• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hatar Svea Ekonomi.

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Fan vad jag hatar Svea Inkasso!!!! Nu har det äckliga företaget gjort 4 UC förfrågningar på mig för 4 Olika ärenden, kunde dom inte ta och använda en och samma UC?

Jävla nötter!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Fan vad jag hatar Svea Inkasso!!!! Nu har det äckliga företaget gjort 4 UC förfrågningar på mig för 4 Olika ärenden, kunde dom inte ta och använda en och samma UC?

Jävla nötter!
Är det gjort på samma dag? Eller endast med ett fåtal dagar emellan?
 

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Jag hittar det inte just nu, men jag har starkt för mig att detta inte är tillåtet då det inte kan hända mycket med betalningsförmågan på endast 3 dagar. Jag är ganska säker på att jag läst att detta inte är förenligt med KuL, och att jag någonstans sett att de i första hand ska återanvända de uppgifter de redan har om de inte är för gamla och riskerar att vara missvisande. Att de skulle vara för gamla så de behöver ta 4 st. på 3 dagar kan i mina ögon inte på något ses förenligt med de lagar och regler som finns.

Jag är på väg ut en sväng nu, men jag ska se om jag kan hitta det igen när jag kommer hem i eftermiddag.
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Ok, kolla gärna om du hittar det!
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Är det sms lån du har hos Svea som de kollat eller är det andra krediter och har de kollat dig tidigare på detta sätt? Har det skett någon större ändring i din ekonomi som gör att de kollar dig så intensivt just nu? Ursäkta jag frågar men har lån på väg till Svea inkasso och vill undvika samma sak.
 

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Jag hittar det tyvärr inte just nu. Men som sagt, det ska finnas legitimt behov för att ta en kreditupplysning på privatpersoner som inte är näringsanknutna. I ditt fall där de tagit 4st. på 3 dagar så lär det ju inte ha funnits legitimt behov alla 4 gånger. Jag antar att det är 4 olika skulder som de tagit för, men det spelar ju inte dig någon roll. Som du säger så ska det räcka med 1 upplysning.
Då det är kreditupplysningsföretaget som ska säkerställa att ett legitimt behov finns så tycker jag du helt sonika ska ringa upp UC och fråga om det verkligen ska gå till så här. Det gjorde jag i ett annat ärende där det togs 2 upplysningar på mig för samma kreditansökan, och jag fick till svar att det inte var korrekt att göra så och att jag skulle vända mig till kreditgivaren och be dem plocka den ena. I mitt fall gick det lätt och den ena frågan försvann illa kvickt.

De gånger jag haft kontakt med UC har de varit mycket trevliga och tillmötesgående.
08-670 90 00 brukar jag ringa och förklara min frågeställning. De vill ju att man som privatperson ska använda kontaktformuläret på minuc.se, men det har inte varit några problem för mig när jag ringt.

Värt att tänka på är också att eftersom det faktiskt är UC som ska se till att legitimt behov finns så är det ju också de riskerar att faktiskt bli av med tillståndet för kreditupplysningar om det inte sköts korrekt.
 

Jannebanan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Juli 2013
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Jag förstår inte varför är det negativt om någon tar kreditupplysning på en?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp