• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Detta hände mig faktiskt, under inledandet valde vi att byta lägenhet.
Gick från 7500kr i hyra i till 11000kr, min handläggare var väldigt skeptiskt och ifrågasatte rejält valet, vilket jag förstår.
Men jag angav skälen och handläggaren använde då fkassans mall vad som är skälig hyra. Ska se om jag hittar den!

Edit: Hittade den; https://lagrummet.forsakringskassan...f9018425d7d4ad564/1667905415524/GFKFS2204.pdf

Tack!
Men hur fungerar det rent praktiskt? Om jag hinner få beslut om skuldsanering men flyttar efter det till lägenhet med högre hyra gör jag då en omprövning, måste jag vänta 8-9 månader på beslut?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Ompröva, bra att vara medveten om att det kan bli avslag på omprövningen.

Misstänker det, måste ju se jävligt knasigt ut att flytta ifrån 12 till 15K i hyra när man precis fått sanering. Men sen samtidigt nu kan vi inte ens ha barnvagnen i lägenhet för vi bor så trångt nu och utanför får vi inte ha den på grund av brandrisken. Vi har då dessutom en barnvagn för stora barnet och en för den lilla.

Kanske ska avvakta lite och i såfall ta detta med handläggaren när/om man får en sanering.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Misstänker det, måste ju se jävligt knasigt ut att flytta ifrån 12 till 15K i hyra när man precis fått sanering. Men sen samtidigt nu kan vi inte ens ha barnvagnen i lägenhet för vi bor så trångt nu och utanför får vi inte ha den på grund av brandrisken. Vi har då dessutom en barnvagn för stora barnet och en för den lilla.

Kanske ska avvakta lite och i såfall ta detta med handläggaren när/om man får en sanering.
Det sista är det bästa,tycker jag. Varför valde du att flytta just nu,ha lite tålamod, riskera inte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Misstänker det, måste ju se jävligt knasigt ut att flytta ifrån 12 till 15K i hyra när man precis fått sanering. Men sen samtidigt nu kan vi inte ens ha barnvagnen i lägenhet för vi bor så trångt nu och utanför får vi inte ha den på grund av brandrisken. Vi har då dessutom en barnvagn för stora barnet och en för den lilla.

Kanske ska avvakta lite och i såfall ta detta med handläggaren när/om man får en sanering.
Det är ingen idé då. När handläggaren har fattat beslut är den klar med ärendet och kan inte göra något mer. Efter beslutet är det bara omprövning som gäller, inget kan ändras på andra sätt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Det sista är det bästa,tycker jag. Varför valde du att flytta just nu,ha lite tålamod, riskera inte.

Jag har inte flyttat. Inte ens varit på visning. Tänkte mer vad som gäller.
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Hur fort går det när man vill ompröva? Ta det långt tid tills man får beslut/svar?
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Va! Men vad händer under tiden man väntar på beslut då? Jag skulle börja betala från och med september enligt betalplanen men bara om frugan får ett jobb efter utbildningen, min handläggare sa att jag får ompröva om frugan inte får något jobb innan september men om det tar 5 månader tills beslutet fattas vad ska jag göra under tiden? Ska man betala ändå eller inte?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Va! Men vad händer under tiden man väntar på beslut då? Jag skulle börja betala från och med september enligt betalplanen men bara om frugan får ett jobb efter utbildningen, min handläggare sa att jag får ompröva om frugan inte får något jobb innan september men om det tar 5 månader tills beslutet fattas vad ska jag göra under tiden? Ska man betala ändå eller inte?
Man betalar enligt betalplan fram till att beslutet kommer för omprövning. Har du inledande går det inte ompröva, då pratar du direkt med handläggare.
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Kunde du inte påtalat dessa skulder själv i ett tidigare skede utav processen?
Men jag misstänker också processen kommer att ta 10 månader i mitt fall också - vilket är helt okej förutsatt att man faktiskt får sin sanering till slut...
Jag påtalade direkt att det saknades skulder och fick då till svar av KFM att borgenärerna inte inkommit med dessa trots upprepade påminnelser. Sen passade det tydligen ytterligare någon månad senare att anmäla in dessa skulder. Men som du säger får man bara sanering i slutänden så spelar det ingen roll. Min betalplan är slut oktober 27 så känns nästan overkligt att se ett slut på det kaos som varit.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp