt jobb för jag anser mig inte vara skyldig att förklara min privatekonomi för varken min chef eller lönekontoret. Däremot så har jag efter löneutmätningen startade haft en dialog med ansvarig på lönekontoret då det varit lite strul.
Vad för jobb har du eftersom du är rädd att förlora det?
Ja, vi har väl ingen skyldighet att förklara, det är väl mest att jag själv tycker det är ”pinsamt” och jobbigt. Jobbar som projektledare på ett stort företag. Hoppas bara på att KFM hör av sig till lönekontoret och inte chefen när beslut tas? Men man kanske anger dessa uppgifter själv sen? Har ingen lust att chefen ska få reda på min situation. Har lönekontoret tystnadsplikt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 598
Poäng
10 387
Ja, vi har väl ingen skyldighet att förklara, det är väl mest att jag själv tycker det är ”pinsamt” och jobbigt. Jobbar som projektledare på ett stort företag. Hoppas bara på att KFM hör av sig till lönekontoret och inte chefen när beslut tas? Men man kanske anger dessa uppgifter själv sen? Har ingen lust att chefen ska få reda på min situation. Har lönekontoret tystnadsplikt?
En internt beslutad tystnadsplikt, kan inte tänka mig en med lag som grund.

Lärde mig för några veckor sedan att besluten ibland går till typ elektronisk myndighetspost. I de fallen kan det vara upplagt så alla firmatecknare och styrelseledamöter får en pling om beslutet.
Men annars är det normala lönekontoret.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
En internt beslutad tystnadsplikt, kan inte tänka mig en med lag som grund.

Lärde mig för några veckor sedan att besluten ibland går till typ elektronisk myndighetspost. I de fallen kan det vara upplagt så alla firmatecknare och styrelseledamöter får en pling om beslutet.
Men annars är det normala lönekontoret.
Tack för svar, vilken fasa, om det skulle plinga till hos olika personer :-(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 598
Poäng
10 387
Tack för svar, vilken fasa, om det skulle plinga till hos olika personer :-(
Så kan det vara. Vad jag vet syns det inte hos kfm hur det skickas heller. Jag hittade då inget speciellt, utan det var en som hörde av sig och undrade varför jag skickat till så många personer.
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Hej, hur går det för er som väntade på löneutmätning? Inser att det är min enda väg att gå i min ohållbara situation och är livrädd på vad som väntar, nyfiken på hur det går för er i tråden. Pratade ni själva med löneavdelningen och förklarade vad som skulle komma? Jobbar på ett stort företag men har ändå en nära kontakt med de som betalar ut lönen, känns så pinsamt och rädd att det ska komma ut till chefen :-( Illa nog att må dåligt över att jag inte kan hantera min ekonomi, rädd att förlora jobbet också, eller i vart fall mitt anseende.
Samma för mig, hela påskledigheten har innehållit oro och ångest inför det som troligtvis händer snart. Ändå då lite stöttande att inte vara ensam. Jobbar på central enhet i kommunen, har samma tankar som dig, ang om info kommer ut till fler på jobbet. Fruktansvärt jobbigt isåf. Har du bestämt när? Jag försöker dra ut på det, hade tänkt söka samlingslån men tror inte det löser ngt, var så inställd på det förra v. Men om skusan skulle vara möjligt skjuter man det ju framför sig isåf. Hur ser din situation ut, om du ev. vill berätta förstås
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Samma för mig, hela påskledigheten har innehållit oro och ångest inför det som troligtvis händer snart. Ändå då lite stöttande att inte vara ensam. Jobbar på central enhet i kommunen, har samma tankar som dig, ang om info kommer ut till fler på jobbet. Fruktansvärt jobbigt isåf. Har du bestämt när? Jag försöker dra ut på det, hade tänkt söka samlingslån men tror inte det löser ngt, var så inställd på det förra v. Men om skusan skulle vara möjligt skjuter man det ju framför sig isåf. Hur ser din situation ut, om du ev. vill berätta förstås
Skönt att man inte är ensam, även om det är tråkigt att vi är i denna situation. Förstår precis hur du känner dig. De senaste två decennierna har bara varit ett enda stort elände i mitt liv, av olika orsaker, lyckades komma på fötter efter många år trots väldigt dåligt mående, men så hade jag plötsligt pengar att röra mig med och tyckte jag kunde unna mig lite, sedan kom covid, permittering, höga räntor, felinvesteringar och dåligt mående igen, räknade med att min kropp och knopp inte skulle orka länge till så jag orkade inte ”bry mig”, fast jag inte är sådan som person egentligen, tvärtemot. Jag fungerar utåt för de flesta, inte många som vet att jag inte önskar leva längre, håller fast vid mitt jobb, även om jag sjukskriver mig ibland, har utmattning, depression och ångest som diagnos, men måste kämpa för dotterns skull. Gjort många fel val i livet, blivit blåst på pengar mm, men även orsakat mig själv de största skadorna ekonomiskt. Har också haft en ångestfull påsk, har massa räkningar att betala, och ingen aning hur jag ska få fram pengar. Borde ringa låneföretagen men har knappt ork att lyfta telefonen. Som det ser ut nu så väntar jag bara att inkassokraven ska trilla in…

Hur långt har du kommit i processen?
Kram
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Skönt att man inte är ensam, även om det är tråkigt att vi är i denna situation. Förstår precis hur du känner dig. De senaste två decennierna har bara varit ett enda stort elände i mitt liv, av olika orsaker, lyckades komma på fötter efter många år trots väldigt dåligt mående, men så hade jag plötsligt pengar att röra mig med och tyckte jag kunde unna mig lite, sedan kom covid, permittering, höga räntor, felinvesteringar och dåligt mående igen, räknade med att min kropp och knopp inte skulle orka länge till så jag orkade inte ”bry mig”, fast jag inte är sådan som person egentligen, tvärtemot. Jag fungerar utåt för de flesta, inte många som vet att jag inte önskar leva längre, håller fast vid mitt jobb, även om jag sjukskriver mig ibland, har utmattning, depression och ångest som diagnos, men måste kämpa för dotterns skull. Gjort många fel val i livet, blivit blåst på pengar mm, men även orsakat mig själv de största skadorna ekonomiskt. Har också haft en ångestfull påsk, har massa räkningar att betala, och ingen aning hur jag ska få fram pengar. Borde ringa låneföretagen men har knappt ork att lyfta telefonen. Som det ser ut nu så väntar jag bara att inkassokraven ska trilla in…

Hur långt har du kommit i processen?
Kram
Beklagar allt du varit med om ,
Bra att du har dim dotter, som håller dig uppe. Men förstår din känsla, att bara försvinna och lämna allt kaos. Men även jag har en dotter som är ljuset i livet, den som gör att man kämpar. Precis som du säger så har jag gjort stor skada på vårat liv, men finns orsaker med- skilsmässa med förlustförsäljning på hus. Efter några år separation igen som orsakade flera flyttar, skattesmäll dåliga beslut etc. Sitter jag med med räkningar och denna månad mycket back, vet inte heller var jag ska ta pengarna ifrån. Ringde några fordringsägare i torsdags som sköt fram betalning, nen det är konstgjord andning. Pratade med Skuldrådgivare i onsdags som rådde söka skuldsanering, men kommer inte klara mig framåt de 5 månader som väntetiden är nu.
Har kämpat med betalningar och fått ner skulder en hel del, sett ljust på samlingslån, men efter samtalet med Skuldrådgivaren har jag börjat tänka annat. Han menade på att det eg inte löser ngt, och han har troligtvis rätt. Men nu känns det som livet är i fritt fall, stor svart gardin över livet....
Där är jag nu, tror vi kanske är på liknande plan? Pratar gärna vidare, vi kanske kan stötta varandra....
Kram
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp