• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Jag tänker så att jag väntar till ev besked om inledande och kanske betalar en sista gång efter det. Sedan släppa allt. De flesta som får inledande brukar få godkänt med betalplan.
Om du får inledande så ska du inte betala mer det blir inte bra då:)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Efter inledande måste du sluta betala då du inte får gynna enskilda borgenärer.
Förstår. Hinner man få utmätning efter inledande tills att man ev blir godkänd?

Säg att man beräknar enligt kronofogdens hemsida antal dagar så att man får beskedet 27-30e, precis efter man betalat sista gången.

Då hinner det ju gå en månad innan första fakturan förfaller.

Sedan tar det ca 3 månader för skulderna att nå inkasso. Då är man på 4 månader efter inledande.

Kanske kan förhala det hos inkasso någon vecka till och komma upp i närmare 5 månader efter inledande innan man får utmätning.

efter det borde man ju ha fått besked? Står ca 7 månader på hemsidan. Vilken är ca 4 månader inledande.

Räknar man på det och timear sin ansökan rätt så att man får besked om inledande precis efter man betalat en månad så borde man ju kunna klara sig utan utmätning?

kanske kan tigga en betalningsfri månad på vissa ställen med, månaden efter man betalat sista för att fördröja vissa aktörer ytterligare en månad innan det förfaller till inkasso.

59 arbetsdagar till besked om inledande enligt kfms hemsida. Söker man 8e-9e Juni får man svar runt 28e-29e augusti. Så betalar man in allt sista gången ca 25e augusti så att man är ikapp. Sen frågar man om betalningsfria månader överallt i september av dom som erbjuder.

säg att det tar 3 månader att nå inkasso.

September betalar man inte.
Oktober betalar man inte
November betalar man inte
Inkasso december? Sen lite tid innan kfm

7 månader till svar enligt kfms hemsida

9 juli en månad
9 augusti 2 månader
9 september 3 månader
9 oktober 4 månader
9 november 5 månader
9 december 6 månader
9e januari 7 månader

hinner man få utmätning eller skuldsanering först är frågan. Även att skriva under går ju dröja ut en vecka kanske.

finns det någon som lyckas undvika utmätning här innan skuldsanering?

Annan fråga: om jag inte får betala något efter inledande. Vad händer med pengarna jag sparar i 4 månader, förutsatt jag blir beviljad. Är pengarna mina eller kräver kfm in dom efter ev beviljade?
 
Senast ändrad:

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Förstår. Hinner man få utmätning efter inledande tills att man ev blir godkänd?

Säg att man beräknar enligt kronofogdens hemsida antal dagar så att man får beskedet 27-30e, precis efter man betalat sista gången.

Då hinner det ju gå en månad innan första fakturan förfaller.

Sedan tar det ca 3 månader för skulderna att nå inkasso. Då är man på 4 månader efter inledande.

Kanske kan förhala det hos inkasso någon vecka till och komma upp i närmare 5 månader efter inledande innan man får utmätning.

efter det borde man ju ha fått besked? Står ca 7 månader på hemsidan. Vilken är ca 4 månader inledande.

Räknar man på det och timear sin ansökan rätt så att man får besked om inledande precis efter man betalat en månad så borde man ju kunna klara sig utan utmätning?

kanske kan tigga en betalningsfri månad på vissa ställen med, månaden efter man betalat sista för att fördröja vissa aktörer ytterligare en månad innan det förfaller till inkasso.

59 arbetsdagar till besked om inledande enligt kfms hemsida. Söker man 8e-9e Juni får man svar runt 28e-29e augusti. Så betalar man in allt sista gången ca 25e augusti så att man är ikapp. Sen frågar man om betalningsfria månader överallt i september av dom som erbjuder.

säg att det tar 3 månader att nå inkasso.

September betalar man inte.
Oktober betalar man inte
November betalar man inte
Inkasso december? Sen lite tid innan kfm

7 månader till svar enligt kfms hemsida

9 juli en månad
9 augusti 2 månader
9 september 3 månader
9 oktober 4 månader
9 november 5 månader
9 december 6 månader
9e januari 7 månader

hinner man få utmätning eller skuldsanering först är frågan. Även att skriva under går ju dröja ut en vecka kanske.

finns det någon som lyckas undvika utmätning här innan skuldsanering?

Annan fråga: om jag inte får betala något efter inledande. Vad händer med pengarna jag sparar i 4 månader, förutsatt jag blir beviljad. Är pengarna mina eller kräver kfm in dom efter ev beviljade?
Du betalar ju under inledande men till kronofogden istället.
Så länge som du har inledande så får du inte utmätning (om du inte dra på dig nya skulder).
Får du sen avslag på saneringen så blir det utmätning sen efter
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Du betalar ju under inledande men till kronofogden istället.
Så länge som du har inledande så får du inte utmätning (om du inte dra på dig nya skulder).
Får du sen avslag på saneringen så blir det utmätning sen efter
Tack då förstår jag! - Så det bästa man kan göra om man tror att man blir beviljad är kanske betala ikapp allt första månaden efter ansökan och sen släppa allt månaden efter det. För då hinner man inte få utmätning innan inledande. Och under inledande kan man inte få utmätning.

påverkar nekad inledande kreditbetyget?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Förstår. Hinner man få utmätning efter inledande tills att man ev blir godkänd?

Säg att man beräknar enligt kronofogdens hemsida antal dagar så att man får beskedet 27-30e, precis efter man betalat sista gången.

Då hinner det ju gå en månad innan första fakturan förfaller.

Sedan tar det ca 3 månader för skulderna att nå inkasso. Då är man på 4 månader efter inledande.

Kanske kan förhala det hos inkasso någon vecka till och komma upp i närmare 5 månader efter inledande innan man får utmätning.

efter det borde man ju ha fått besked? Står ca 7 månader på hemsidan. Vilken är ca 4 månader inledande.

Räknar man på det och timear sin ansökan rätt så att man får besked om inledande precis efter man betalat en månad så borde man ju kunna klara sig utan utmätning?

kanske kan tigga en betalningsfri månad på vissa ställen med, månaden efter man betalat sista för att fördröja vissa aktörer ytterligare en månad innan det förfaller till inkasso.

59 arbetsdagar till besked om inledande enligt kfms hemsida. Söker man 8e-9e Juni får man svar runt 28e-29e augusti. Så betalar man in allt sista gången ca 25e augusti så att man är ikapp. Sen frågar man om betalningsfria månader överallt i september av dom som erbjuder.

säg att det tar 3 månader att nå inkasso.

September betalar man inte.
Oktober betalar man inte
November betalar man inte
Inkasso december? Sen lite tid innan kfm

7 månader till svar enligt kfms hemsida

9 juli en månad
9 augusti 2 månader
9 september 3 månader
9 oktober 4 månader
9 november 5 månader
9 december 6 månader
9e januari 7 månader

hinner man få utmätning eller skuldsanering först är frågan. Även att skriva under går ju dröja ut en vecka kanske.

finns det någon som lyckas undvika utmätning här innan skuldsanering?

Annan fråga: om jag inte får betala något efter inledande. Vad händer med pengarna jag sparar i 4 månader, förutsatt jag blir beviljad. Är pengarna mina eller kräver kfm in dom efter ev beviljade?
Lite rörigt och tror du snurrar till det.
Om du ansöker det datum du skriver så är mitt råd att släppa skulderna direkt. Om du inte har nått hos inkasso än så kommer det ta tid innan det skulle hamna hos kfm ( ofta iaf). Först kommer du få påminnelser och samtal från dina borgenärer sen går det till inkasso och då har du nog haft ditt samtal med kf och eventuellt ett inledande.
Får du inledande så betalar du till kf och ingen utmätning sker ( om det inte blir som ovan skrev) .
Skulle du få avslag när inledande har börjat så kommer skulderna börja där de slutade, inkasso mm.
Jag hade inget hos inkasso eller kf när jag sökte och bara några skulder hamnade där innan jag fick skuldsanering. Mina sparade pengar betalade jag av på smålån innan inledande.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Lite rörigt och tror du snurrar till det.
Om du ansöker det datum du skriver så är mitt råd att släppa skulderna direkt. Om du inte har nått hos inkasso än så kommer det ta tid innan det skulle hamna hos kfm ( ofta iaf). Först kommer du få påminnelser och samtal från dina borgenärer sen går det till inkasso och då har du nog haft ditt samtal med kf och eventuellt ett inledande.
Får du inledande så betalar du till kf och ingen utmätning sker ( om det inte blir som ovan skrev) .
Skulle du få avslag när inledande har börjat så kommer skulderna börja där de slutade, inkasso mm.
Jag hade inget hos inkasso eller kf när jag sökte och bara några skulder hamnade där innan jag fick skuldsanering. Mina sparade pengar betalade jag av på smålån innan inledande.
Tackar! Nu förstår jag hur det fungerar.

Dom pengarna man sparar efter man släpper fram till inledande behåller man bara som startkapital?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tack då förstår jag! - Så det bästa man kan göra om man tror att man blir beviljad är kanske betala ikapp allt första månaden efter ansökan och sen släppa allt månaden efter det. För då hinner man inte få utmätning innan inledande. Och under inledande kan man inte få utmätning.

påverkar nekad inledande kreditbetyget?
Nej ett avslag på ansökan till skuldsanering påverkar inte ditt betyg.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Nej ett avslag på ansökan till skuldsanering påverkar inte ditt betyg.
Känns tryggt att söka då. Ska gå till kommunen i juni och ta ett möte. Få iväg en ansökan. Kommer inte ha någon faktura obetald eller försenad när jag söker och är 99% att jag kommer kunna betala allt i juni efter ansökan. I Juli släpper jag alla skulder då. Borde inte bli någon utmätning innan besked iaf.
 

Razorsharp666

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
9
Poäng
52
Jag drog iväg en ansökan! Kommer med största sannolikhet bli nekad men tänkte jag har ingenting att förlora på det. Kommunens budgetrådgivare kommer att skicka in ansökan i fråga imorgon.

Nu har jag en fråga egentligen.

Hur går processen till?

Kommunens rådgivare har skickat in min ansökan, vad sker nu och när sker det?
Hur har det gått med ansökan?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp