• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
tandvård är bland det dyraste jag har sett. joxandet med att få Ok från KFM att få behandling är nästan lika smärtsam som rotfyllning utan bedövning.
Har man skuldsanering så får man ju lösa det själv . Har varit tufft absolut ! Men lyckats spara en del under fria månader så det har gått bra ! Men inte alla som kan det ju !
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Har man skuldsanering så får man ju lösa det själv . Har varit tufft absolut ! Men lyckats spara en del under fria månader så det har gått bra ! Men inte alla som kan det ju !
precis. alla större kostnader i 6 månaders intervaller. lägger undan det jag kan och preppar för otrevliga överraskningar. mer kan man inte göra.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Imponerande månadsinkomst, du kan klara dina fem år galant med tanke på de två betalningsfria månaderna.
Vad är orsaken till din skuldsättning om man får lov att fråga ?
förutsatt att inget händer.... min hjärna är fast i katastrofläge.
Jag var fast i ett förhållande med någon som missbrukade, spelade och misshandlade mig, och tvingade mig att ta fler lån för att betala hans skulder. Det tog lång tid att ta mig ur, och ärren sitter kvar. Jag kämpade framgångsrikt fram till '21 och lyckades minska skulden till 850k, men när räntorna började stiga '22 gick jag back med 15k kr i månaden trots extrajobb och en genomsnittsränta på 23%. Jag gav upp när kraven var 1,5M. Förra året blev jag bortrationaliserad från jobbet efter15 år, men fick ett nytt jobb i år som ger mig i betalutrymme vad jag tidigare hade som netto en bra månad. fråga inte varför jag "lät det hända". jag är trött på den frågan.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Det kan inte vara lätt. Och visst, alla vet att det är bra att spara och har man ordnat ekonomi och får behålla hela sin lön så kan man spara säkert fyrsiffrigt och mer men har man lån, utmätning, ssn eller "bara" som jag, kör en egen skuldsanering och lever på marginalen så vet man att det är lättare sagt än gjort.
Hoppas det löser sig för dig!
känner jag har aldrig haft så mycket pengar som de senaste 12 månaderna. det sagt, jag har ett klart budget (som inte blir röd! den lyckan!). allt annat blir som det blir.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Några citat där ärenden blivit prövade rättsligt, bland annat i högsta domstol.

Här är vad som gäller.

https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf


"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:  Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader."

"Gäldenären hade inte hade skött sina betalningar under sju månader med totalt 3 900 kr. Då orsaken inte berodde på ovilja utan på ökade utgifter för familjen genom ett barns sjukdom och handikapp avslogs ansökan om upphävande."

"Enligt Kronofogdens bedömning bör omprövning av skuldsaneringsbeslut i princip ske om gäldenären försummat att betala enligt betalningsplanen under minst fyra månader."

"Avvikelser från betalningsplanen som motiverar upphävande har i praxis bedömts på följande sätt. I normalfallet krävs – för att betalningsförsummelsen inte ska anses som ringa – att försummelsen ska ha pågått fem månader eller mer. Det verkar vara av underordnad betydelse hur stort beloppet är som skulle ha betalats eller antalet borgenärer som berörts av gäldenärens betalningsförsummelse."

"Exempel på fall där domstolarna tagit hänsyn till anledningen till betalningsdröjsmålet, och funnit det ursäktligt, är: Gäldenären hade hamnat efter med sex månaders betalning om totalt 12 000 kr. Under ärendets handläggning i domstol betalade gäldenären ikapp. Han angav separation och därmed uppkomna kostnadsökningar som orsak till hans tillfälliga betalningssvårigheter. Domstolen ansåg att avvikelsen från betalningsplanen var ringa."

"Gäldenären hade inte hade skött sina betalningar under sju månader med totalt 3 900 kr. Då orsaken inte berodde på ovilja utan på ökade utgifter för familjen genom ett barns sjukdom och handikapp avslogs ansökan om upphävande. Omständigheterna var vidare så att gäldenären hade flyttat till ett annat nordiskt land efter skuldsaneringsbeslutet, och trott att de månatliga överföringarna av pengar fungerade – vilket de inte hade gjort. I samband med handläggningen i domstolen hade han betalat sin resterande skuld direkt till borgenärerna samt ordnat så att transaktionerna skulle fungera i fortsättningen. Det ska emellertid förtydligas att det inte är avgörande om gäldenären har betalat ikapp när man bedömer om omprövningsbegäran ska beviljas eller inte. Det är en totalbedömning av samtliga omständigheter som ska göras."

"En betalningsförsummelse som pågått minst fyra månader ska i normalfallet inte anses som ringa. Kronofogden måste dock göra en helhetsbedömning av ärendet avseende utformningen av betalningsplanen och framför allt orsaken till gäldenärens betalningsförsummelse. Exempelvis kan betalningsförsummelsen vara ursäktlig om gäldenären på grund av sjukdom inte har fullföljt betalningsplanen. Den omständigheten att gäldenären har betalat ikapp kan ha betydelse för om ansökan om omprövning ska beviljas eller inte. "
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Med andra ord om man missar 3 betalningar under ex en omprövningstid pga byte av jobb eller förfall av inkomst så bör det inte vara någon fara, kan vara okej med 5 missade betalningar med och det anses som ringa om man har god anledning, men sen är det riskzon.

Destå mer positivt om man betalar vad man kan under tiden. Som ovan, en person betalade inte på 7 månader med bland annat som ursäkt "flyttare utomlands, trott att de månatliga överföringarna av pengar fungerade" men såg till att dom fungerade i fortsättningen och fick behålla skuldsanering.

Man behöver alltså inte vara jätteorolig om man missar någon betalning ifall man har gott skäl till att man inte kan betala och lång omprövningstid.

Kommer ändå räkna som ringa och man får behålla saneringen om någon borgenär klagar.
Hur blir det om man inte bara missar betalningar utan kan inte alls betala i fortsättningen, t ex går man efter 3 år sanering i pension och naturligtvis kan inte betala samma belopp längre. Vad tycker du om det?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Hur blir det om man inte bara missar betalningar utan kan inte alls betala i fortsättningen, t ex går man efter 3 år sanering i pension och naturligtvis kan inte betala samma belopp längre. Vad tycker du om det?
Skicka en omprövning så fort du vet om att du går i pension. Vet du om vilken månad du går i pension 2 år innan, så skicka en omprövning redan nu eller inom 1 år så får du med stor sannolikhet betalplanen korrigerad efter år 3.
Dom kommer givetvis ta full hänsyn till det. Däremot om du idag bestämmer att du tar pension imorgon så är det dåligt planerat från din sida, då får du lösa det på något vis.

Vill man beräkna mer exakt vad man får i pension och planera den + budget så kan man boka möte om sin pension med pensionmyndigheten: Sen skicka omprövningen efter mötet för att få betalplanen korrigerad från år 4 efter den nya budgeten.

https://sv-se.eu.invajo.com/event-tags/widget/id/f86e39b0-7acd-11ed-8658-4bd28d759e19
 
Senast ändrad:

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
man ska fortsätta betala under omprövning, med ett sånt belopp är det nästan omöjligt.
Jag har oroat mig under såpass många år för så många saker och orkar inte mer. om jag blir arbetslös, blir jag det, söker nytt jobb och fortsätter hur jag än kan. det kommer alltid att finnas "what if".
Just nu är jag bara glad jag fick ett jobb som betalar bra och jag kan betala mina skulder.
Får skaffa en inkomstförsäkring.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Får skaffa en inkomstförsäkring.
du menar utöver den som jag har sedan 2007 samt tilläggsförsäkring sedan '08? som jag sa tidigare, facket behöver oftast 1-2 månader tills de kommer igång med utbetalning. den tiden får jag välja mellan betala hyra och EL eller nån bank. för nya jobbet har endast 1 månad uppsägningstid de första 2 åren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp