• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Så sa inte handläggaren till mig på kronofogden. Han sa att alla ändringar ska meddelas.

Såhär står det till och med på KF hemsida

Vi kan bevilja en omprövning av skuldsaneringen om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad. Men vi kan göra en omprövning även om det rör sig om mindre förändringar. Det kan vi göra om det är tidigt i skuldsaneringen eller om vi nyligen har beslutat att sänka beloppet du betalar varje månad.

Vi kan bevilja en omprövning av skuldsanering om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel betyder det att du ska ha kvar 500 kronor mindre per månad under minst tre månader. Rör det sig om mindre förändringar, kan du få avslag på din ansökan om omprövning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Så sa inte handläggaren till mig på kronofogden. Han sa att alla ändringar ska meddelas.
Okej - jag förstår att du har fått den informationen från KFM. Jag kan inte svara på varför de valt att ge dig det svaret.

Men detta är vad de flesta följer: https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf

Och att meddela alla ändringar genom omprövningar = långa kötider för de som verkligen är i behov av omprövning (de som fått så pass mkt lägre inkomst att det verkligen är svårt att hålla sig vid den existerande betalplanen) samt onödig arbetsbelastning för handläggarna.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Okej - jag förstår att du har fått den informationen från KFM. Jag kan inte svara på varför de valt att ge dig det svaret.

Men detta är vad de flesta följer: https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf

Och att meddela alla ändringar genom omprövningar = långa kötider för de som verkligen är i behov av omprövning (de som fått så pass mkt lägre inkomst att det verkligen är svårt att hålla sig vid den existerande betalplanen) samt onödig arbetsbelastning för handläggarna.

Finns dom som gör det, tyvärr. På grund av rädsla och okunskap.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Finns dom som gör det, tyvärr. På grund av rädsla och okunskap.
Exakt och det är därför jag kan anse att KFM verkligen skulle behöva gå ut med korrekt information som är tydlig för alla så att de här vansinniga köerna på omprövning minskar.
Ompröva allt är inte heller rimligt för den med skusan - förstå den stressen. Vid skusans avslut skulle man ju vara ett nervvrak.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Fel, alla ändringar ska meddelas och inte endast större ändringar.

Fel
Det är ingenting som ska meddelas, det enda som finns är att begära omprövning. Att göra det för små avvikelser är inte så aktuellt.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Fel
Det är ingenting som ska meddelas, det enda som finns är att begära omprövning. Att göra det för små avvikelser är inte så aktuellt.
Då sa inte den handläggaren rätt till mig på kronofogden.

Men det är väl som Skatteverket fått olika besked där angående deklaration.

Hade ju varit bra om handläggare visste själv vad som gäller som arbetar med det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Då sa inte den handläggaren rätt till mig på kronofogden.

Men det är väl som Skatteverket fått olika besked där angående deklaration.

Hade ju varit bra om handläggare visste själv vad som gäller som arbetar med det.
Nu läste jag inte hela bakgrunden, men är det efter ett beslut så finns inget som kan antecknas av vad folk meddelar, finns ju inget ärende.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp