• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Konsekvenserna av spelande och skulder

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Har en del av mina Klarna-köp som är satta att dras den 23:e varje månad men då jag sällan haft pengar över i slutet av månaden blir det att det dras den 25:e istället.

Nu drogs det ändå så att jag hamnade minus -50kr på Nordea igår, löste detta genom att mamma swishade mig. Kollar idag och ligger nu -99kr.

Vågar man låta det bara vara under dagen tills lönen kommer ikväll eller är jag tvungen att be om hjälp igen tro?
Har själv Nordea och har i princip bara "kaffepengar" där när alla räkningar är dragna, för över pengar då och då från annat konto för att fylla på. Har missat några gånger att Netflix eller dylikt dragits och det har varit ett mindre belopp minus några dagar, eftersom jag inte kollar kontot särskilt ofta. Har aldrig varit något problem hittills, så när du är så nära löning så är jag säker på att du kan låta det vara.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Har själv Nordea och har i princip bara "kaffepengar" där när alla räkningar är dragna, för över pengar då och då från annat konto för att fylla på. Har missat några gånger att Netflix eller dylikt dragits och det har varit ett mindre belopp minus några dagar, eftersom jag inte kollar kontot särskilt ofta. Har aldrig varit något problem hittills, så när du är så nära löning så är jag säker på att du kan låta det vara.

Tack för svar Lize!

Jag hoppas och tror det är bör vara lugnt, blev lite småstressad nu bara för att det hände två dagar i rad men borde som du säger nog vara lugnt.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Jobbat ner skulden sakta till någonstans mellan 955K-960K, babysteps.. Nya inkomsten ändrade inte betyget och då möjligheten för medsökande blev svårt att lösa chansade jag idag med 6ff och sökte trots 11% betyg. Noll erbjudanden, vet inte om jag förväntade mig annat men hade lite hopp i mig iallafall eftersom jag inte sökt något sedan i December. Har bara Holmbank på 54K samt några få tusenlappar kvar utanför UC nu.

Nåväl.. tillbaka till ritbordet. Får fortsätta som jag gör helt enkelt och se över läget efter sommaren. Lite bitter lördag men nu blir det en grillning och lite öl och försöka hålla andan uppe ändå.

Trevlig lördag på er alla.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
374
Poäng
497
Jobbat ner skulden sakta till någonstans mellan 955K-960K, babysteps.. Nya inkomsten ändrade inte betyget och då möjligheten för medsökande blev svårt att lösa chansade jag idag med 6ff och sökte trots 11% betyg. Noll erbjudanden, vet inte om jag förväntade mig annat men hade lite hopp i mig iallafall eftersom jag inte sökt något sedan i December. Har bara Holmbank på 54K samt några få tusenlappar kvar utanför UC nu.

Nåväl.. tillbaka till ritbordet. Får fortsätta som jag gör helt enkelt och se över läget efter sommaren. Lite bitter lördag men nu blir det en grillning och lite öl och försöka hålla andan uppe ändå.

Trevlig lördag på er alla.
Det är helg, alla banker svarar inte på helgen om du gjort via förmedlare..
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jobbat ner skulden sakta till någonstans mellan 955K-960K, babysteps.. Nya inkomsten ändrade inte betyget och då möjligheten för medsökande blev svårt att lösa chansade jag idag med 6ff och sökte trots 11% betyg. Noll erbjudanden, vet inte om jag förväntade mig annat men hade lite hopp i mig iallafall eftersom jag inte sökt något sedan i December. Har bara Holmbank på 54K samt några få tusenlappar kvar utanför UC nu.

Nåväl.. tillbaka till ritbordet. Får fortsätta som jag gör helt enkelt och se över läget efter sommaren. Lite bitter lördag men nu blir det en grillning och lite öl och försöka hålla andan uppe ändå.

Trevlig lördag på er alla.
Ett tips vad gäller Holm Bank - Dom har aldrig rapporterat in underskott (räntan) till deklarationen.

Så om du inte skrivit in det manuellt varje år så kan du ta skatteavdrag i efterhand.

Då mailar du bara [email protected] och [email protected] och efterfrågar kontrolluppgifter för de senaste 6 åren (2023-2022-2021-2020-2019-2018) sen när du fått dessa så skickar du bara in en SKV 6891 - Begäran om omprövning

https://skatteverket.se/privat/etja...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

En blankett för varje år. Fyller i så här:

1. Datum:
2. Namn | 3. Personnummer
4. Begäran om omprövning avser följande beslut - Beskattningsår: 2018 (eller år)
5. Jag vill att beslutet ändras på följande sätt: Holm bank har missat att registrera underskott/ränta om 12345 kr, jag begär skatteåterbäring för detta underskott för inkomstår 2018
6. Jag åberopar följande till stöd för min begäran om omprövning: Mail från Holm Bank med inbetald ränta för 2018 (eller år), underlag skickas på begäran
7. Underskrift: namn
8. Namnförtydligande: namn | 9. Telefonnummer:

skriv ut och posta in blanketten till:

Skatteverket
205 30 Malmö
-----------------------------------
Har du betalat 10000 i ränta ett år så får du tillbaka 3000 kr i skatteåterbäring genom att bara skicka in detta brev. Gör man det för alla år får man snabbt en bra summa utbetald på kontot.
Har du betalt mer än 100.000 för året så får man dock tillbaka 21% istället för 30.000. Men fortfarande lite jobb för ett antar tusenlappar.

Ett tips ifall du missat att Holm inte registrerar underskott på deklarationen (som de flesta gör).
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Det är helg, alla banker svarar inte på helgen om du gjort via förmedlare..

Det var genom förmedlare, den gick automatiskt till avslut efter någon timme förutom såklart Banky med 150K på 33% ränta i 12 år. :facejoy: Tror inte det kan dyka upp något mer på måndag men who knows.

Jag planerar dock att ringa Lendo på måndag och se över att sänka sökt belopp just incase (sökte 350K).

Ungefär 220K av mina lån kostar mig över 8000kr i månaden och mycket endast ränta så där skulle det vara skönt att se en minskning för att kunna jobba nedåt lite snabbare.

@LånaUtanPapper Tack så mycket för utförligt och nyttigt svar som vanligt. Dom går nu under Brixo sedan ett tag tillbaka och gick över ganska direkt efter att jag fick deras lån, så sedan dess har jag faktiskt fått det rapporterat som det ska.
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
184
Poäng
357
Det var genom förmedlare, den gick automatiskt till avslut efter någon timme förutom såklart Banky med 150K på 33% ränta i 12 år. :facejoy: Tror inte det kan dyka upp något mer på måndag men who knows.

Jag planerar dock att ringa Lendo på måndag och se över att sänka sökt belopp just incase (sökte 350K).

Ungefär 220K av mina lån kostar mig över 8000kr i månaden och mycket endast ränta så där skulle det vara skönt att se en minskning för att kunna jobba nedåt lite snabbare.

@LånaUtanPapper Tack så mycket för utförligt och nyttigt svar som vanligt. Dom går nu under Brixo sedan ett tag tillbaka och gick över ganska direkt efter att jag fick deras lån, så sedan dess har jag faktiskt fått det rapporterat som det ska.
Ja, du har ju inget att förlora på att be Lendo pröva ett lägre belopp. Jag hade samma läge för drygt ett år sen, sökte 350k med 0 erbjudanden. Ringde upp Lendo och kom överens om att dom skulle söka på lägre belopp och då fick jag ett erbjudande som i och för sig var ganska dåligt men ändå värt att ta just då för att få lite andrum. Lycka till!
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Tyvärr inga erbjudanden från Lendo trots minskat sökande till 200K istället.

Har iallafall fått betalningsfri månad på mitt Holm Bank lån och jag har även skrivit till Lea. Förhoppningsvis går båda vägen för då blir jag av helt med Klarna, kan betala min skatteskuld samt sparka in någon tusenlapp på mitt minsta lån (PFC).

Blir jag av med Klarna & PFC så småningom till sommaren så är jag nere på 6 skulder totalt. Lite förbättring och 1.5-2.0K extra i plånkan! Planen blir sedan att få ner 30K-krediterna från Credway och Remember men dom lär ta ett tag tyvärr.

Åker utomlands imorgon på välbehövd varm semester några dagar med damen till ett soligare ställe (Delat på biljetten och den är inte på faktura ;)) Tror sinnet mår bra av det och också bra för vår relation att komma bort lite nu när livet vänts lite upp och ner efter upvaknandet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp