• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Funderade på om man får en justerad betalplan vid skuldsanering där summan att betala per månad inte är samma som vid inledandebeslutet, hur snabbt ska nya summan betalas. Tänkte om jag nu skulle få beslut/betalplan i början av nästa vecka gäller ev nytt belopp att betala in direkt slutet av januari eller först i februari?
Det står i betalplanen när första inbetalningen ska vara gjord på den nya summan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Det står i betalplanen när första inbetalningen ska vara gjord på den nya summan.
Då får jag vänta och se då helt enkelt. Frågade mest då jag var sjukskriven vid inledande och därför betalat ganska lite i månaden. Nu är jag tillbaka i jobb så summan kommer öka rejält på räknar jag på hur mycket som ska in om jag får en betalplan.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Då får jag vänta och se då helt enkelt. Frågade mest då jag var sjukskriven vid inledande och därför betalat ganska lite i månaden. Nu är jag tillbaka i jobb så summan kommer öka rejält på räknar jag på hur mycket som ska in om jag får en betalplan.
Ja det får du räkna med. Visst har du anmält till handl att du är tillbaka på jobb?
Min summa att betala in när jag fick beslutad sanering var högre än under inledande plus att summan ökade med åren som gick.
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Ja det får du räkna med. Visst har du anmält till handl att du är tillbaka på jobb?
Min summa att betala in när jag fick beslutad sanering var högre än under inledande plus att summan ökade med åren som gick.
Ja räknar med mer att betala mest nyfiken på om det kunde ändras med kort varsel eller om denna månad blir lite lättare ekonomiskt. Jo jag har meddelat handläggaren att jag är tillbaka i jobb sen 1 dec 23. Ökade summan du betalade varje år efter omprövning eller räknar de så direkt?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ja räknar med mer att betala mest nyfiken på om det kunde ändras med kort varsel eller om denna månad blir lite lättare ekonomiskt. Jo jag har meddelat handläggaren att jag är tillbaka i jobb sen 1 dec 23. Ökade summan du betalade varje år efter omprövning eller räknar de så direkt?
Nej min och även makens betalplanen var upplagd på det sättet att summan att betala in ökade med åren.
Vet inte vad du menar m kort varsel?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Nej min och även makens betalplanen var upplagd på det sättet att summan att betala in ökade med åren.
Vet inte vad du menar m kort varsel?
Min summa ändrades inte under hela tiden jag hade sanering förutom att jag fick en något större buffert vid beviljande jämfört med inledande. Därefter var det samma summa i fyra och ett halvt år.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Min summa ändrades inte under hela tiden jag hade sanering förutom att jag fick en något större buffert vid beviljande jämfört med inledande. Därefter var det samma summa i fyra och ett halvt år.
Ja jag har förstått att majoriteten har haft det så. Har ingen förklaring till varför våra betlaplaner var upplagd på det viset. Men det gick ju det med :)
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Nej min och även makens betalplanen var upplagd på det sättet att summan att betala in ökade med åren.
Vet inte vad du menar m kort varsel?
Med kort varsel menar jag om det jag ska betala in på skuldsanering ändras och det ändras bara några dagar innan månadens betalning ska vara inne för januari. Eller om jag vid beslutad sanering får en ny summa att betala in först i februari och i januari betalar i enlighet med belopp i inledandebeslutet.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Med kort varsel menar jag om det jag ska betala in på skuldsanering ändras och det ändras bara några dagar innan månadens betalning ska vara inne för januari. Eller om jag vid beslutad sanering får en ny summa att betala in först i februari och i januari betalar i enlighet med belopp i inledandebeslutet.
Nej det gör det inte. Jag har inte hört nån som fått ny summa under inledande utan det sker då vid ett ev beviljande.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
En fråga, tänker jag inte behöver öppna en tråd om det rimligtvis borde @Lasseman veta detta om man väcker honom 03.30 mitt i natten :D

Om jag idag, i skrivande stund betalar en mindre skuld till CSN via Swish till Kronofogden - då står det att pengarna handläggs/bokförs eller liknande upp till 3 bankdagar ifrån dagens datum.

Men när ser företaget, eller CSN i detta fall dessa pengar? Om jag ringer CSN på onsdag exempelvis kan dom då bekräfta att den här betalningen är noterad/inkommen/reglerad? Eller är det sedan en ytterligare fördröjning i processen mellan Kronofogdemyndigheten och Centrala studienämnden?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp