• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dilemma samlingslån, enskilt eller på totala beloppet 565k

anyday

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 April 2023
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
22
Poäng
92
Ja, jag valde Marginalen, de har löst ut mitt gamla lån nu.

Aldrig gått så smidigt med en bank förut som med Marginalen Bank, bra erbjudande, signering, löst lån, no questions asked. ^^

MEN NU har därimot Collector hört av sig och vill lämna ett erbjudande om att samla 500000 kr av 565000 hos dem, de skulle kolla på det och återkomma.
De får ha ett Riktigt bra erbjudande om jag ska komma tillbaka. 1. De nekade mig via lendo ansökan, inte bara en gång men två gånger på beloppen 342 och 335k och kunde Inte match ränta. Och nu vill de helt plötsligt erbjuda mig 500k gav man hinten om. :rolleyes: Svarade att de får gärna dra det vidare och komma med ett förslag, att jag kollar och överväger ett om de kommer med något vettigt.

Fast jag är rätt nöjd över vad jag lyckats återkomma redan.
Om 6 år av med Lunar lånet! Och om 9 år är jag skuldfri enligt dagens uppsättning! :folded:
I dagsläget känns tid viktigare än månadskostnad.
Hade Marginalen som krav att de skulle lösa lånet? Har idag fått erbjudande av Marginalen via Lendo men står inget om lösenkrav.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Inte om du själlv velat det , man brukar vål uppge om man vill samla en viss summa
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Åh nej, Collector är tillbaka... Nytt dilemma. :eek::facejoy:


Collector hörde av sig och erbjuder följande:

  • 500 000 kr i lånebelopp
  • 9,50 % i ränta! (NOTERA EN BÄTTRE RÄNTA! Deras första erbjudande var inget, de kunde inte matcha Marginalen, nästa var 13.69% vilket jag inte nappade på, nu så 9,5! )
  • 18 års återbetalningstid

Månadskostnad: 6080 kr

Detta lämnar en skuld på 65.000 kr kvar hos Lunar bank på 11.73%
cirkus 1240 kr månadskostnad då.

Denna uppsättning

7320 kr i månaden totalt
400 kr mindre än vad jag betalar just nu på nya dealen.


Dilemmat är, med det jag har nu blir jag av med lånen helt på 6 och 9 år.

Gentemot, Collectors deal att jag får större delen av lånet under en bättre ränta (ja, de matchade och gav bättre än marginalen och Lunar) och snart allt i ett lån, och så fort Lunar är bortbetalt kan jag justera delvis själv på att korta år på lån eller amortera mer hos Collector.

När jag startade denna tråd var min tanke på att få ett fullt samlingslån på hela beloppet, vilket verkade omöjligt. Men nu närmare än närmast. Typ.

Lite tankar bara så jag ser om jag är knäpp eller inte om jag funderar på erbjudandet. Verkar ju bra allt och är något för bra för att vara sant så är det nog inte så bra. Eller? Har jag missat något här?

Nu har jag:

Marginalen: 335.000, 9.98%
Lunar: 230.000, 11,73%
 
Senast ändrad:

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Månadskostnaden verkar inte vara största huvudbry för dig utan snarare att bli skuldfri snabbt samt att i framtiden bara ha ett enda lån. Collectors ränteerbjudande är bara marginellt lägre än marginalen men däremot på DUBBELT så lång tid. Givetvis sparar du extremt mycket mer pengar genom att ha lånet på 9 år jämfört med 18. Din skuld kommer sjunka betydligt snabbare hos marginalen vilket gör att det kommer bli enkelt för dig att samla lånen till ett enda inom snar framtid. Jag hade inte nappat på collectors erbjudande, iaf inte på 18 år. Dom kan inte sänka till 9 då?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Åh nej, Collector är tillbaka... Nytt dilemma. :eek::facejoy:


Collector hörde av sig och erbjuder följande:

  • 500 000 kr i lånebelopp
  • 9,50 % i ränta! (NOTERA EN BÄTTRE RÄNTA! Deras första erbjudande var inget, de kunde inte matcha Marginalen, nästa var 13.69% vilket jag inte nappade på, nu så 9,5! )
  • 18 års återbetalningstid

Månadskostnad: 6080 kr

Detta lämnar en skuld på 65.000 kr kvar hos Lunar bank på 11.73%
cirkus 1240 kr månadskostnad då.

Denna uppsättning

7320 kr i månaden totalt
400 kr mindre än vad jag betalar just nu på nya dealen.


Dilemmat är, med det jag har nu blir jag av med lånen helt på 6 och 9 år.

Gentemot, Collectors deal att jag får större delen av lånet under en bättre ränta (ja, de matchade och gav bättre än marginalen och Lunar) och snart allt i ett lån, och så fort Lunar är bortbetalt kan jag justera delvis själv på att korta år på lån eller amortera mer hos Collector.

När jag startade denna tråd var min tanke på att få ett fullt samlingslån på hela beloppet, vilket verkade omöjligt. Men nu närmare än närmast. Typ.

Lite tankar bara så jag ser om jag är knäpp eller inte om jag funderar på erbjudandet. Verkar ju bra allt och är något för bra för att vara sant så är det nog inte så bra. Eller? Har jag missat något här?

Nu har jag:

Marginalen: 335.000, 9.98%
Lunar: 230.000, 11,73%
Tips: fyll i de olika lånens siffror i kalkylatorn nedan så ser du exakt hur mycket räntan kommer kosta dig både totalt men också månad för månad. Lång återbetalningstid = väldigt höga räntekostnader som du betalar för direkt månad 1! Kolla upp annuitetslån, det är inte bara att jämföra en räntesats, mycket mer komplicerat än så. Du betalar en massa ränta ”i förskott” så att hoppa mellan olika lån är det sämsta du kan göra om du inte tar kortare återbetalningstid.

 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Låter inte värt det för massa bök. Du kan ändå förhandla om något år när din skuldbörda minskat, inkomst ökat, osv...
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Månadskostnaden verkar inte vara största huvudbry för dig utan snarare att bli skuldfri snabbt samt att i framtiden bara ha ett enda lån. Collectors ränteerbjudande är bara marginellt lägre än marginalen men däremot på DUBBELT så lång tid. Givetvis sparar du extremt mycket mer pengar genom att ha lånet på 9 år jämfört med 18. Din skuld kommer sjunka betydligt snabbare hos marginalen vilket gör att det kommer bli enkelt för dig att samla lånen till ett enda inom snar framtid. Jag hade inte nappat på collectors erbjudande, iaf inte på 18 år. Dom kan inte sänka till 9 då?
Tanken var att jag inte var intresserad för tillfället att gå upp i månadskostnad. Därför de erbjöd denna deal, medans jag betalar bort de sista 65000 på det lånet jag har kvar.
Därefter menar man att man kan justera efteråt betalningstiden när jag är fri från andra lånet. Och på så vis lägger jag ut mindre i månaden nu, så jag snabbare kan amortera på andra lånet.

Så det finns en plan, men jag kan ju inte lita på vad en säljare av lån säger om att jag ska enkelt kunna justera månadskostnad och återbetalningstid fritt i framtiden.
Sist jag hade lån hos dem så kunde jag flytta från 13 år till 15 år, och tillbaka. det vart det enda sidan tillät, verkade inte så fritt. Och de var inte så behjälpliga via chatt om omförhandlingar utan att ta nya UC.

Men som du säger, att bli skuldfri snabbare är ju bättre än att dra ut det bara för att få extra pengar varje månad framöver.

Eftersom man inte kan garantera ändring av återbetalningstiden och omförhandling av lånet kanske inte är så enkelt som de säger gör mig osäker i valet av Collector.
För när jag är av med 65000 lånet som är kvar så har jag ju i så fall ett lån med bättre ränta än båda lånen jag har nu kvar, samlat under ett enda lån vilket gör att jag nått mitt mål om att samla alla lån under ett tak.

Extra pengar i månaden känns lockande nu för tillfället, så man kan spara till en resa eller annat. Snart 43 år men har inte kunnat lägga pengar på annat än att betala bort massa krediter och lån sedan huvet vart dumt vid 20.
Första året jag har haft någorlunda extra kvar efter fakturor... Lyckats komma ikapp, nu när man är av med alla smålån... Bäst är kanske att undvika frestelsen, det är så jag lyckats hittills bli av med de andra smålånen och krediterna. Och fortsätta jobba på bli av med ännu en av två. ^_^
 
Senast ändrad:

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Låter inte värt det för massa bök. Du kan ändå förhandla om något år när din skuldbörda minskat, inkomst ökat, osv...
Den tanken ligger också i bakhuvudet. Signerar inget förrän jag är 100 på vad jag vill och behöver egentligen. Och så är det alltid skönt att få höra andras tankar. Tack.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp