• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Tack. Men hur fungerar det om en del är provisionsbaserat. Säg att jag har 38 en månad, men 43 en annan månad. Eller står det på räkningen: betala in allt utom 5717?

Är bonus/provision något som kan sätta käppar i hjulet för att ens bli beviljad? Säg att man har 27.000 grundlön, men resten provision/bonus-baserat
Det går inte ha maxbeslut i en skuldsanering. Antar dom räknar på ett snitt på den inkomst du faktiskt haft, inkl provision
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Det går inte ha maxbeslut i en skuldsanering. Antar dom räknar på ett snitt på den inkomst du faktiskt haft, inkl provision
Får hoppas det blir så.

Mer frågor: finns det någonstans man ska registrera mig före man söker skuldsanering. Har ställt mig i säkert 20 gratis bostadsköer i förbebyggande syfte så jag har minst 5 år väntetid överallt efter ev skuldsanering är avslutad. Även registrerat mig på diverse butiker som coop, ica, lidl, hemköp, willys osv.

Ska man byta ut pass och körtkort före man söker? och är det någon andra sidor som kan vara bra att registrera sig på före där ev kontroll tas (inte lånsida)

säg att man har en 4 år gammal sprucken mobil. Är det bra att byta ut den på abbonemang (har inte råd casha) före man söker då jag knappt ser skärmen. Eller kommer dom ta in uppgifterna och se det som ett nytt lån och kan därav neka mig?

Sista fråga också: får man behålla rikskuppongskort man får via jobbet. Eller måste man säga upp det
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Får hoppas det blir så.

Mer frågor: finns det någonstans man ska registrera mig före man söker skuldsanering. Har ställt mig i säkert 20 gratis bostadsköer i förbebyggande syfte så jag har minst 5 år väntetid överallt efter ev skuldsanering är avslutad. Även registrerat mig på diverse butiker som coop, ica, lidl, hemköp, willys osv.

Ska man byta ut pass och körtkort före man söker? och är det någon andra sidor som kan vara bra att registrera sig på före där ev kontroll tas (inte lånsida)

säg att man har en 4 år gammal sprucken mobil. Är det bra att byta ut den på abbonemang (har inte råd casha) före man söker då jag knappt ser skärmen. Eller kommer dom ta in uppgifterna och se det som ett nytt lån och kan därav neka mig?

Sista fråga också: får man behålla rikskuppongskort man får via jobbet. Eller måste man säga upp det

Dra inte på dig någon ny skuld om du har tänkt söka skuldsanering, inte ens en mobil. Tänk på att man har två betalningsfria månader då man får behålla hela lönen, det kan ju vara ett bra tillfälle att köpa en begagnad telefon.

Vet inte om du har släppt alla skulder till kronofogden? Isf kommer du ju hinna behålla lite pengar innan en eventuell löneutmätning börjar.

Pass och körkort har ju inget med en skuldsanering att göra.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Får hoppas det blir så.

Mer frågor: finns det någonstans man ska registrera mig före man söker skuldsanering. Har ställt mig i säkert 20 gratis bostadsköer i förbebyggande syfte så jag har minst 5 år väntetid överallt efter ev skuldsanering är avslutad. Även registrerat mig på diverse butiker som coop, ica, lidl, hemköp, willys osv.

Ska man byta ut pass och körtkort före man söker? och är det någon andra sidor som kan vara bra att registrera sig på före där ev kontroll tas (inte lånsida)

säg att man har en 4 år gammal sprucken mobil. Är det bra att byta ut den på abbonemang (har inte råd casha) före man söker då jag knappt ser skärmen. Eller kommer dom ta in uppgifterna och se det som ett nytt lån och kan därav neka mig?

Sista fråga också: får man behålla rikskuppongskort man får via jobbet. Eller måste man säga upp det
Lunchkuponger räknas som lunchförmån som du kan ’deklarera’ i sammanställningen. Såvitt jag vet räknas de in i taxerar inkomst men kommer inte att utmätas eller måste sägas upp.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Dra inte på dig någon ny skuld om du har tänkt söka skuldsanering, inte ens en mobil. Tänk på att man har två betalningsfria månader då man får behålla hela lönen, det kan ju vara ett bra tillfälle att köpa en begagnad telefon.

Vet inte om du har släppt alla skulder till kronofogden? Isf kommer du ju hinna behålla lite pengar innan en eventuell löneutmätning börjar.

Pass och körkort har ju inget med en skuldsanering att göra.
Planen är att fortsätta betala dock någon månad för att slippa löneutmätning. Föredrar det framför att spara då jag inte har lust att ta den dialogen med arbetsgivare
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Planen är att fortsätta betala dock någon månad för att slippa löneutmätning. Föredrar det framför att spara då jag inte har lust att ta den dialogen med arbetsgivare

Okej. Men att skaffa en ny telefon på avbetalning just efter man ansökt om sanering leder nog till avslag.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Lunchkuponger räknas som lunchförmån som du kan ’deklarera’ i sammanställningen. Såvitt jag vet räknas de in i taxerar inkomst men kommer inte att utmätas eller måste sägas upp.
Ja det stämmer att det är lunchförmån. Men har inga planer att låta något gå till utmätning. Fortsätter betala någon månad. Hellre det än spara i mitt fall. Vill nämligen inte ta den diskussionen med arbetsgivare. Förtroendet för mig för all framtid på arbetet skulle förmodligen vara förbrukat och vill inte ha en chef som ser ner på mig.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Jag förstår ditt resonemang. Du behöver dock vara medveten om att det inte räcker med ansökan om sanering, räkna med att du måste klara dig i ca 6-7 månader väntetid till ett slutgiltig utslag som kan resultera i avslag. Väntetider finns på kfm’s hemsida. Lunchförmån beräknas även under sanering som skattepliktig inkomst och räknas mot förbehåll. Hur du väljer i slutändan är upp till dig.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 176
Mottagna reaktioner
1 928
Poäng
1 247
Jag förstår ditt resonemang. Du behöver dock vara medveten om att det inte räcker med ansökan om sanering, räkna med att du måste klara dig i ca 6-7 månader väntetid till ett slutgiltig utslag som kan resultera i avslag. Väntetider finns på kfm’s hemsida. Lunchförmån beräknas även under sanering som skattepliktig inkomst och räknas mot förbehåll. Hur du väljer i slutändan är upp till dig.
Jag tänker så att jag väntar till ev besked om inledande och kanske betalar en sista gång efter det. Sedan släppa allt. De flesta som får inledande brukar få godkänt med betalplan.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag tänker så att jag väntar till ev besked om inledande och kanske betalar en sista gång efter det. Sedan släppa allt. De flesta som får inledande brukar få godkänt med betalplan.
Efter inledande måste du sluta betala då du inte får gynna enskilda borgenärer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp