• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kommunens Budget och skuldrådgivning

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Har du nåt gammalt ex eller liknande som är skuldrådgivare? Tänkte mest för att du i varje tråd är extremt anti att gå dit. Måste finnas en anledning.

Kan man inte ens lägga ner 1-2h på den punkten kan man lik gärna skita i att ansöka

Ska du vara spydig och uppkäftig också? Eller vad är det med dig? Lägg av nu.

För att jag tycker att vuxna människor bör och kan fylla i ett enkelt dokument utan hjälp. Det är för mig en gåta. Sedan får du tycka vad du vill, det bryr jag mig inte om.

Vad är så svårt med dokumentet om att ansöka om skuldsanering? Inte ett jävla skit. Jag har ansökt åt två personer + mig själv. Lika enkelt som att cykla.

Var, tala om för mig var statistiken finns att det hjälper att ha en skuldrådgivare? Du menar att med fullaste allvar att söker tio personer skuldsanering, fem söker själv och fem har skuldrådgivare så får de som sökt med skuldrådgivare skuldsanering? Bullshit. Det är ren skitsnack. Det är folk som ”tror” att det förbättrar ens möjligheter för att andra har sagt det - Öh, en skuldrådgivare är bra för det ökar dina chanser. Säger vem? Vem säger det? Det är folk som tror det för att man anlitar en extern part och det ser ”bra ut” på pappret.

Men visa bevis och fakta första innan du öppnar truten nästan gång är du snäll. Det finns ingenting som talar för att det är enklare med skuldrådgivare. Det handlar om lathet och nonchalans, inget annat. Punkt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Ska du vara spydig och uppkäftig också? Eller vad är det med dig? Lägg av nu.

För att jag tycker att vuxna människor bör och kan fylla i ett enkelt dokument utan hjälp. Det är för mig en gåta. Sedan får du tycka vad du vill, det bryr jag mig inte om.

Vad är så svårt med dokumentet om att ansöka om skuldsanering? Inte ett jävla skit. Jag har ansökt åt två personer + mig själv. Lika enkelt som att cykla.

Var, tala om för mig var statistiken finns att det hjälper att ha en skuldrådgivare? Du menar att med fullaste allvar att söker tio personer skuldsanering, fem söker själv och fem har skuldrådgivare så får de som sökt med skuldrådgivare skuldsanering? Bullshit. Det är ren skitsnack. Det är folk som ”tror” att det förbättrar ens möjligheter för att andra har sagt det - Öh, en skuldrådgivare är bra för det ökar dina chanser. Säger vem? Vem säger det? Det är folk som tror det för att man anlitar en extern part och det ser ”bra ut” på pappret.

Men visa bevis och fakta första innan du öppnar truten nästan gång är du snäll. Det finns ingenting som talar för att det är enklare med skuldrådgivare. Det handlar om lathet och nonchalans, inget annat. Punkt.
Oj vad kränkt man kunde bli : ) Öm tå?

Min handläggare på kronofogden berättade bara vid vårt samtal att det var ett stort plus att prata med skuldrådgivningen, men hon kan ju alltid ha fel : ) Vad folk skriver här på sidan, bryr jag mig inte det minsta om. Dock vad fogden säger, dem borde ju ev veta : ) Sen gjorde jag hela ansökan själv också, som sedan rådgivaren kikade igenom, kom med ett par synpunkter, skrev under och skickade in : ) Så du vet det handlar inte om att få någon att skriva sin ansökan, utan att man söker hjälp för sina ekonomiska problem :)

Så om du har ett spelmissbruk är det bara lathet och nonchalans att söka hjälp? Eller om man mår psykiskt dåligt och söker hjälp, är det lathet och nonchalans? = )
 

jessan94

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
16 Juli 2024
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
5
Poäng
41
Ska du vara spydig och uppkäftig också? Eller vad är det med dig? Lägg av nu.

För att jag tycker att vuxna människor bör och kan fylla i ett enkelt dokument utan hjälp. Det är för mig en gåta. Sedan får du tycka vad du vill, det bryr jag mig inte om.

Vad är så svårt med dokumentet om att ansöka om skuldsanering? Inte ett jävla skit. Jag har ansökt åt två personer + mig själv. Lika enkelt som att cykla.

Var, tala om för mig var statistiken finns att det hjälper att ha en skuldrådgivare? Du menar att med fullaste allvar att söker tio personer skuldsanering, fem söker själv och fem har skuldrådgivare så får de som sökt med skuldrådgivare skuldsanering? Bullshit. Det är ren skitsnack. Det är folk som ”tror” att det förbättrar ens möjligheter för att andra har sagt det - Öh, en skuldrådgivare är bra för det ökar dina chanser. Säger vem? Vem säger det? Det är folk som tror det för att man anlitar en extern part och det ser ”bra ut” på pappret.

Men visa bevis och fakta första innan du öppnar truten nästan gång är du snäll. Det finns ingenting som talar för att det är enklare med skuldrådgivare. Det handlar om lathet och nonchalans, inget annat. Punkt.
Hej, vet ej om du faktiskt läste min tråd och vad jag faktiskt var ute efter, och det undrade, samt vilka personer jag ville nå. Du var antagligen inte en av dem jag ville nå om du anser att jag slösar min tid med o söka hjälp/lite stöd o råd och anser att jag ska göra det själv.
Var ute efter personer som HAR sökt hjälp av kommunens budget&skuldådgivning och vad deras erfarenhet var, om dem ex. fick hjälp med o ringa runt sina lånegivare och förhandla räntor osv eller om dem kan hjälpa på annat sätt. Jag har noll koll av räntor, eller är ekonomisk kunnig på nåt sätt och kommer nog inte riktigt veta hur jag ska förhandla något sånt/ha en sådan samtal med mina lånegivare.
Dessutom-är inte ute efter en skuldsanering. Läs om och läs rätt. Jag vill ha råd/annat hjälp. Är somsagt inte utbildad inom ekonomi eller kunnig i området och tar gärna stöd och hjälp från någon mer kunnig.

Om jag inte ska tala om mig själv heller-det är aldrig fel o fråga om hjälp. Viktigaste är att man vill ta tag i sitt problem som någon här kommentera. Är man dessutom med i låneforumet diskuterar man o tar hjälp/stöttar andra om allt inom ekonomi, är du med här så har du väl haft dina funderingar och velat ha tips kring något som rör ekonomi? Eller kanske ute efter att bara vara negativ och ge folk noll hopp? du kanske är med i fel forum isåfall.
 

jessan94

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
16 Juli 2024
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
5
Poäng
41
Oj vad kränkt man kunde bli : ) Öm tå?

Min handläggare på kronofogden berättade bara vid vårt samtal att det var ett stort plus att prata med skuldrådgivningen, men hon kan ju alltid ha fel : ) Vad folk skriver här på sidan, bryr jag mig inte det minsta om. Dock vad fogden säger, dem borde ju ev veta : ) Sen gjorde jag hela ansökan själv också, som sedan rådgivaren kikade igenom, kom med ett par synpunkter, skrev under och skickade in : ) Så du vet det handlar inte om att få någon att skriva sin ansökan, utan att man söker hjälp för sina ekonomiska problem :)

Så om du har ett spelmissbruk är det bara lathet och nonchalans att söka hjälp? Eller om man mår psykiskt dåligt och söker hjälp, är det lathet och nonchalans? = )
Håller med helt o hållet...det är snarare dumt o lathet att INTE söka hjälp. Aldrig fel o be om hjälp om man inte känner sig kapabel/stabil nog o klara något sj. Får man ingen hjälp är det en annan sak men då har man försökt och gjort sitt bästa.

Jag är ej ute efter en skuldsanering somsagt men har du själv fått hjälp ifrån kommunens budget och skuldrådgivning på annat sätt? Har du fått hjälp av dem o förhandla dina lån eller så? Har dom om du vet, som jag frågat här förr, nån större "makt" o kunna påverka och faktiskt kunna få igenom en förhandling med ens långivare?
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Håller med helt o hållet...det är snarare dumt o lathet att INTE söka hjälp. Aldrig fel o be om hjälp om man inte känner sig kapabel/stabil nog o klara något sj. Får man ingen hjälp är det en annan sak men då har man försökt och gjort sitt bästa.

Jag är ej ute efter en skuldsanering somsagt men har du själv fått hjälp ifrån kommunens budget och skuldrådgivning på annat sätt? Har du fått hjälp av dem o förhandla dina lån eller så? Har dom om du vet, som jag frågat här förr, nån större "makt" o kunna påverka och faktiskt kunna få igenom en förhandling med ens långivare?
Jag var i den situationen att det var sanering som gällde. Jag berättade om min situation lite lätt och fick svaret direkt att det var till att pröva att söka. Fick sedan valet om jag behövde hjälp med hela ansökan eller bara stöd vid behov. Tog stödet vid behov, han tittade som sagt igenom ansökan när jag var klar, gav några synpunkter som jag valde att ändra på och skickade sedan in.

Hade jag velat hade han kunnat hjälpa till med mer. Han berättade att vissa klarar det mesta själv bara det att man vill ha lite ledning åt rätt håll. Samtidigt kunde visa behöva mer hjälp och då fanns dem där som stöd.

Om inte annat kan dem nog hjälpa dig hur man kan förhandla/prata med bolag. Tror det kan bero på vem man får hur mycket hjälp man kan få, som med mycket annat : ) Har svårt att tro att dem har "större makt" att påverka. Dock kanske dem vet vilka punkter man kan trycka på som hjälp i en förhandling = )

Det kan inte skada att du pratar med dem om hur du skall gå vidare och vilken hjälp dem kan stödja med : ) Jag tyckte det bara var skönt att prata med någon om mina problem med ekonomin. Var inte många som visste om mitt problem innan jag sökte hjälp och det var skönt att prata med någon som inte var "anklagande" : )
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Håller med helt o hållet...det är snarare dumt o lathet att INTE söka hjälp.
Jag är varken dum eller lat. Kände att jag hade full koll på läget och att jag kunde skicka in ansökan själv. Skrev inget personligt brev så det var typ bara kall fakta rakt upp och ner. Tog inte många minuter att fylla i detta.

Sedan är det såklart bra att alternativet med skuldrådgivare finns för de som vill eller behöver hjälp.
 

jessan94

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
16 Juli 2024
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
5
Poäng
41
Jag är varken dum eller lat. Kände att jag hade full koll på läget och att jag kunde skicka in ansökan själv. Skrev inget personligt brev så det var typ bara kall fakta rakt upp och ner. Tog inte många minuter att fylla i detta.

Sedan är det såklart bra att alternativet med skuldrådgivare finns för de som vill eller behöver hjälp.
Hej! Menar såklart här om man inte har någon koll alls/ingen ork och mår psykiskt dåligt eller inte vet hur man ska ta tag i problemet, men väljer att ändå inte be om hjälp. Så självklart,känner man att man har koll söker man väl inte hjälp/stöd då. Jag är dessutom inte någon som vanligtvis kallar någon dum o lat- men mena då i denhär frågan då kaffesump sa att man bör kunna göra allt själv och inte söka hjälp hos kommunens budget och skuldrådgivning, när man självklart visst behöver stöd, så är det snarare "dumt" o inte söka hjälp då.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Jag är varken dum eller lat. Kände att jag hade full koll på läget och att jag kunde skicka in ansökan själv. Skrev inget personligt brev så det var typ bara kall fakta rakt upp och ner. Tog inte många minuter att fylla i detta.

Sedan är det såklart bra att alternativet med skuldrådgivare finns för de som vill eller behöver hjälp.
Ganska smidig ansökan egentligen, vet betydligt värre saker att ansöka till. Blev några meningar om vad man gjort för att förbättra situationen, annars som du säger ren fakta. Kom en del följdfrågor under det inledande samtalet om bakgrund och liknande men inte direkt om något som hade kunnat stå i ett personligt brev. Utan var 95% ren fakta även där. Ända som inte var fakta relaterat var framförallt ifall barnen var drabbade av situationen
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Nu tänker jag svara på ts fråga och här är min erfarenhet. Jag har pratat med kommunen skuldrådgivare efter att jag fick avslag på skuldsanering. Han berättade för mig vad jag ska tänka på. Varför jag bedöms inte få inledande och alla mina frågor besvarades.
Lugnade mig gällande löneutmätningen och hur allt funkar efter att löneutmätningen kommer igång.
Han gav mig rådet att vänta med att ansöka igen med skuldsanering och inte tänka för mycket på det där med skulden och löneutmätningen.
Jag mådde mycket bättre efter att jag har pratat med honom. Fick en känsla av att det var någon som hjälpte mig med kloka råd.
Jag kommer definitivt söka skuldsanering med skuldrådgivare när det väl är dags. Det är en faktisk REKOMMENDATION som både kronofogden och kommunen ge för att öka chanserna. Det visar nämligen att du söker hjälp och tar din situation på allvar.
Och du kan alltid be om råd så det behövs inte vara just till enbart skuldsanering.
Skuldrådgivare hjälper inte med att ringa runt och omförhandla. Däremot ger dem råd hur du ska agera i just din situation. De ger råd vad du ska tänka på när det gäller dina utgifter och inkomster samt vad en ev väg framåt kan bli. Just omförhandla ränta har inte jag erfarenhet av heller men det är nog bara att ringa låneförmedlare och kollar om man har möjlighet att få bättre ränta.
 
Senast ändrad:

jessan94

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
16 Juli 2024
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
5
Poäng
41
Ganska smidig ansökan egentligen, vet betydligt värre saker att ansöka till. Blev några meningar om vad man gjort för att förbättra situationen, annars som du säger ren fakta. Kom en del följdfrågor under det inledande samtalet om bakgrund och liknande men inte direkt om något som hade kunnat stå i ett personligt brev. Utan var 95% ren fakta även där. Ända som inte var fakta relaterat var framförallt ifall barnen var drabbade av situationen
Hej! Det du nämnde med barnen, vad fråga dom närmare det? Blir typ orolig om dem anser det dåligt med dålig ekonomi när man har ett barn,nyfödd. Som jag skrev i tidigare det gäller MIG sj, min sambo har riktigt bra ekonomi och vi lever jättebra annars. Men tänker för min del, meddelar dem ex. soc om ena föräldern är skuldsatt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp