• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kommer jag att få förslag på lån?

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Skapar en ny tråd då jag fått så oerhört mycket hjälp, råd och tips här förr.
Jag vill ansöka om ett samlingslån på 100-150k.

Mina förutsättningar:

980k synligt blanco
125k övrigt (det är dessa jag vill samla)
Inga betalningsanmärkningar eller kronofogd
10 FF senaste året
1.6-2 (bra enligt Kreddy) vid senaste UC’n för en månad sen
Inkomst på 31k efter skatt

Jag fick ett samlingslån på 400k för nästan exakt en månad sen då jag gjorde senaste samlingslånförsöket och fick då flera förslag men då hade jag inte sökt nåt sen mars månad.

Jag ångrar mig att jag inte sökte på ännu mer men vågade inte där och då (ursprungsansökan var på 350k).

Jag undrar nu hur jag ska tänka. Kommer jag att få några förslag med de här förutsättningarna eller är jag för högt belånad? För många FF’s? Automatiskt avslag eftersom det är för tätt inpå att söka? Jag sökte på Sambla senast, bör jag använda någon annan nu?

Skulle verkligen behöva lite råd
Jag brukar sträva efter att ha max 4ff vid låneansökning för att få skaplig ränta. Då har jag sökt typ var tredje månad det senaste året.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Brew

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
8 Januari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
45
Poäng
147
Jag brukar sträva efter att ha max 4ff vid låneansökning för att få skaplig ränta. Då har jag sökt typ var tredje månad det senaste året.
Jag har sökt på betydligt fler än så och ändå fått runt 5-6% ränta (kanske inte ses som bra för alla) så man undrar ju som sagt vilka parametrar de går efter som bank..
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Lite läskigt iom att så mycket baseras på beräkningar som ingen riktigt verkar förstå eller ha insikt i.
Det är just det som är tanken, för visste alla hur algoritmen fungerar så hade lösningar för att gå runt det funnits och gjort systemet värdelöst.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Det är just det som är tanken, för visste alla hur algoritmen fungerar så hade lösningar för att gå runt det funnits och gjort systemet värdelöst.
Hur ska du gå runt skuldsaldo, antal ff, deklarerad inkomst, underskott mm? Ens kreditvärdighet hade kunnat stå i proportion till sådana här faktorer rimligtvis men baserat på folks förutsättningar och erbjudanden de får är det rena vilda västern hur det fungerar och när UC själva mumlar att det är invecklad AI som beräknar är det inte direkt förtroendeingivande.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Hur ska du gå runt skuldsaldo, antal ff, deklarerad inkomst, underskott mm? Ens kreditvärdighet hade kunnat stå i proportion till sådana här faktorer rimligtvis men baserat på folks förutsättningar och erbjudanden de får är det rena vilda västern hur det fungerar och när UC själva mumlar att det är invecklad AI som beräknar är det inte direkt förtroendeingivande.
Vad skulle vitsen med att veta det om det är om ändå inte går att påverka?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Vad skulle vitsen med att veta det om det är om ändå inte går att påverka?
Syftade inte på låntagarna skulle veta det - inte ens långivarna eller UC själva verkar ha koll hur siffrorna räknas ut.

Men sure, skulle det vara så att gemene man även visste så hade det varit ganska bra för folk tex veta hur de ska lägga upp sin resa mot skuldfrihet. Vartannat inlägg här handlar om hur länge man bör vänta efter en låneansökan eller hur många ff man ska komma ner i eller om man ska prioritera att betala av utnyttjade krediter mm.

Istället har vi en svart låda som ger försämrat kreditbetyg när man får högre lön.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp