• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Hamahati86

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
15 November 2021
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Jag tänker att alla inte har förmågan att uttrycka sig i skrift, mycket som är talspråk kan bli mycket hårt i skrift, utan skribenten egentligen menar det och ironi gör sig inte alls i skrift. Sedan får man ta att en del kanske skriver mycket korta inlägg, vilket jag personligen uppskattar eftersom man inte alltid har tid att läsa "romaner" eller att man resonerar sig fram till en slutsats istället för att skriva ett rakt svar. Givetvis om man vill berätta om sin situation så är ett längre inlägg berättigat.
Som sagt, vi är alla olika och som @Kimsan72 skriver så är det viktigt att ha "högt i tak".
Hade själv lätt för att skriva mycket frams tills jag hamnade på universitet. Fick en bunt underkända arbeten pga av "ordbajsande". Kan man hålla det kort, skall det tydligen göras.

Utan att ha högt i tak är det lika bra att lägga ner alla sorters forum. Alla kan inte tycka lika i allt, vilket i slutändan främjar innovation och idéer
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Blir intressant att se hur statsbudgeten lirar med jobbskatteavdragen och sänkta skatter kontra återbäringen i år.

Kommer bli galet mycket pengar som betalas ut i år i skatteåterbäring från de höjda räntorna.

Kan tänka mig att det finns en stor skara personer utan lån i sverige som betalar skatt och kommer lätt irritera sig på hur mycket skatt som återbetalas på räntorna just nu efter att siffrorna offentliggörs om någon månad.

Möjligtvis till den grad att 2023 eller 2024 kan vara sista året man får tillbaka 30% på räntorna man betalar? regeringen kommer nog granska dessa kostnader lite hårdare, kontra skatteintäkter efter i år?
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Blir intressant att se hur statsbudgeten lirar med jobbskatteavdragen och sänkta skatter kontra återbäringen i år.

Kommer bli galet mycket pengar som betalas ut i år i skatteåterbäring från de höjda räntorna.

Kan tänka mig att det finns en stor skara personer utan lån i sverige som betalar skatt och kommer lätt irritera sig på hur mycket skatt som återbetalas på räntorna just nu efter att siffrorna offentliggörs om någon månad.

Möjligtvis till den grad att 2023 eller 2024 kan vara sista året man får tillbaka 30% på räntorna man betalar? regeringen kommer nog granska dessa kostnader lite hårdare, kontra skatteintäkter efter i år?
Jag tror inte att denna regeringen kommer röra ränteavdraget och speciellt inte nu efter den tuffa tiden med inflation och höga räntor, som inte ens är över än.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag tror inte att denna regeringen kommer röra ränteavdraget och speciellt inte nu efter den tuffa tiden med inflation och höga räntor, som inte ens är över än.
Jo, men jag tänker att det kommer kosta ovanligt mycket skattepengar i år och nästa år till att betala tillbaka på räntor. Politikerna kommer förmodligen reagera lite på den summan.

Skulle inte förvåna mig om 2 år när Sverige tagit sig igenom denna period om man balanserar om skatterna lite.

Tänker kanske att man sänker det man får igen på återbäringen från underskottet från 30% till 20-25% för att dra ner på skattekostnaderna och markera för befolkningen att sluta överbelåna sig/det ska inte vara lika lönsamt att låna.

Men att man använder dom pengarna till att sänka inkomstskatten ytterligare för att markera att det ska vara mer lönsamt att jobba istället för låna.

Bara ren spekulation såklart. Men skulle inte förvåna mig om man kommer driva på politiken lite åt det hållet när räntorna kommer ner igen för att minska risken för överskuldsättning.
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Funderade på om man får en justerad betalplan vid skuldsanering där summan att betala per månad inte är samma som vid inledandebeslutet, hur snabbt ska nya summan betalas. Tänkte om jag nu skulle få beslut/betalplan i början av nästa vecka gäller ev nytt belopp att betala in direkt slutet av januari eller först i februari?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Funderade på om man får en justerad betalplan vid skuldsanering där summan att betala per månad inte är samma som vid inledandebeslutet, hur snabbt ska nya summan betalas. Tänkte om jag nu skulle få beslut/betalplan i början av nästa vecka gäller ev nytt belopp att betala in direkt slutet av januari eller först i februari?
Det står i betalplanen. Du ska fortsätta att betala det belopp du har fått i inledande till betalplanen startar.

Står också följande:

Att betala fram till betalningsplanens start: x kr

sen nedanför står det: din betalningsplan startar månad år och slutar i månad år. Nedanför för det står det var du ska betala vilka månader från det att betalplan startar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp