• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förlängning av skuldsanering?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Ja det kan det, min sambo hade skuldsanering på 4 år p g a barn men de förlängde saneringstiden 6 månader p g a att hon tjänade ca 200 tusen mer än föregående år plus höjde de beloppet ca 4000. Det var hennes sista år. Nu är hon skuldfri
Ok. Men då kom hon ändå billigt undan. 6 månaders förlängning a 4000 kr. Då behövde hon bara betala in 24 000 av de 200 000 hon tjänat extra.
 

Advokaten

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Ok. Men då kom hon ändå billigt undan. 6 månaders förlängning a 4000 kr. Då behövde hon bara betala in 24 000 av de 200 000 hon tjänat extra.
Antagligen är dock de extra 200' brutto medan det hon ska betala är netto. Så diffen blir inte lika stor i praktiken.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ja det kan det, min sambo hade skuldsanering på 4 år p g a barn men de förlängde saneringstiden 6 månader p g a att hon tjänade ca 200 tusen mer än föregående år plus höjde de beloppet ca 4000. Det var hennes sista år. Nu är hon skuldfri
Hon hade alltså en betalplan på 4 år. Saneringen är alltid fem år men betalpalanen kan vara kortare. Så det låter mer som att hon fick betala 4 år o 6 månader istf 4 år. Inte att själva skuldsaneringen förlängdes.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Saneringen är alltid 5 år och hennes betalningsplan var på 4 år. Det förlängdes 6 månader . Hon har betalat hela tiden 8000/mån men de sista 6 månaderna som förlängdes betalade hon 8000+4000= 12000/mån p g a att hon tjänat mer och omprövning begärdes av Sveavinkasso som annars tagit upplyssning på hemne varje år under saneringen
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Saneringen är alltid 5 år och hennes betalningsplan var på 4 år. Det förlängdes 6 månader . Hon har betalat hela tiden 8000/mån men de sista 6 månaderna som förlängdes betalade hon 8000+4000= 12000/mån p g a att hon tjänat mer och omprövning begärdes av Sveavinkasso som annars tagit upplyssning på hemne varje år under saneringen
Nej. Saneringen är inte alltid på 5 år då den kan förlängas.
Min fråga var om förlängning av en förkortad betalplan även resulterade i att skuldsanering förlängdes med samma tid samtidigt. Och detta svarade du JA på. Men detta var fel alltså, åtminstone i din frus fall...

Så då har jag fortfarande inte fått svar på min fråga.
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Ja det kan det, min sambo hade skuldsanering på 4 år p g a barn men de förlängde saneringstiden 6 månader p g a att hon tjänade ca 200 tusen mer än föregående år plus höjde de beloppet ca 4000. Det var hennes sista år. Nu är hon skuldfri

De förlängde alltså inte alls saneringstiden utan bara betalplanen.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Nej. Saneringen är inte alltid på 5 år då den kan förlängas.
Min fråga var om förlängning av en förkortad betalplan även resulterade i att skuldsanering förlängdes med samma tid samtidigt. Och detta svarade du JA på. Men detta var fel alltså, åtminstone i din frus fall...

Så då har jag fortfarande inte fått svar på min fråga.
Det är ju bara betalplanen som förlängs i ett sånt fall.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Nej. Saneringen är inte alltid på 5 år då den kan förlängas.
Min fråga var om förlängning av en förkortad betalplan även resulterade i att skuldsanering förlängdes med samma tid samtidigt. Och detta svarade du JA på. Men detta var fel alltså, åtminstone i din frus fall...

Så då har jag fortfarande inte fått svar på min fråga.
Tyckte att jag var tydlig att skuldsaneringstiden var 5 år och inte en dag mer, har inte hört att någon fått förlängd om man följer betalningsplan. Det som förlängdes var hennes betalningsplan med 6 månader, och månadsbetalning höjdes från 8000 till 12000 per månad. Sedan precis på dagen 5 år efter inledande har slulsaneringen avslutats. De sista 6 månaderna behövde hon inte betala något. Vad är här som är otydligt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp