• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lendo ansökningsprocess

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
När man fyller in uppgifter så är det som så att vissa banker har krav på hur bra inkomst och annat man ska ha.
Ifall man då inte uppfyller ett visst krav så sålas man bort direkt av vissa banker då det inte ens är en mening att dem kollar på ansökan för inkomsten, antal lån, låne summa tex gör att det kommer ändå inte beviljas lån.
Så därav KAN jämföra upp till 40 banker.
Så har då DNB meddelat att krav är 35000 i månaden minst och du har 34000 då får dem ej ansökan
Jo men långivaren måste ju få ta del av ansökan innan de ev väljer att inte gå vidare med den. Jag tycker inte Lendo ska "gissa" vilka banker som de tror kommer med offert utan långivaren måste få en möjlighet att veta att någon söker först. Beslutet att bevilja lån ligger endast hos kreditgivaren. Inte hos Lendo.
Jag har mellan 60-65.000 brutto i månaden så jag citerar DNB "hade vi fått ta del av din ansökan så hade vi kunnat göra en bedömning. Inkomstkraver uppfyllde jag med råge. De skulle kontakta Lendo ang detta och jag skulle få en återkoppling.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Fick det här svaret från Advisa när jag ställde samma fråga.

"Vad gäller båda bankerna så har de ej tagit del av ansökan då de sorterats bort direkt på grund av att det finns krav hos bankerna som du ej uppfyller. Bankerna inkommer till oss med vilka kriterier de har för att kunna erbjuda ett lån, och uppfyller man inte bankens kriterier så sorteras man bort direkt vilket betyder att banken inte vill ta del av ansökan eller kreditupplysningen."
Ja jag kan tänka mig att det är svårare för en låginkomsttagare men på min andra ansökan så säger handläggaren "jag kopplar in Nstart i förfrågan så där lär du få ett bud". Så klart undrar jag varför inte Nstart kopplades in på min första ansökan? Nu vill jag inte ha Nstart av olika anledningar. Därefter sa handläggaren "jag har en bank där du garanterat får 130.000 kr som jag kopplar in"

Jag vill få ALLA anbud direkt för att kunna jämföra offerter.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
Ja jag kan tänka mig att det är svårare för en låginkomsttagare men på min andra ansökan så säger handläggaren "jag kopplar in Nstart i förfrågan så där lär du få ett bud". Så klart undrar jag varför inte Nstart kopplades in på min första ansökan? Nu vill jag inte ha Nstart av olika anledningar. Därefter sa handläggaren "jag har en bank där du garanterat får 130.000 kr som jag kopplar in"

Jag vill få ALLA anbud direkt för att kunna jämföra offerter.

Inkomsten var inte problemet. Bankerna kan också ha kriterier som antal ff, betalningsanmärkningar, belåningsgrad, UC-betyg etc som de skickar in till låneförmedlare. Jag kan hålla med om att det är frustrerande och "orättvis"t att många banker inte ens då kollar på ens ansökan för att se till helheten om man faller på något kriterie men att allt ser bra ut i övrigt.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
När Lendo färdigbehandlat din ansökan så står det:

"Vi samarbetar med flera banker som gör en bedömning av din ansökan utifrån den kreditupplysning som utförts när din ansökan skickades in.
På grund av banksekretess får Lendo inte tillgång till information om varför bankerna har tackat nej"

Vem bedömer vilka banker som inte får ta del av min ansökan? Inkludera alla 40!
Därefter kan var och en av bankerna sålla.
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Intressanta observationer! Blir spännande att höra vad du får för svar. Kanske Lendo själva motiverar selektionen med något i stil med att "vi med vår erfarenhet redan innan har en rutin för att bedöma vilka ansökningar som har en chans att få erbjudanden från de olika aktörerna". Men det är ju lätt att bli misstänksam om att det kan handla om provisioner. Är dina misstankar sanna slår det ju kanske ännu hårdare mot de 20+ låneaktörer som inte får in ansökningar som de rimligtvis borde vilja ta ställning till. Men de har jag ändå inte så mycket sympati för :)
Nu kom svaret från kundombudsmannen. Ett trevligt svar där goodwill blev att upplysningen togs bort.

Vi strävar efter att göra din kundresa smidig och trygg, och din feedback är av stor betydelse för oss. Din åsikt kommer att vidarebefordras till den berörda avdelningen för att förbättra våra processer.

Vi förstår dina synpunkter angående tydligheten i våra flöden och informationen på vår hemsida. Vi arbetar kontinuerligt med att uppdatera och förtydliga all relevant information och uppskattar verkligen ditt bidrag i denna process.
Din feedback avseende våra samarbetspartners och deras processer är också värdefull.

Det är viktigt att förstå att Lendo samarbetar med ett stort antal banker, och varje bank har sina egna riktlinjer och riskbedömningar när de överväger en ansökan. Därför kan besluten variera beroende på din kreditvärdighet och andra faktorer.

Vad gäller kreditupplysningen, så vill vi klargöra att när du ansöker via Lendo, registreras endast en kreditupplysning hos UC (Upplysningscentralen) av Lendo/Compricer AB. Andra UC-kopior som du har mottagit från våra samarbetspartners är endast omfrågandekopior som bekräftar att de har tagit del av informationen som Lendo har begärt.

Som en gest av goodwill i ditt ärende kan vi att ta bort den senaste kreditupplysningen som gjordes den 2023-10-10. Din ansökan kommer att inaktiveras och kan inte återaktiveras.
Vi ber dig vänligen att bekräfta borttaget av kreditupplysningen från 2023-10-10. Om vi inte får ditt svar inom 30 dagar kommer vi att betrakta ärendet som avslutat. Du har rätt att återuppta ärendet genom att svara i den här e-posttråden.


Vi värdesätter din feedback och ser din upplevelse som en möjlighet att förbättra våra tjänster. Tack för att du delade dina synpunkter med oss.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp