• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Tre år in i saneringen torde det täcka iallafall 6 månader?
Du verkar vara väldig insatt i mina finanser.
Så du vet att jag fick sanering 2 veckor sedan samt att min inkomst ökade markant först i år och hade utmätning innan sedan juni förra året.

Var det något mer du kan bidra med?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Som du säkert ser så räcker det inte heller för att täcka en handläggningstid på 6-7 månader.
Några citat där ärenden blivit prövade rättsligt, bland annat i högsta domstol.

Här är vad som gäller.

https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf


"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:  Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader."

"Gäldenären hade inte hade skött sina betalningar under sju månader med totalt 3 900 kr. Då orsaken inte berodde på ovilja utan på ökade utgifter för familjen genom ett barns sjukdom och handikapp avslogs ansökan om upphävande."

"Enligt Kronofogdens bedömning bör omprövning av skuldsaneringsbeslut i princip ske om gäldenären försummat att betala enligt betalningsplanen under minst fyra månader."

"Avvikelser från betalningsplanen som motiverar upphävande har i praxis bedömts på följande sätt. I normalfallet krävs – för att betalningsförsummelsen inte ska anses som ringa – att försummelsen ska ha pågått fem månader eller mer. Det verkar vara av underordnad betydelse hur stort beloppet är som skulle ha betalats eller antalet borgenärer som berörts av gäldenärens betalningsförsummelse."

"Exempel på fall där domstolarna tagit hänsyn till anledningen till betalningsdröjsmålet, och funnit det ursäktligt, är: Gäldenären hade hamnat efter med sex månaders betalning om totalt 12 000 kr. Under ärendets handläggning i domstol betalade gäldenären ikapp. Han angav separation och därmed uppkomna kostnadsökningar som orsak till hans tillfälliga betalningssvårigheter. Domstolen ansåg att avvikelsen från betalningsplanen var ringa."

"Gäldenären hade inte hade skött sina betalningar under sju månader med totalt 3 900 kr. Då orsaken inte berodde på ovilja utan på ökade utgifter för familjen genom ett barns sjukdom och handikapp avslogs ansökan om upphävande. Omständigheterna var vidare så att gäldenären hade flyttat till ett annat nordiskt land efter skuldsaneringsbeslutet, och trott att de månatliga överföringarna av pengar fungerade – vilket de inte hade gjort. I samband med handläggningen i domstolen hade han betalat sin resterande skuld direkt till borgenärerna samt ordnat så att transaktionerna skulle fungera i fortsättningen. Det ska emellertid förtydligas att det inte är avgörande om gäldenären har betalat ikapp när man bedömer om omprövningsbegäran ska beviljas eller inte. Det är en totalbedömning av samtliga omständigheter som ska göras."

"En betalningsförsummelse som pågått minst fyra månader ska i normalfallet inte anses som ringa. Kronofogden måste dock göra en helhetsbedömning av ärendet avseende utformningen av betalningsplanen och framför allt orsaken till gäldenärens betalningsförsummelse. Exempelvis kan betalningsförsummelsen vara ursäktlig om gäldenären på grund av sjukdom inte har fullföljt betalningsplanen. Den omständigheten att gäldenären har betalat ikapp kan ha betydelse för om ansökan om omprövning ska beviljas eller inte. "
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Med andra ord om man missar 3 betalningar under ex en omprövningstid pga byte av jobb eller förfall av inkomst så bör det inte vara någon fara, kan vara okej med 5 missade betalningar med och det anses som ringa om man har god anledning, men sen är det riskzon.

Destå mer positivt om man betalar vad man kan under tiden. Som ovan, en person betalade inte på 7 månader med bland annat som ursäkt "flyttare utomlands, trott att de månatliga överföringarna av pengar fungerade" men såg till att dom fungerade i fortsättningen och fick behålla skuldsanering.

Man behöver alltså inte vara jätteorolig om man missar någon betalning ifall man har gott skäl till att man inte kan betala och lång omprövningstid.

Kommer ändå räkna som ringa och man får behålla saneringen om någon borgenär klagar.
 
Senast ändrad:

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Du verkar vara väldig insatt i mina finanser.
Så du vet att jag fick sanering 2 veckor sedan samt att min inkomst ökade markant först i år och hade utmätning innan sedan juni förra året.

Var det något mer du kan bidra med?
Det är allmänt känt att sparande förbättrar allas chanser att klara oförutsedda utgifter, har inget med dig personligen att göra.
Ett tips i all välmening, du verkar dock inte speciellt mottaglig.
Trevlig helg!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Det är allmänt känt att sparande förbättrar allas chanser att klara oförutsedda utgifter, har inget med dig personligen att göra.
Ett tips i all välmening, du verkar dock inte speciellt mottaglig.
Trevlig helg!
Det är inte så lätt (kan jag tänka mig) att spara under ssn trots de betalfria månader man har. Oväntade avgifter dyker upp titt som tätt, tandläkare, glasögon, mediciner, barn, jul...
Ständig oro över ekonomin.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Det är allmänt känt att sparande förbättrar allas chanser att klara oförutsedda utgifter, har inget med dig personligen att göra.
Ett tips i all välmening, du verkar dock inte speciellt mottaglig.
Trevlig helg!
Låt mig klargöra en gång till: Jag har haft skuldsanering i två veckor.
Tidigare har jag haft utmätning, och min ekonomiska situation har förbättrats i år.
Du behöver inte behandla mig som om jag vore dum och säga att jag borde spara pengar när jag har dem. Att påstå att jag skulle kunna betala 38 000 kr i månaden i 6-7 månader om jag blev arbetslös, bara för att jag haft skuldsanering i tre år, är en vidrig lögn. Vet inte varifrån du får att jag har haft skuldsanering i 3 år.

Efter utmätningen och alla utgifter hade jag cirka 200 kr kvar under utmätning. Förklara gärna för mig hur det skulle räcka för att fortsätta betala om jag, hypotetiskt, förlorade jobbet imorgon och handläggningstiden för omprövning var 6 månader.
Visst, de sparade 2000 kr kommer säkert göra en enorm skillnad och verkligen imponera på Kronofogden när de ser att jag lyckas lägga undan lite pengar. Min buffet är förresten 550kr nu, det kommer att göra stor skillnad också.

Som du säkert vet tar det inte heller bara en vecka att få ut a-kassa – det kan dröja upp till två månader. Det är tydligt att du inte är särskilt mottaglig för verkligheten och föredrar att trycka ner dem som redan ligger.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Tre år in i saneringen torde det täcka iallafall 6 månader?
…och det finns inga andra kostnader som inträffar ibland som betalfria månader samt buffert ibland behöver nyttjas till? Jag tänker främst på tandläkarkostnader som lätt kan springa iväg…
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Det är inte så lätt (kan jag tänka mig) att spara under ssn trots de betalfria månader man har. Oväntade avgifter dyker upp titt som tätt, tandläkare, glasögon, mediciner, barn, jul...
Ständig oro över ekonomin.
Personligen har jag, som tur är, varken barn eller julfirande att oroa mig för. Men att sitta och fundera på hur man ska klara att betala 38k i månaden, med två betalfria månader per år och en handläggningstid på sex månader, är minst sagt intressant.
På grund av avgångsvederlaget som Kronofogden tog i sin helhet har jag dessutom kvarskatt att tänka på. Just nu betalar jag 42 % i skatt, och eftersom lönekontoret började för sent med att justera detta, har jag en diff på 1,5 månadslöner som jag måste täcka vid sidan om.
Inkasso har dessutom meddelat att de felberäknat räntan, vilket resulterar i en återbetalning på 4000 kr till Skatteverket. Men visst, mina sparade 2000 kr kommer säkert utan problem att täcka allt detta. Kronofogden tog hänsyn till denna jämkning, och från sedan inledande betalar "bara" 38k i månaden, medan betalplanen säger mer från januari för resten av tiden.

Men tydligen har jag haft Skusa betydligt längre än vad jag var medveten om, så jag är bara lite dum och sparar inte. :rolleyes:
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Personligen har jag, som tur är, varken barn eller julfirande att oroa mig för. Men att sitta och fundera på hur man ska klara att betala 38k i månaden, med två betalfria månader per år och en handläggningstid på sex månader, är minst sagt intressant.
På grund av avgångsvederlaget som Kronofogden tog i sin helhet har jag dessutom kvarskatt att tänka på. Just nu betalar jag 42 % i skatt, och eftersom lönekontoret började för sent med att justera detta, har jag en diff på 1,5 månadslöner som jag måste täcka vid sidan om.
Inkasso har dessutom meddelat att de felberäknat räntan, vilket resulterar i en återbetalning på 4000 kr till Skatteverket. Men visst, mina sparade 2000 kr kommer säkert utan problem att täcka allt detta. Kronofogden tog hänsyn till denna jämkning, och från sedan inledande betalar "bara" 38k i månaden, medan betalplanen säger mer från januari för resten av tiden.

Men tydligen har jag haft Skusa betydligt längre än vad jag var medveten om, så jag är bara lite dum och sparar inte. :rolleyes:

Förlåt, men jag älskar din ironi och din text fick mig ett gott skratt:facejoy:
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Personligen har jag, som tur är, varken barn eller julfirande att oroa mig för. Men att sitta och fundera på hur man ska klara att betala 38k i månaden, med två betalfria månader per år och en handläggningstid på sex månader, är minst sagt intressant.
På grund av avgångsvederlaget som Kronofogden tog i sin helhet har jag dessutom kvarskatt att tänka på. Just nu betalar jag 42 % i skatt, och eftersom lönekontoret började för sent med att justera detta, har jag en diff på 1,5 månadslöner som jag måste täcka vid sidan om.
Inkasso har dessutom meddelat att de felberäknat räntan, vilket resulterar i en återbetalning på 4000 kr till Skatteverket. Men visst, mina sparade 2000 kr kommer säkert utan problem att täcka allt detta. Kronofogden tog hänsyn till denna jämkning, och från sedan inledande betalar "bara" 38k i månaden, medan betalplanen säger mer från januari för resten av tiden.

Men tydligen har jag haft Skusa betydligt längre än vad jag var medveten om, så jag är bara lite dum och sparar inte. :rolleyes:
Det kan inte vara lätt. Och visst, alla vet att det är bra att spara och har man ordnat ekonomi och får behålla hela sin lön så kan man spara säkert fyrsiffrigt och mer men har man lån, utmätning, ssn eller "bara" som jag, kör en egen skuldsanering och lever på marginalen så vet man att det är lättare sagt än gjort.
Hoppas det löser sig för dig!
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
…och det finns inga andra kostnader som inträffar ibland som betalfria månader samt buffert ibland behöver nyttjas till? Jag tänker främst på tandläkarkostnader som lätt kan springa iväg…
Håller med ! Lagt 12 000 på 3 mån nu :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp