• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Va! Men vad händer under tiden man väntar på beslut då? Jag skulle börja betala från och med september enligt betalplanen men bara om frugan får ett jobb efter utbildningen, min handläggare sa att jag får ompröva om frugan inte får något jobb innan september men om det tar 5 månader tills beslutet fattas vad ska jag göra under tiden? Ska man betala ändå eller inte?
...då är det upp till dig själv att lösa det under den tiden det tar tills du får beslut om omprövning. Det är en riktigt värdelös sits att hamna i, och omöjligt att veta i förhand.
Själv hyr jag i andrahand i Sthlm, och när mitt kontrakt inte förnyades som utlovat, så var den enda lgh jag fick tag i med kort varsel 4000 kr dyrare per månad. Jag väntar fortfarande på beslut om omprövning; skickade in den 2/2, och får slita för att skaka fram 4000 extra per månad fram tills juni ungefär.

(Jag har 2 barn boende hos mig varannan vecka, så ville jag fortsätta träffa dem kunde jag inte vara utan boende).

Samma sak om du blir uppsagd; du måste fortsätta betala enligt din betalplan, annars riskerar du att bli av med skuldsaneringen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
...då är det upp till dig själv att lösa det under den tiden det tar tills du får beslut om omprövning. Det är en riktigt värdelös sits att hamna i, och omöjligt att veta i förhand.
Själv hyr jag i andrahand i Sthlm, och när mitt kontrakt inte förnyades som utlovat, så var den enda lgh jag fick tag i med kort varsel 4000 kr dyrare per månad. Jag väntar fortfarande på beslut om omprövning; skickade in den 2/2, och får slita för att skaka fram 4000 extra per månad fram tills juni ungefär.

(Jag har 2 barn boende hos mig varannan vecka, så ville jag fortsätta träffa dem kunde jag inte vara utan boende).

Samma sak om du blir uppsagd; du måste fortsätta betala enligt din betalplan, annars riskerar du att bli av med skuldsaneringen.
Verkligen tufft när det är sånt glapp mellan att man skickar in omprövning och när omprövningen beviljad/avslås. Väldigt viktigt att spara alla pengar man kan, när man kan, så att man är förberedd så gott det går om man hamnar i en situation där man blir uppsagd eller liknande. Man måste vara extra förberedd i dessa tider när det är 4-5-6 månader väntetid på omprövningen.
Omprövningstiden kommer förmodligen inte bli kortare i år heller.

Hur ser det ut om du får din omprövning beviljad? Får du tillbaka dessa 4000 kr/per månad`för 4-5 månader då från att du skickade in ansökan? Eller får man bara en ny betalplan månaden efter beslut?
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
...då är det upp till dig själv att lösa det under den tiden det tar tills du får beslut om omprövning. Det är en riktigt värdelös sits att hamna i, och omöjligt att veta i förhand.
Själv hyr jag i andrahand i Sthlm, och när mitt kontrakt inte förnyades som utlovat, så var den enda lgh jag fick tag i med kort varsel 4000 kr dyrare per månad. Jag väntar fortfarande på beslut om omprövning; skickade in den 2/2, och får slita för att skaka fram 4000 extra per månad fram tills juni ungefär.

(Jag har 2 barn boende hos mig varannan vecka, så ville jag fortsätta träffa dem kunde jag inte vara utan boende).

Samma sak om du blir uppsagd; du måste fortsätta betala enligt din betalplan, annars riskerar du att bli av med skuldsaneringen.
Har inledande nu, väntar på slut beslut om sanering. Det är omöjligt att betala 5500 kr när det är bara jag som jobbar!!
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Man betalar enligt betalplan fram till att beslutet kommer för omprövning. Har du inledande går det inte ompröva, då pratar du direkt med handläggare.
Aha okej, jag godkände betalplan förra veckan, betalplanen börjar från o med juli men ska inte betala något juli augusti eftersom frugan slutar utbildningen augusti. September skulle jag börja betala ca 5500 om frugan får jobb då. Frågan är om beslutet om sanering hinner fattas innan september och frugan inte fått jobb ska jag ringa och prata med handläggare istället än ompröva då det tar lång tid? Har man en handläggare när man har sanering?
 
Senast ändrad:

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Aha okej, jag godkände betalplan förra veckan, betalplanen börjar från o med juli men ska inte betala något juli augusti eftersom frugan slutar utbildningen augusti. September skulle jag börja betala ca 5500 om frugan får jobb då. Frågan är om beslutet om sanering hinner fattas innan september och frugan inte fått jobb ska jag ringa och prata med handläggare istället än ompröva då det tar lång tid? Har man en handläggare när man har sanering?
Du har bara en handläggare under tiden du har inledande; så fort din skuldsanering har vunnit laga kraft är du utan handläggare, och har inget annat val än att söka omprövning och vänta beslut på den, och under de månaderna fortsätta betala enligt din betalplan.

Jag skulle rekommendera dig att passa på att ringa och prata med din handläggare redan nu, medans det fortfarande finns tid att justera. Hur är texten i ditt brev om beslut om inledande formulerad?
 

Felicia_H

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
8 Januari 2021
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
21
Poäng
87
Verkligen tufft när det är sånt glapp mellan att man skickar in omprövning och när omprövningen beviljad/avslås. Väldigt viktigt att spara alla pengar man kan, när man kan, så att man är förberedd så gott det går om man hamnar i en situation där man blir uppsagd eller liknande. Man måste vara extra förberedd i dessa tider när det är 4-5-6 månader väntetid på omprövningen.
Omprövningstiden kommer förmodligen inte bli kortare i år heller.

Hur ser det ut om du får din omprövning beviljad? Får du tillbaka dessa 4000 kr/per månad`för 4-5 månader då från att du skickade in ansökan? Eller får man bara en ny betalplan månaden efter beslut?
Men skoja inte....och det är långt ifrån alla som dels vet 3-5 månader i förväg att man blir utan jobb eller bostad, samt att ha en tillräckligt stor buffert för att klara ett inkomstbortfall eller en högre hyra. Det är verkligen hål i systemet; rimligt hade varit en månads handläggningstid, men det kräver såklart en helt annan personalstyrka än vad de har idag.

Jag kan förstå att de inte kan förutse när det kommer in en lavin av ansökningar, men de sista 2 åren har det aldrig varit kortare handläggningstid än 3 månader...och nu är den uppe i 5.

Nope, man får inte tillbaka något alls, man får som du säger bara en ny betalplan vid beslut.
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Du har bara en handläggare under tiden du har inledande; så fort din skuldsanering har vunnit laga kraft är du utan handläggare, och har inget annat val än att söka omprövning och vänta beslut på den, och under de månaderna fortsätta betala enligt din betalplan.

Jag skulle rekommendera dig att passa på att ringa och prata med din handläggare redan nu, medans det fortfarande finns tid att justera. Hur är texten i ditt brev om beslut om inledande formulerad?
När jag pratade med henne förra veckan så sa hon att du kan alltid ringa och prata med mig om din fru inte får jobb så ändrar vi men jag är orolig om saneringen vinner laga kraft och frugan inte fått någon jobb då har jag ingen handläggare längre som jag kan ringa och måste ompröva som tar så lång tid. Jag KAN inte betala om inte min fru får jobb, får 18500 ut i lön med två små barn och frugan har ingen inkomst alls, vi har det redan svårt ekonomiskt nu och pengarna räcker knappt, kommer inte kunna betala annars, vill inte förlora saneringen när den väl har kommit!
Kan jag skicka beslutet till dig?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Aha okej, jag godkände betalplan förra veckan, betalplanen börjar från o med juli men ska inte betala något juli augusti eftersom frugan slutar utbildningen augusti. September skulle jag börja betala ca 5500 om frugan får jobb då. Frågan är om beslutet om sanering hinner fattas innan september och frugan inte fått jobb ska jag ringa och prata med handläggare istället än ompröva då det tar lång tid? Har man en handläggare när man har sanering?

Är i en identisk situation. Fått inledande - sambon blir klar med skolan i maj - lär få jobb först i september (men kan dröja) min betalplan kommer baseras på sambon har jobb ifrån september.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Är i en identisk situation. Fått inledande - sambon blir klar med skolan i maj - lär få jobb först i september (men kan dröja) min betalplan kommer baseras på sambon har jobb ifrån september.
Om hon söker jobb som lärare så börjar terminen för lärare första veckan i augusti så chansen att hon kan börja jobba redan i augusti finns.
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Om hon söker jobb som lärare så börjar terminen för lärare första veckan i augusti så chansen att hon kan börja jobba redan i augusti finns.
Ja men tänk om det inte blir något jobb, fattar inte varför omprövning ska ta så j*vla lång tid!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp