• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur är det att leva med löneutmätning?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?
Du får gå dit och få ett kostnadsförslag och visa det för kfm.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Vad räknas som nödvändig tandvård? Jag har tandläkarskräck, och har inte vart hos tandläkaren på ca 10 år, förutom ett besök då jag bet av en tand för kanske 5 år sedan. Om man får akut tandvärk/något händer, då är det ju inte lätt att anmäla innan, det brukar ju komma ganska akut?
Riktigt akut tandvård där det tex behöver dras ut en tand kan de inte neka att ta på faktura. Den borde man kunna visa för kf kan man tycka.
 

Tagejansson

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
18 Mars 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
Det är inte garanterat att du får 3 år pga barn.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
Barn är en gåva, inte en lösning på ekonomiska problem. Det är heller inget som säger att du får 3 år bara för att du har barn. Det KAN vara ett skäl att få förkortad skuldsanering men du måste ju först och främst kvalificera för skuldsanering. Sen att man får behålla mer med barn, visst, men man har också mer kostnader. Även som ensamstående får man behålla en buffertpeng varje månad utöver "normalbeloppet" som nog är vad du menar som existensminimum.
 

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
151
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Barn är en gåva, inte en lösning på ekonomiska problem. Det är heller inget som säger att du får 3 år bara för att du har barn. Det KAN vara ett skäl att få förkortad skuldsanering men du måste ju först och främst kvalificera för skuldsanering. Sen att man får behålla mer med barn, visst, men man har också mer kostnader. Även som ensamstående får man behålla en buffertpeng varje månad utöver "normalbeloppet" som nog är vad du menar som existensminimum.
Man får inte förkortad skuldsanering utan förkortad betalplan isåfall. En skuldsanering pågår alltid i 5 år
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Om jag har förstått rätt så har man barn då pågår skuldsanering i endast 3 år och man betalar för lite pengar varje månad. Är du ensamstående då ska du leva bara på existensminimum. Känns som att barn är en bra lösning i såna situationer.
Som andra redan sagt, skuldsaneringen pågår alltid i 5 år, men man kan få kortare betalplan om det finns särskilda skäl för det. Att bara ha barn är inte ett sådant skäl. De pengar man får behålla för att man har barn ska ju gå till barnets försörjning och behov ( mat, kläder, leksaker, hobby/ fritid mm) och är ju inte så väl tilltaget. Hade du tänkt dig att barnen i en familj med skuldsanering ska svälta och gå i trasiga och för små kläder och skor och inte kunna delta i någon form av fritidsaktivitet?
 

Loram

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
11
Räknas CSN lån med i förbehåll beloppet under utmätningstiden? Enda som jag inte låtit gå till kronofogden är CSN och betalar 1350kr per månad.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Räknas CSN lån med i förbehåll beloppet under utmätningstiden? Enda som jag inte låtit gå till kronofogden är CSN och betalar 1350kr per månad.
Nej det tror jag inte vid löneutmätning, vid skuldsanering så blir icke förfallna belopp pausade el får ett belopp avsatt till den utgiften.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp