• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jag tycker man ska vara försiktigt när man säger att man inte kan bli av med jobbet p ga skulder, likaså att säga att man inte kan få en ex säkerhetsklassad tjänst när man har skulder.

Det är ju ofta inte skuldbeloppet i sig som är problemet för en AG, utan snarare omständigheter kring den som kan ligga en i fatet.

Det finns nyanser i alla situationer.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Det stämmer inte.
Jag fick lämna min anställning till följd utav skulder. EUs lagstifning trumfar i det här fallet anställningsskyddet.
Vilken del i EUs direktiv om arbetsvillkor trumfar LAS i just frågan om godtagbara anledningar till avsked?
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
216
Poäng
407
Det stämmer inte.
Jag fick lämna min anställning till följd utav skulder. EUs lagstifning trumfar i det här fallet anställningsskyddet.

Låter väldigt konstigt? Vad jobbade du med? Tog du hjälp av facket och vad sa arbetsgivaren, dom måste ha sagt vad det berodde på?
Har man gjort något som skadar arbetsgivaren så kan jag förstå att man får avsked.
Menade inte nu att du gjort något utan rent allmänt.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307

Sparman

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
216
Poäng
407

Här handlade det inte ens om egna skulder... (För er som är mycket aktiva är detta en återpost)
Det som är intressant med artikeln du hänvisar till är hur det slutade?
Men det är inte tillåtet att grunda en uppsägning på grund av personliga skulder hos kronofogden.
Att det sen händer är något helt annat och är ingenting jag säger imot.
Sen kan det ligga annat bakom som gör att en person får avsked om dom t.ex har stulit pengar från jobbet pga att dom har skulder.
Man har hört allt möjligt som en arbetsgivare använder för uppsägningar som inte ens är giltiga.
Sen kan man alltid bli nekad ett jobb pga skulder men det är något helt annat.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Det som är intressant med artikeln du hänvisar till är hur det slutade?
Men det är inte tillåtet att grunda en uppsägning på grund av personliga skulder hos kronofogden.
Att det sen händer är något helt annat och är ingenting jag säger imot.
Sen kan det ligga annat bakom som gör att en person får avsked om dom t.ex har stulit pengar från jobbet pga att dom har skulder.
Man har hört allt möjligt som en arbetsgivare använder för uppsägningar som inte ens är giltiga.
Sen kan man alltid bli nekad ett jobb pga skulder men det är något helt annat.
Du har ett datum i artikeln, det är givetvis inte avgjort än.

Och, om bättre hälfts skulder är nog för att dra in en säkerhetsklassning, så kan du räkna med att egna också räcker som skäl för det.
 

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag har en säkerhetsklassad tjänst. Har därför försökt hålla mig från KFM för att inte riskera jobbet. Nu har skiten träffat fläkten och jag beslutade då att informera min chef om detta. Han i sin tur har varit i kontakt med säkerhetsavdelningen. Det finns en chans att jag får behålla min tjänst. Det är inte förbjudet att ha skulder men det kan vara känsligt om skulderna tex kommer från spel. Jag ska gå på en extra säkerhetsintervju, sen får vi se vad som händer.
I artikeln ni hänvisar till framgår bara att partnern har skulder men det står inget om varför. Kommer de från spel eller nåt brottsligt kan det alldeles säkert vara en grund för uppsägning.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Vilken del i EUs direktiv om arbetsvillkor trumfar LAS i just frågan om godtagbara anledningar till avsked?
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/97 av den 20 januari 2016 om försäkringsdistribution, i lydelsen enligt Europarlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/411.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Låter väldigt konstigt? Vad jobbade du med? Tog du hjälp av facket och vad sa arbetsgivaren, dom måste ha sagt vad det berodde på?
Har man gjort något som skadar arbetsgivaren så kan jag förstå att man får avsked.
Menade inte nu att du gjort något utan rent allmänt.

Nej för lagstiftningen är glasklar i frågan - enligt facket också. Skulder över 100 000 och du får enligt EU-lagar inte distribuera försäkringar exempelvis.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp