• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kommunens Budget och skuldrådgivning

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Hej! Det du nämnde med barnen, vad fråga dom närmare det? Blir typ orolig om dem anser det dåligt med dålig ekonomi när man har ett barn,nyfödd. Som jag skrev i tidigare det gäller MIG sj, min sambo har riktigt bra ekonomi och vi lever jättebra annars. Men tänker för min del, meddelar dem ex. soc om ena föräldern är skuldsatt?
Nej de meddelar inte socialen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Det där med bilen vet jag inte om det blev helt korrekt. Sambon får äga vilken bil han vill, kruxet är väl att bevisa att det är hans och inte den skuldsattes. Och vem bilen ”står på” har ingen betydelse för kf.
Nä så är det ju problemet är väl dock att bevisa att den helt och hållet endast används av den som äger bilen också. För indirekt så är det ju i sådana fall bara att skriva över alla tillhörigheter på ens respektive och man kommer då undan : )

Att ens skulder är privata, så länge man står ensam på lånet, är väl en sak.

Nu var detta under utmätning dock men hade en bekant som lånade en bil av en vän, blev stoppad av polis vilka ringde KF och bilen utmättes trots att det gick att påvisa att han endast använde bilen vid detta tllfälle. Så även om detta inte gäller en sanering så, beroende på handläggare, kan det nog finnas svårigheter att få igenom en ev sanering ifall det finns en dyr bil inom familjen kan det nog tänkas det är "onödigt".

Jag hade en bil som var värd drygt 200 000. Det första rådgivaren sa var att sälj bilen för KF kommer aldrig godkänna en sanering med bilen i familjen = ) Och att det inte har nån betydelse om den stått på sambon : )
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Oj vad kränkt man kunde bli : ) Öm tå?

Min handläggare på kronofogden berättade bara vid vårt samtal att det var ett stort plus att prata med skuldrådgivningen, men hon kan ju alltid ha fel : ) Vad folk skriver här på sidan, bryr jag mig inte det minsta om. Dock vad fogden säger, dem borde ju ev veta : ) Sen gjorde jag hela ansökan själv också, som sedan rådgivaren kikade igenom, kom med ett par synpunkter, skrev under och skickade in : ) Så du vet det handlar inte om att få någon att skriva sin ansökan, utan att man söker hjälp för sina ekonomiska problem :)

Så om du har ett spelmissbruk är det bara lathet och nonchalans att söka hjälp? Eller om man mår psykiskt dåligt och söker hjälp, är det lathet och nonchalans? = )

Vi tycker och tänker olika du och jag. Denna plattform har högt i tak mot andra plattformar. Du och jag har rätt till vår åsikt. Du tycker inte som jag, jag tycker inte som dig. Jag respekterar vad du säger men det betyder inte att jag tycker som dig.

Inga hard feelings uppsala86 <3
 

Bongokong

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Sorry om jag stör diskussionen men jag blev rekommenderad att kontakta min kommuns budget och skuldrådgivning på fredag nästa vecka. Min Situation ser ut som följande.

Nettoinkomst: 27300kr
  • Boende: 8200 kr
  • Bil: 4 000 kr
  • Abonnemang: 1 500 kr
  • CSN: 750 kr
Totala utgifter: 15 750 kr. Från och med December kommer min boendekostnad halveras.

FYI: jag har inga skulder hos KFM

Skulder:

  1. Northmill: 29 000 kr, 30%
  2. Klarna: 26 500 kr, 21%
  3. Nordea: 22 000 kr, 18% ( kommer låta den gå till inkasso och hoppas på avbetalningsplan
  4. Anyfin: 15 000 kr, 18%
  5. Inkasso: 9 000 kr
jag har cirka 13k kvar efter alla fasta utgifter är betalada.

Vad kan dom erbjuda mig som jag inte kan göra själv? Det optimala hade såklart varit att få ett samlingslån med en fördelaktig ränta som kanske är 10% mindre än min nuvarande genomsnittstränta som är 23%. Dock inte aktuellt medtanke på kass UC. Samlingslån är aktuellt om 12 månader när alla UC ff försvunnit.

Jag skulle lätt kunna amortera 7500 i månaden på ett samlingslån men i dagsläget blir det svårt med tanke på olika kreditgivare.

Så, vad gör kommunen egentligen i denna situationen?
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Sorry om jag stör diskussionen men jag blev rekommenderad att kontakta min kommuns budget och skuldrådgivning på fredag nästa vecka. Min Situation ser ut som följande.

Nettoinkomst: 27300kr
  • Boende: 8200 kr
  • Bil: 4 000 kr
  • Abonnemang: 1 500 kr
  • CSN: 750 kr
Totala utgifter: 15 750 kr. Från och med December kommer min boendekostnad halveras.

FYI: jag har inga skulder hos KFM

Skulder:

  1. Northmill: 29 000 kr, 30%
  2. Klarna: 26 500 kr, 21%
  3. Nordea: 22 000 kr, 18% ( kommer låta den gå till inkasso och hoppas på avbetalningsplan
  4. Anyfin: 15 000 kr, 18%
  5. Inkasso: 9 000 kr
jag har cirka 13k kvar efter alla fasta utgifter är betalada.

Vad kan dom erbjuda mig som jag inte kan göra själv? Det optimala hade såklart varit att få ett samlingslån med en fördelaktig ränta som kanske är 10% mindre än min nuvarande genomsnittstränta som är 23%. Dock inte aktuellt medtanke på kass UC. Samlingslån är aktuellt om 12 månader när alla UC ff försvunnit.

Jag skulle lätt kunna amortera 7500 i månaden på ett samlingslån men i dagsläget blir det svårt med tanke på olika kreditgivare.

Så, vad gör kommunen egentligen i denna situationen?
Kör snöbollsmetoden. Betala av inkasso först. Du har 13000kr kvar vilket är jätte mycket så du kan lätt på egen hand bli skuldfri. Försök få uppskov eller nyttja betalningsfria månader.
försök fixa samlingslån
Kan du dryga ut inkomster eller dra ner på kostnaderna?
Du har inte jätte stora lån så du kan på 1-2 år blir lånefritt.
 

Bongokong

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Kör snöbollsmetoden. Betala av inkasso först. Du har 13000kr kvar vilket är jätte mycket så du kan lätt på egen hand bli skuldfri. Försök få uppskov eller nyttja betalningsfria månader.
försök fixa samlingslån
Kan du dryga ut inkomster eller dra ner på kostnaderna?
Du har inte jätte stora lån så du kan på 1-2 år blir lånefritt.
Tack Jojje, Uppskattar hjälpen. Yes metoden som du föreslår och betalningar till inkasso får prioriteras. I vinter kommer jag kunna amortera betydligt mer. Återigen tack.
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
216
Poäng
407
Ska du vara spydig och uppkäftig också? Eller vad är det med dig? Lägg av nu.

För att jag tycker att vuxna människor bör och kan fylla i ett enkelt dokument utan hjälp. Det är för mig en gåta. Sedan får du tycka vad du vill, det bryr jag mig inte om.

Vad är så svårt med dokumentet om att ansöka om skuldsanering? Inte ett jävla skit. Jag har ansökt åt två personer + mig själv. Lika enkelt som att cykla.

Var, tala om för mig var statistiken finns att det hjälper att ha en skuldrådgivare? Du menar att med fullaste allvar att söker tio personer skuldsanering, fem söker själv och fem har skuldrådgivare så får de som sökt med skuldrådgivare skuldsanering? Bullshit. Det är ren skitsnack. Det är folk som ”tror” att det förbättrar ens möjligheter för att andra har sagt det - Öh, en skuldrådgivare är bra för det ökar dina chanser. Säger vem? Vem säger det? Det är folk som tror det för att man anlitar en extern part och det ser ”bra ut” på pappret.

Men visa bevis och fakta första innan du öppnar truten nästan gång är du snäll. Det finns ingenting som talar för att det är enklare med skuldrådgivare. Det handlar om lathet och nonchalans, inget annat. Punkt.
Tydligen så är det svårt att fylla i ansökan om skuldsanering eftersom du har behövt ansökt åt två personer. Dom två du ansökte åt har alltså inte lärt sig att cykla?
Sa du även åt dom 2 personerna vad du tyckte dom kunde klara av? Men endå hjälpte du dom och samtidigt ifrågasätter folk här som frågar om råd hur dom ska göra?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp