• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Idag släpper jag allt!!

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Skicka mig ditt telefonnummer i PM kompis.

Känns som du skulle behöva höra lite ifrån en som gott igenom denna process.
Kanske kan komma med bra feedback. Dock inga tips/råd
Gulligt av dig..förlåt..men finns ej ens ork eller möjlighet o prata i telefon här nu..tre barn o hund o man..knappt kraft till något. Känns som ett stort svart moln över mig. Hållt på med denna karusell nu flera år här. Utåt sett skulle nog ingen ana denna tyngd jag själv satt mig i.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Gulligt av dig..förlåt..men finns ej ens ork eller möjlighet o prata i telefon här nu..tre barn o hund o man..knappt kraft till något. Känns som ett stort svart moln över mig. Hållt på med denna karusell nu flera år här. Utåt sett skulle nog ingen ana denna tyngd jag själv satt mig i.
Förstår kompis,

själv varit skuldsatt sen lång tid tillbaka och levt ett ”helvete” rent ut sagt.


Angående huruvida du ska släppa eller inte:
Hur ser dina skulder ut? Kan du rada upp dessa här i storleksordning samt månadskostnad och din inkomst?

Kan du med hjälp av snöbollseffekten få ner dina lån/krediter till en överkomlig månadskostnad som knappt påverkar familjen inom de närmsta 3 åren?

Om svaret är nej: Hur vill du leva?

1. Vill du ”försöka göra rätt för dig” och betala en sjuhelvetes massa lån/krediter och räntor varje månad och leva på UNDER existensminimum i 10-12 år?
(Det här alternativet är oftast det givetvis som känns bäst moraliskt men också det som ger en ”Tarzan komplex” att man hela tiden ska klara allt själv men samtidigt så mår oftast både du och övriga i familjen psykiskt dåligt pga all stress med pengar/fix/trix)



2. Släpper du allting så kommer du få en förbehållsbelopp som GARANTERAT är större belopp än vad du har idag efter lån/krediter etc. Problemet med detta alternativ är att om du inte får igenom en skuldsanering så har du säkert detta i 20-25år(dubbla emot vad du annars möjligen har). Dock så kan man ju i många fall här kunna jobba över lite extra och få behålla mer om man inte får ett sk. ”Maxbeslut” KFM finns ju för att hjälpa dig så du kommer ha kvar pengar till barnen, hyra, telefon, sjukdom, mat, kläder, etc. Du slipper stressen hela tiden och vet vad dubbar varje månad och det blir inga överraskningar vilket är en psykisk lättnad.

Jag valde att släppa och jag har 16.500kr i förbehållsbelopp, detta beloppet får jag ALLTID ner i fickan varje månad. Ifall barnen är sjuka 2-3 dagar får jag fortfarande 16.500kr i månaden + att jag får 2400kr från försäkringskassan. (Bara en grej som kan kännas skönt då man är ”safe” hela tiden med ekonomin)
Även barnbidraget får vi ju behållas.


min sambo har 22-25k efter skatt så tillsammans har vi runt 40-45k in i månaden och vi har 2 barn.


Såhär ser våra utgifter ut:


HYRA 11.325kr
Internet539kr
El750kr
Barnomsorg2.467kr
Mat8.000kr
Spotify189kr
Hans Mobil349kr
Hennes mobil388kr
Disney plus89kr
HBO max 44kr
Barnförsäkring401kr
hans A-kassa+Fack375kr
hennes A-kassa+Fack505kr
hennes tandförsäkring125kr
Hyresgästföreningen85kr
hans högkostnadsskydd325kr
Drivmedel (bensin)1200kr
Sjuk och efter försäkring60kr
Netflix129kr
Discovery +179kr
CSN669kr
TOTAL SUMMA28.193kr
Som du ser så gör vi av med 28.193kr i utgifter varje månad (all inclusive). Och vi har 40-45k in varje månad trots att jag har utmätning. Dvs att vi har 11-16k kvar utöver att ”göra vad fan vi vill för”

Just nu spar vi på hennes konto runt 8k i månaden och lägger väl 4k i månaden äventyr med barnen (4k är ju till och med i överdriver även fast man inte hade utmätning)

Sen kan jag berätta att för mig tog det 7-8 månader innan KFM började med utmätning från det att jag släppte. Och på den tiden hann jag lägga undan 100.000kr ungefär vilket känns skönt.


Hoppas detta gav dig en liten inblick i om hur ett fungerar och hoppas du hittar ett alternativ som passar dig.
Kram
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Förstår kompis,

själv varit skuldsatt sen lång tid tillbaka och levt ett ”helvete” rent ut sagt.


Angående huruvida du ska släppa eller inte:
Hur ser dina skulder ut? Kan du rada upp dessa här i storleksordning samt månadskostnad och din inkomst?

Kan du med hjälp av snöbollseffekten få ner dina lån/krediter till en överkomlig månadskostnad som knappt påverkar familjen inom de närmsta 3 åren?

Om svaret är nej: Hur vill du leva?

1. Vill du ”försöka göra rätt för dig” och betala en sjuhelvetes massa lån/krediter och räntor varje månad och leva på UNDER existensminimum i 10-12 år?
(Det här alternativet är oftast det givetvis som känns bäst moraliskt men också det som ger en ”Tarzan komplex” att man hela tiden ska klara allt själv men samtidigt så mår oftast både du och övriga i familjen psykiskt dåligt pga all stress med pengar/fix/trix)



2. Släpper du allting så kommer du få en förbehållsbelopp som GARANTERAT är större belopp än vad du har idag efter lån/krediter etc. Problemet med detta alternativ är att om du inte får igenom en skuldsanering så har du säkert detta i 20-25år(dubbla emot vad du annars möjligen har). Dock så kan man ju i många fall här kunna jobba över lite extra och få behålla mer om man inte får ett sk. ”Maxbeslut” KFM finns ju för att hjälpa dig så du kommer ha kvar pengar till barnen, hyra, telefon, sjukdom, mat, kläder, etc. Du slipper stressen hela tiden och vet vad dubbar varje månad och det blir inga överraskningar vilket är en psykisk lättnad.

Jag valde att släppa och jag har 16.500kr i förbehållsbelopp, detta beloppet får jag ALLTID ner i fickan varje månad. Ifall barnen är sjuka 2-3 dagar får jag fortfarande 16.500kr i månaden + att jag får 2400kr från försäkringskassan. (Bara en grej som kan kännas skönt då man är ”safe” hela tiden med ekonomin)
Även barnbidraget får vi ju behållas.


min sambo har 22-25k efter skatt så tillsammans har vi runt 40-45k in i månaden och vi har 2 barn.


Såhär ser våra utgifter ut:


HYRA11.325kr
Internet539kr
El750kr
Barnomsorg2.467kr
Mat8.000kr
Spotify189kr
Hans Mobil349kr
Hennes mobil388kr
Disney plus89kr
HBO max44kr
Barnförsäkring401kr
hans A-kassa+Fack375kr
hennes A-kassa+Fack505kr
hennes tandförsäkring125kr
Hyresgästföreningen85kr
hans högkostnadsskydd325kr
Drivmedel (bensin)1200kr
Sjuk och efter försäkring60kr
Netflix129kr
Discovery +179kr
CSN669kr
TOTAL SUMMA28.193kr
Som du ser så gör vi av med 28.193kr i utgifter varje månad (all inclusive). Och vi har 40-45k in varje månad trots att jag har utmätning. Dvs att vi har 11-16k kvar utöver att ”göra vad fan vi vill för”

Just nu spar vi på hennes konto runt 8k i månaden och lägger väl 4k i månaden äventyr med barnen (4k är ju till och med i överdriver även fast man inte hade utmätning)

Sen kan jag berätta att för mig tog det 7-8 månader innan KFM började med utmätning från det att jag släppte. Och på den tiden hann jag lägga undan 100.000kr ungefär vilket känns skönt.


Hoppas detta gav dig en liten inblick i om hur ett fungerar och hoppas du hittar ett alternativ som passar dig.
Kram
All beröm till dig Kalle-du anstränger verkligen dig för att hjälpa andra, det känns på långa vägar hur mycket är du vällvillg!
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Förstår kompis,

själv varit skuldsatt sen lång tid tillbaka och levt ett ”helvete” rent ut sagt.


Angående huruvida du ska släppa eller inte:
Hur ser dina skulder ut? Kan du rada upp dessa här i storleksordning samt månadskostnad och din inkomst?

Kan du med hjälp av snöbollseffekten få ner dina lån/krediter till en överkomlig månadskostnad som knappt påverkar familjen inom de närmsta 3 åren?

Om svaret är nej: Hur vill du leva?

1. Vill du ”försöka göra rätt för dig” och betala en sjuhelvetes massa lån/krediter och räntor varje månad och leva på UNDER existensminimum i 10-12 år?
(Det här alternativet är oftast det givetvis som känns bäst moraliskt men också det som ger en ”Tarzan komplex” att man hela tiden ska klara allt själv men samtidigt så mår oftast både du och övriga i familjen psykiskt dåligt pga all stress med pengar/fix/trix)



2. Släpper du allting så kommer du få en förbehållsbelopp som GARANTERAT är större belopp än vad du har idag efter lån/krediter etc. Problemet med detta alternativ är att om du inte får igenom en skuldsanering så har du säkert detta i 20-25år(dubbla emot vad du annars möjligen har). Dock så kan man ju i många fall här kunna jobba över lite extra och få behålla mer om man inte får ett sk. ”Maxbeslut” KFM finns ju för att hjälpa dig så du kommer ha kvar pengar till barnen, hyra, telefon, sjukdom, mat, kläder, etc. Du slipper stressen hela tiden och vet vad dubbar varje månad och det blir inga överraskningar vilket är en psykisk lättnad.

Jag valde att släppa och jag har 16.500kr i förbehållsbelopp, detta beloppet får jag ALLTID ner i fickan varje månad. Ifall barnen är sjuka 2-3 dagar får jag fortfarande 16.500kr i månaden + att jag får 2400kr från försäkringskassan. (Bara en grej som kan kännas skönt då man är ”safe” hela tiden med ekonomin)
Även barnbidraget får vi ju behållas.


min sambo har 22-25k efter skatt så tillsammans har vi runt 40-45k in i månaden och vi har 2 barn.


Såhär ser våra utgifter ut:


HYRA11.325kr
Internet539kr
El750kr
Barnomsorg2.467kr
Mat8.000kr
Spotify189kr
Hans Mobil349kr
Hennes mobil388kr
Disney plus89kr
HBO max44kr
Barnförsäkring401kr
hans A-kassa+Fack375kr
hennes A-kassa+Fack505kr
hennes tandförsäkring125kr
Hyresgästföreningen85kr
hans högkostnadsskydd325kr
Drivmedel (bensin)1200kr
Sjuk och efter försäkring60kr
Netflix129kr
Discovery +179kr
CSN669kr
TOTAL SUMMA28.193kr
Som du ser så gör vi av med 28.193kr i utgifter varje månad (all inclusive). Och vi har 40-45k in varje månad trots att jag har utmätning. Dvs att vi har 11-16k kvar utöver att ”göra vad fan vi vill för”

Just nu spar vi på hennes konto runt 8k i månaden och lägger väl 4k i månaden äventyr med barnen (4k är ju till och med i överdriver även fast man inte hade utmätning)

Sen kan jag berätta att för mig tog det 7-8 månader innan KFM började med utmätning från det att jag släppte. Och på den tiden hann jag lägga undan 100.000kr ungefär vilket känns skönt.


Hoppas detta gav dig en liten inblick i om hur ett fungerar och hoppas du hittar ett alternativ som passar dig.
Kram
Wow. Sån resa tillbaka du gjort. Hoppas jag kommer dit en dag. Egentligen inte särskilt rädd för kfm..mer än att man kanske utmäts på bostaden.
Vågar knappt skriva ner alla skulder som du gjort
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
All beröm till dig Kalle-du anstränger verkligen dig för att hjälpa andra, det känns på långa vägar hur mycket är du vällvillg!
Tack! :)

Ja, man har levt ett sådant piss-liv med alla dessa skulder, beroenden, panikångestattacker, svettiga nätter och allt vad det innebär.

Just nu gör jag vad jag kan för att andra människor inte ska gå samma öde tillmöte.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
En del börjar ringa och skicka meddelande efter någon dags försening av betalning, väldigt olika märkte jag när jag släppte.
Allt från 2 dagar till 2 månader innan man fick en påminnelse. Det första du måste göra är att söka hjälp för ditt spelberoende, okänd mark för mig men det brukar vara steg ett om du tänker söka skuldsanering i framtiden.
Det kommer ringas och skickas en massa brev men sitt ner i båten och låt allt ha sin gång så kommer det känns bättre.
Ska man svara eller bara ignorera, om man svarar vad säger man då:"ursäkta men jag kan inte betala ,jag är verkligen ledsen..."något sånt?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Ska man svara eller bara ignorera, om man svarar vad säger man då:"ursäkta men jag kan inte betala ,jag är verkligen ledsen..."något sånt?
Jag svarade inte på nått samtal.
Mejlade vissa när jag fick inledande och det kom från inkasso.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ska man svara eller bara ignorera, om man svarar vad säger man då:"ursäkta men jag kan inte betala ,jag är verkligen ledsen..."något sånt?
Jag svarade i början att jag inte kan betala och att de fick skicka det vidare till inkasso/kronofogden
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp