• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Bullebulle999

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Alla ger också olika information i olika forum, som tex på facebook i olika grupper. Tycker det här forumet är allra bäst av alla. Här får man korrekt information och det är bättre uppstyrt.

Jag har begärt omprövning två gånger, minskad inkomst för min fru (godkänt) och ökad inkomst (avslag). När jag fick avslag på ökad inkomst så blev jag väldigt förvånad att de avslog. Hon gick från 8 000 efter skatt till 13 000 efter skatt. Den fick vi avslag på men minskad inkomst fick vi godkänt och då ändrade dom betalningsplanen från 13 000 kr i månaden till 10 000 kr i månaden.

Min inkomst är densamma 30-31 000 efter skatt. Min fru däremot pendlar något hiskeligt eftersom hon är timvikarie och därför skickar vi inte in någon omprövning för henne. När hon har sommarjobbat nu så får hon "bra" lön. För två veckor sedan fick hon 20 000 efter skatt och nu i augusti får hon 23 000 efter skatt. Däremot, september -24 till juli -25 så pendlar hon mellan 7 000 och 15 000 efter skatt. Jag har ringt kronofogden och meddelat detta och dom har själva sagt att - nej, du behöver inte ompröva eftersom fru kaffesump får ökad inkomst under tre månader av året och sedan minskar den drastiskt igen.
Vad heter gruppen på facebook
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Är det någon som kan förklara för mig mer ingående vad som gäller för skuld med solidariskt betalansvar.
Jag vet att min fru ska forsätta betala som vanligt, men:

Jag har ett gemensamt lån med min fru på 240k. I förslaget benämns hon som borgenä men med 0 kr. Och banken vi har lånet på är med och dem ska få totalt 50% av sin skuld av mig. (Alla får 50%)

Fråga 1: Hur funkar hennes fakturor framöver, kommer ränta osv minska med varje inbetalning dem får från skuldsaneringens årliga utbetalning eller hur funkar det?

Fråga 2: vad händer om hon efter en viss period vill lösa lånet mot ett lån med bättre ränta?

Tack på förhand.
@Lasseman har du koll på ovan?:folded:
 

Oldspice

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Nu fick man beslut ifrån tinget. Ärendet skickas tillbaka till Kfm för fortsatt handling. Zolva hade själva skrivit av sin skuld ja var skyldig dom. De ville inte vara med i saneringen. Så nu går det vidare igen.fan tog rätt snabbt ändå.
 
Senast ändrad:

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Nu fick man beslut ifrån ringer. Ärendet skickas tillbaka till Kfm för fortsatt handling. Zolva hade själva skrivit av sin skuld ja var skyldig dom. De ville inte vara med i saneringen. Så nu går det vidare igen.fan tog rätt snabbt ändå.

Kan du berätta lite mer här, jag hänger inte riktigt med. Jag har tre frågor.

1: Hade Zolva överklagat till tingsrätten men sen mailat till tingsrätten och sagt att dom skriver av sin skuld?
2: Hade du redan fått beslut som inte hade vunnit laga kraft?
3: Har ditt ärende vunnit laga kraft nu?
 

Oldspice

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Kan du berätta lite mer här, jag hänger inte riktigt med. Jag har tre frågor.

1: Hade Zolva överklagat till tingsrätten men sen mailat till tingsrätten och sagt att dom skriver av sin skuld?
2: Hade du redan fått beslut som inte hade vunnit laga kraft?
3: Har ditt ärende vunnit laga kraft nu?
För längesen överklagade jag Zolvas betalningsföreläggande. Långt innan sanering sökan. De drog tillbaka sitt mål från Kfm. Sen hörde jag aldrig av dom igen. När jag gjorde ansökan om sanering la jag till deras skuld jag hade då på 10k.
när allt var klart och de fanns med i betalplanen så hände inget. Men precis sista veckan innan laga kraft lämna de in en överklagan som handlade om att de ej ville vara med :D
Jätte konstigt. Så ja forskade lite för i deras överklagan stod ju inget om varför. När jag väl kom in på deras sida ser jag att de själva bara avskrivit skulden. Den stod som betald.så ja printacreena och skicka till Tinget. De kollade upp om det stämde och det gjorde det. Så tinget lämna tillbaka för fortsatt handling.. så antar att jag har 1v kvar innan lagakraft då om det tar vid där de sluta. Ska kolla närmare när handläggaren är tillbaka från semestern.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Jättekonstigt om den ökar eftersom räntor etc stannar vid inledandet.

inkassobolagen beräknar hela tiden upplupen ränta under saneringstiden ifall den skulle bli avbruten. Loggar man in på deras sidor så ser man ökningen månad för månad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
inkassobolagen beräknar hela tiden upplupen ränta under saneringstiden ifall den skulle bli avbruten. Loggar man in på deras sidor så ser man ökningen månad för månad.
Det ska dom nog inte göra, avbryts den får dom räkna ikapp..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp