• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Får Intrum göra så här?

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Hej. Jag har 7 ärenden hos Intrum. Några små några stora. Intrum slår ju inte heller ihop sina ärenden utan varje ärende är för sig självt.
Jag har lagt fram ett förslag som innebär att få anstånd i augusti på den stora avbetalningsplanen för att betala av 3 av 7 skulder vilket gör att jag skulle ha 4 kvar för att sedan få anstånd i september på en annan avbetalningsplan för att lösa ytterligare en skuld och därmed då bara ha 3 skulder/ärenden kvar. De menar att de inte kan bevilja det då de då premierar en kund?!
Jag menar att min lösning är positiv i min väg mot skuldfrihet och jag kommer med en konkret plan.
Vem kontaktar man om man inte är nöjd med handläggningen? De borde rimligtvis ha någon över sig?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Hej. Jag har 7 ärenden hos Intrum. Några små några stora. Intrum slår ju inte heller ihop sina ärenden utan varje ärende är för sig självt.
Jag har lagt fram ett förslag som innebär att få anstånd i augusti på den stora avbetalningsplanen för att betala av 3 av 7 skulder vilket gör att jag skulle ha 4 kvar för att sedan få anstånd i september på en annan avbetalningsplan för att lösa ytterligare en skuld och därmed då bara ha 3 skulder/ärenden kvar. De menar att de inte kan bevilja det då de då premierar en kund?!
Jag menar att min lösning är positiv i min väg mot skuldfrihet och jag kommer med en konkret plan.
Vem kontaktar man om man inte är nöjd med handläggningen? De borde rimligtvis ha någon över sig?
Ja dem får absolut göra så!
Har dem i uppdrag att få in pengarna är det inte säkert att dem får ge anstånd ens.
Sen kan dem ju endast slå ihop till ett ärende om dem äger skulden och inte driver in den.
Kan säkert försöka hitta någon som sitter högre upp men tror inte dem jävlas för sakens skull så du får nog inte bättre hjälp där tyvärr
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 559
Poäng
5 137
Tyvärr kan de göra så! De är inte intresserade av att hjälpa dig att bli skuldfri, de är intresserade av att driva in dina skulder åt sina kunder.
Intrum kan vara riktigt grymma, tyvärr. Har försökt övertala dem at tändra sitt beslut och försökt att få ngn annan att prata med, ngn "högre upp" men det har inte gått.
De är också snabba att skicka till Kf. Skickar ingen påminnelse som andra inkasso gör utan direkt till kf. (om du inte menar Intrum Invest för de skickar ut en påminnelse och är mkt lättare att resonera med.)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 559
Poäng
5 137
Kan du betala lägsta på alla sju skulderna så gör det. Vill du bli av med de minsta så försök hitta pengar över nån annanstan (t ex betalfri månad hos annan långivare) och lös det på det sättet. Lägg inte ner din energi på Intrum för det blir bara du som blir lidande, arg, förtvivlad, frustrerad.... har känt alla möjliga negativa känslor när det kommer till Intrum).
 

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Tack. Känns tröstlöst när man lägger ner gediget arbete på att ge förslag på hur man kan bli skuldfri snabbt som man ska göra enligt alla experter i media och allt kommer att bli bra...
 

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Jag försöker förstå mig på inkasso och varför de inte följer samma regler.
Enligt mig så är exempelvis Svea inkasso ett väldigt bra inkassobolag. Stora skulder och man blir beviljad 1500:- i månaden under lång tid. Aldrig några problem att betala in mindre någon månad när det är tufft.
Gothia är mellanbra. Höga månadskostnader men beviljar ibland att man betalar mindre någon månad.
Men Intrum och Alektum kräver stora belopp varje månad på betydligt mindre skulder än hos exempelvis Svea. Beviljar aldrig att man betalar mindre någon månad, alektum gör det ibland men ska då ha dubbelt tillbaka.
Har de inte samma lagar och regler att följa. Det här med att komma fram till en bra lösning tillsammans med kunden för en hållbar ekonomi ligger verkligen inte i intresset hos vissa inkasso.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 559
Poäng
5 137
Vissa inkasso köper upp skulderna och kan ge mer fördelaktiga avbetalningsplaner/villkor. Medan andra driver in pengarna åt sina kunder som är lånebolagen t ex och då måste de rätta sig efter vad "kunden" vill, inte efter vad den skuldsatte vill.

Har genom åren haft många olika inkassobolag att ha att göra med och på min lista på de som är värst är Intrum på plats ett och Svea på nr två.
Sileo är det inkasso som jag tycker varit bäst.
 

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Vissa inkasso köper upp skulderna och kan ge mer fördelaktiga avbetalningsplaner/villkor. Medan andra driver in pengarna åt sina kunder som är lånebolagen t ex och då måste de rätta sig efter vad "kunden" vill, inte efter vad den skuldsatte vill.

Har genom åren haft många olika inkassobolag att ha att göra med och på min lista på de som är värst är Intrum på plats ett och Svea på nr två.
Sileo är det inkasso som jag tycker varit bäst.
Köper inte riktigt det. Intrum har köpt vissa av mina men vägrar vara humana iallafall.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Köper inte riktigt det. Intrum har köpt vissa av mina men vägrar vara humana iallafall.
Hur vet du att dem köpt dem och inte bara driver in skulden?
Vilket som så spelar det ingen roll deras mål är ju att få in pengarna och betalar du inte så får dem pengarna genom kronofogden.
Intrum är ett av dem tuffaste att ha att göra med tyvärr men dem gör inget fel i säg
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp