• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jojjes väg till att bli skuldfritt med löneutmätningen

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tack så mycket för fint stöd. Jag gör allt jag kan för att försöka få det att gå.ihop. Släppt allt denna månaden utom lån hos Swedbank. Vet ej hur det ska gå till? Dom drar ju där direkt när pengarna kommer in. Det lånet kostar ca 5000 kr i månaden och om jag jobbar riktigt mycket extra så bör det gå att behålla kanske. Jag vet inte. Jag känner verkligen inte att jag vill leva. Men jag måste det för mitt barn behöver mig. Är själv med henne. Hon är mitt allt och är lyckligt ovetande om hela situationen. Hon är väldigt lätt att ha och göra med och kräver aldrig något. Jag ska spara undan så mycket det går nu inför löneutmätningen. Men hur mycket kan man ha på sitt konto när kfm går in och kollar? Kan man ha 10000 kr?

Be banken att få börja betala lånet med avi så dras inget automatiskt
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Hur mycket du kan ha beror på hur mycket ditt förbehåll är.
Jag tog det säkra före det osäkra och tog ut en stor del kontanter. Sen när jag behöver extra så sätter jag in.
Har man barn så får man behålla ganska mycket tycker jag.
Men barn medför ofta extra utgifter så därav att vi har extra buffert
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
Hur kommer ni göra med skatteåterbäring för räntekostnaderna? Kommer ni låta kfm ta dem kommande år efter deklarationen eller kör ni jämkning? Jag kör det senare, vilket ger ett skönt extra utrymme när man har löneutmätning. Får ut ca 5000 extra varje månad. Även en möjlighet att själv välja att betala av de allra dyraste skulderna.

Det jag tycker är surast med löneutmätning är den kostnad kfm tar på 600 kr/år per skuld. Jag har ca 40 ärenden på min löneutmätning vilket innebär ca 24 000 kr/år i tillkommande avgifter. Pengar som jag hellre sett att mina skulder minskat med.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur kommer ni göra med skatteåterbäring för räntekostnaderna? Kommer ni låta kfm ta dem kommande år efter deklarationen eller kör ni jämkning? Jag kör det senare, vilket ger ett skönt extra utrymme när man har löneutmätning. Får ut ca 5000 extra varje månad. Även en möjlighet att själv välja att betala av de allra dyraste skulderna.

Det jag tycker är surast med löneutmätning är den kostnad kfm tar på 600 kr/år per skuld. Jag har ca 40 ärenden på min löneutmätning vilket innebär ca 24 000 kr/år i tillkommande avgifter. Pengar som jag hellre sett att mina skulder minskat med.

När.man väl upptäcker att det jämkas brukar det ändras till maxbeslut, det kan vara bra att känna till.
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Hur kommer ni göra med skatteåterbäring för räntekostnaderna? Kommer ni låta kfm ta dem kommande år efter deklarationen eller kör ni jämkning? Jag kör det senare, vilket ger ett skönt extra utrymme när man har löneutmätning. Får ut ca 5000 extra varje månad. Även en möjlighet att själv välja att betala av de allra dyraste skulderna.

Det jag tycker är surast med löneutmätning är den kostnad kfm tar på 600 kr/år per skuld. Jag har ca 40 ärenden på min löneutmätning vilket innebär ca 24 000 kr/år i tillkommande avgifter. Pengar som jag hellre sett att mina skulder minskat med.
Det du ska tänka på att om du har löneutmätningen så får inte du skatteåterbäring utan det går direkt till alla lån jämnt fördelat.
många jämka för att få lite över varje månad men då måste man själv räkna ut.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
När.man väl upptäcker att det jämkas brukar det ändras till maxbeslut, det kan vara bra att känna till.

Brukar och brukar… vet många som jämkar och inget har ändrats. Så det är nog inget som brukar ske. Sluta att skrämma upp folk!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Brukar och brukar… vet många som jämkar och inget har ändrats. Så det är nog inget som brukar ske. Sluta att skrämma upp folk!
Jag berättar bara fakta, jag vet att det inte är uppskattat alla gånger.
Jag tror trådskaparen inte kommer krångla med jämkning, dom verkar vara intresserade av att bli skuldfria.

Den där grundavgiften är ett gissel för många som har många och gärna gamla skulder, dom blir i många fall inte skuldfri pga just avgifter till kfm.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
Jag berättar bara fakta, jag vet att det inte är uppskattat alla gånger.
Jag tror trådskaparen inte kommer krångla med jämkning, dom verkar vara intresserade av att bli skuldfria.

Den där grundavgiften är ett gissel för många som har många och gärna gamla skulder, dom blir i många fall inte skuldfri pga just avgifter till kfm.

Kom igen, ge oss fakta då. Hur många har ett maxbeslut och hur många av de har fått det på grund av jämkning?

Och fel, bara för att man jämkar är man inte intresserad av att bli skuldfri. En jämkning innebär att du inte lånar ut dina pengar till staten under ca 1 år, utan använder pengarna direkt till att betala av dina skulder, där du själv kan prioritera ordningen. Snacka om att du har fördomar!

Gällande avgifterna håller jag med dig. De blir höga per år och utmanar för oss alla som vill bli skuldfria.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kom igen, ge oss fakta då. Hur många har ett maxbeslut och hur många av de har fått det på grund av jämkning?

Och fel, bara för att man jämkar är man inte intresserad av att bli skuldfri. En jämkning innebär att du inte lånar ut dina pengar till staten under ca 1 år, utan använder pengarna direkt till att betala av dina skulder, där du själv kan prioritera ordningen. Snacka om att du har fördomar!

Gällande avgifterna håller jag med dig. De blir höga per år och utmanar för oss alla som vill bli skuldfria.

Det finns ingen statistik på sådant.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Kom igen, ge oss fakta då. Hur många har ett maxbeslut och hur många av de har fått det på grund av jämkning?

Och fel, bara för att man jämkar är man inte intresserad av att bli skuldfri. En jämkning innebär att du inte lånar ut dina pengar till staten under ca 1 år, utan använder pengarna direkt till att betala av dina skulder, där du själv kan prioritera ordningen. Snacka om att du har fördomar!

Gällande avgifterna håller jag med dig. De blir höga per år och utmanar för oss alla som vill bli skuldfria.
Jag vet många som jämkat och när det är dags för ”koll” av uppgifter så räknas allt om pga jämkningen
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp