• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lendo ansökningsprocess

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Jag gjorde en ansökan hos Lendo i september och där uppmärksammade jag att det stod att ett visst antal banker tagit del av min ansökan (18 st) och att 2 st inte valt att svara. Så totalt 20 banker fick ta del av min ansökan.

Jag tycker det är missvisande när Lendo går ut med att de "jämför 40 långivare".

Jag gjorde nu i oktober en ny ansökan hos Lendo och hade kontakt med en handläggare som redigerade min ansökan åt olika håll för att se om någon bank matchade. Bl a sa hen "jag kopplar in Nstart" och "jag ska koppla in en bank där som garanterat ger dig 130.000 kr".
Vad jag vill komma till är att med det resonemanget så verkar det vara Lendo som styr vilken grupp långivare som ska få ta del av din ansökan och det är absolut inte alla 40 banker som är anslutna. Dessutom ansökte jag utan medlåntagare om ett blancolån och i det läget önskar jag inte 130.000 kr från Banky som kräver borgensman!

Jag såg ju på "minuc" vilka som tagit upplysning om mig och det var ca 7 st vid varje ansökningstillfälle, så av 18 banker som tagit del av min ansökan så gick 7 st vidare med en upplysning.

De banker som inte fått ta del av min ansökan var således 20 st. Jag hann med att ringa 7 st av dem igår för att höra om de fått min ansökan via Lendo, och svaret var NEJ. Så varför ska man luras tro att 40 banker får ta del av min ansökan när Lendo inte låter hälften göra det? Jag förstår att kanske en viss grupp av banker ger Lendo bättre provisioner och att de fått till sig att det är där de ska fokusera, men det slår fel mot mig som ansöker.

Det har inte med summan att göra, dvs ansöker jag om 250.000 kr så kanske jag skulle ta GoodCash som erbjuder 50.000 kr. Jag har ju slösat en UC och beroende på situationen så kanske 50.000 kr är en lösning för ett kort tidsperspektiv, men då 20 banker inte får ta del av min ansökan så kan de heller inte erbjuda något.

Jag ska givetvis lyfta detta till kundombudsmannen på Lendo och be dem göra en utredning för att visa mig hur de jobbar och hur det går till när de får in en ansökan. Jag har inget klagomål på handläggaren i sig som hade ett engagemang och trevligt bemötande utan detta handlar om vad jag får för min UC där jag på deras hemsida luras tro annat.

Någon fler som synat processen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Intressanta observationer! Blir spännande att höra vad du får för svar. Kanske Lendo själva motiverar selektionen med något i stil med att "vi med vår erfarenhet redan innan har en rutin för att bedöma vilka ansökningar som har en chans att få erbjudanden från de olika aktörerna". Men det är ju lätt att bli misstänksam om att det kan handla om provisioner. Är dina misstankar sanna slår det ju kanske ännu hårdare mot de 20+ låneaktörer som inte får in ansökningar som de rimligtvis borde vilja ta ställning till. Men de har jag ändå inte så mycket sympati för :)
 

marginaltomten

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 September 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Sökte i september. Fick svar att resurs bank ej är med och bad dom att stryka min förfrågan vilket dom gjorde. Men surt när man vill nå ut till alla banker. Så tips ring till dom banker man vill ha svar med och kolla om dom inte tagit paus från Lendo.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Ja, ni som ansöker hädanefter får vara observanta.
Via låneförmedlare så tror man att 40 långivare nås av din ansökan.
Syna ansökan och det finstilta som står vid svar från Lendo. Syna UCn som är tagen, men framför allt så.gör stickprov och kontakta några av de banker som du tycker borde ha fått ta del av din ansökan.
DnB blev verkligen förvånade när jag ringde och berättade att jag i närtid gjort 2 ansökningar via Lendo utan att de nåtts av dessa. Jag har ju läst mycket om DNB här på forumet och hade förväntat svar från dem.
Nu ska jag skriva till kundombudsmannen för en utredning. Jag kommer be dem ta bort mina förfrågningar då jag har bevis på att spelregler inte följs (spelregler i riktad reklam mot kund).
Så VAR uppmärksamma och ifrågasätt.

Har någon här på forumet uppmärksammat att ni fått besked att 40 långivare tagit del av er ansökan?
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Gick in på Lendo och kolla..

Det står ju faktiskt "upp till 40 långivare"

Såklart det filtreras upp och ner, varför skulle en lågriskbank vilja betala UC onödiga pengar bara för att ge direktavslag på någon som inte uppfylller deras grundkrav eller riskaptit. Samma sak gäller högriskbanker, varför skulle de vilja ge offerter på lågriskkunder som de aldrig kommer vinna budgivningen om.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Ja exakt, så står det att du KAN få svar från upp till 40 långivare, så då har vi läst samma information. Samma information som går ut i tv-reklamen just nu.

Andra stycket du skriver förstår jag inte alls! Jag pratar om att 20 långivare inte ens har fått se min ansökan! Hur kan du då påstå att de inte vill betala onödiga pengar bara för att ge direktavslag???? Dessa 20 banker har ju INTE ens vetskap om att jag ansökt via Lendo!!!

Ta t ex stickprovet när jag ringde DNB och de svarade att de inte fått någon förfrågan från Lendo!!! Samma svarade Bigbank, Credento, MoneyGo och Konsumentkredit. Alla dessa banker tror att de har ett samarbete med Lendo så dem blev förvånade och skulle ta detta vidare!

Detta handlar inte om att inte uppfylla grundkraven utan det handlar om att Lendo exkluderar hälften av de banker de kan skicka förfrågan till.
Bara bankerna får min ansökan och förfrågan från Lendo kan de avgöra om de ska SLÖSA en onödig slant på en UC eller inte. Det är upp till var och en.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
När man fyller in uppgifter så är det som så att vissa banker har krav på hur bra inkomst och annat man ska ha.
Ifall man då inte uppfyller ett visst krav så sålas man bort direkt av vissa banker då det inte ens är en mening att dem kollar på ansökan för inkomsten, antal lån, låne summa tex gör att det kommer ändå inte beviljas lån.
Så därav KAN jämföra upp till 40 banker.
Så har då DNB meddelat att krav är 35000 i månaden minst och du har 34000 då får dem ej ansökan
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
När man fyller in uppgifter så är det som så att vissa banker har krav på hur bra inkomst och annat man ska ha.
Ifall man då inte uppfyller ett visst krav så sålas man bort direkt av vissa banker då det inte ens är en mening att dem kollar på ansökan för inkomsten, antal lån, låne summa tex gör att det kommer ändå inte beviljas lån.
Så därav KAN jämföra upp till 40 banker.
Så har då DNB meddelat att krav är 35000 i månaden minst och du har 34000 då får dem ej ansökan
Exakt, lägg sedan till information om riskprognos eller förfrågningar från UCn Lendo ändå alltid tar så sålas ännu fler bort.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Ja det kan ju vara så att min årsinkomst på 805.000 kr inte räckte till för 20 banker, men på första ansökan hos Lendo fick jag beviljat 350.000 kr av Ikano med inkomstverifiering och utan lösenkrav. Jag ansökte om 450.000 blanco. Så jag behöver 100.000 till därav en andra ansökan.
Har nu som sagt pratat med DNB som inte var medveten om min ansökan hos Lendo. Jag har 3 förfrågningar nu varav en försvinner 25/10. Ska då ansöka själv hos DNB. Just DNB så har jag läst att flera på forumet med betydligt lägre inkomst än jag fått beviljat.
Är heller inte överbelånad och mitt kreditbetyg var 2.1 när jag sökte.
Trots allt känner jag att jag kvalificerar mig hos de 20 banker som Lendo exkluderade. Som sagt, har ringt 7 st exkluderade banker som själva ansåg det märkligt att de inte blev inkluderade. Det är inte Lendo som bestämmer långivarnas krav utan det a görs OM långivaren får ta del av en ansökan.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
Fick det här svaret från Advisa när jag ställde samma fråga.

"Vad gäller båda bankerna så har de ej tagit del av ansökan då de sorterats bort direkt på grund av att det finns krav hos bankerna som du ej uppfyller. Bankerna inkommer till oss med vilka kriterier de har för att kunna erbjuda ett lån, och uppfyller man inte bankens kriterier så sorteras man bort direkt vilket betyder att banken inte vill ta del av ansökan eller kreditupplysningen."
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp