• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Gick precis igenom en kanske 70-80-90 olika banker, inkasson och termer på Google Trends.

En sökning som skjutit i höjden och verkligen sticker ut senaste 12 månaderna på Google i Sverige är "Gothia Inkasso"
Vågar man sig på en kvalificerad gissning om att Gothia handläggarna börjar vara en aning trött på Lumify/Credifi/Binly ärenden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Gick precis igenom en kanske 70-80-90 olika banker, inkasson och termer på Google Trends.

En sökning som skjutit i höjden och verkligen sticker ut senaste 12 månaderna på Google i Sverige är "Gothia Inkasso"
Vågar man sig på en kvalificerad gissning om att Gothia handläggarna börjar vara en aning trött på Lumify/Credifi/Binly ärenden.
Väldigt många nya trådar om Lumify och Credifi senaste tiden.
Men Gothia samarbetar inte längre med dem var det ngn här som skrev.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Väldigt många nya trådar om Lumify och Credifi senaste tiden.
Men Gothia samarbetar inte längre med dem var det ngn här som skrev.
Ja, verkar vara lite komplicerat där. Samarbetet av nya inkassoärenden till Gothia verkar vara avslutat sen ett par veckor tillbaka.

Jag skulle gissa att Gothia är väldigt missnöjda med dessa aktörer och att det är dom som valt avsluta samarbetet, inte Luma Finans. Har man större belopp hos Lumify/Credifi/Binly har det länge vart mer regel än undantag att släppa skulderna till Gothia och få fram en betalplan där istället, om man inte kan lösa lånet eller få samlingslån.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 762
Mottagna reaktioner
1 905
Poäng
1 217
@Lånforum.se borde ta sig en funderare över det höga tonläget för jag får intrycket att många tidigare skribenter har slutat skriva och nya förvisso tillkommit men tycker det är tråkigt att folk slutar hänga här för att dom upplever sig förolämpade - något som eskalerat på sistone.
Har noterat det högre tonläget i vissa trådar. Tror det bästa är om alla hjälps åt att hålla en trevlig stämning (eller neutral fungerar också), oavsett om tråden i sig lockar till det motsatta.

Skulle dock säga att så här är det från och till på forumet. Det kommer i vågor. Samma sak i alla stora organisationer skulle jag säga. Omständigheterna nu är rätt unika med, forumet har aldrig upplevt så har räntorna gått upp såhär mycket. Helt klart har diskussioner om skuldsanering ökat, vilket givetvis påverkar stämningen. Det får man ha förståelse för. Kan säga det var mycket värre för några år sen när jag fick radera drösvis med inlägg all over the time, tyvärr fick några medlemmar lämna oss... Men sen ordnade det sig.

Skribenter kommer och går, statistikmässigt syns ingen tydlig trend där. Den påverkas mer av vad Google tycker om oss verkar det som. Men visst, medlemmar får ju inte lämna pga bråk o annat, det är inte bra.

Förslag för att premiera duktiga nya medlemmar mottages gärna, har klurat på det länge nu.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Har noterat det högre tonläget i vissa trådar. Tror det bästa är om alla hjälps åt att hålla en trevlig stämning (eller neutral fungerar också), oavsett om tråden i sig lockar till det motsatta.

Skulle dock säga att så här är det från och till på forumet. Det kommer i vågor. Samma sak i alla stora organisationer skulle jag säga. Omständigheterna nu är rätt unika med, forumet har aldrig upplevt så har räntorna gått upp såhär mycket. Helt klart har diskussioner om skuldsanering ökat, vilket givetvis påverkar stämningen. Det får man ha förståelse för. Kan säga det var mycket värre för några år sen när jag fick radera drösvis med inlägg all over the time, tyvärr fick några medlemmar lämna oss... Men sen ordnade det sig.

Skribenter kommer och går, statistikmässigt syns ingen tydlig trend där. Den påverkas mer av vad Google tycker om oss verkar det som. Men visst, medlemmar får ju inte lämna pga bråk o annat, det är inte bra.

Förslag för att premiera duktiga nya medlemmar mottages gärna, har klurat på det länge nu.
Om forumets regler är att hålla god ton så kan man rensa bort inlägg där tonen inte är god? Det behöver inte kännas som en gråzon för de flesta vet och förstår vad god ton betyder. Om det är samma medlem som ofta får sina kommentarer raderade då kanske man har gjort sitt här bland oss? Jag tror att en del kommer tänka sig för lite mer hur de uttrycker sig om de vet att man riskerar att bli avstängda.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Ja och sen kan jag tycka att om man bara vill vara dryg, anmärka ord, leka språkpolis eller vad det nu kan vara då är det kanske förslagsvis bättre att låta bli att skriva.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Om forumets regler är att hålla god ton så kan man rensa bort inlägg där tonen inte är god? Det behöver inte kännas som en gråzon för de flesta vet och förstår vad god ton betyder. Om det är samma medlem som ofta får sina kommentarer raderade då kanske man har gjort sitt här bland oss? Jag tror att en del kommer tänka sig för lite mer hur de uttrycker sig om de vet att man riskerar att bli avstängda.
Jag blev medlem här 2017 och har ALLTID uppskattat att det är ”högt i tak” här ute och hoppas innerligt att det så förblir.
Rena oförätter, eller nedlåtande beteende skall självklart inte accepteras, men att ”märka ord” är kanske något man ska undvika i det längsta…
Jag vill iallafall inte vistas i ett forum där man ska behöva vara rädd för att kanske råka ”trampa någon på tårna” genom att prata klartext hur illa sanningen än må låta…
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Jag blev medlem här 2017 och har ALLTID uppskattat att det är ”högt i tak” här ute och hoppas innerligt att det så förblir.
Rena oförätter, eller nedlåtande beteende skall självklart inte accepteras, men att ”märka ord” är kanske något man ska undvika i det längsta…
Jag vill iallafall inte vistas i ett forum där man ska behöva vara rädd för att kanske råka ”trampa någon på tårna” genom att prata klartext hur illa sanningen än må låta…
Fast att skriva sin syn på sanningen är inte samma som att INTE hålla en god ton. Att kalla folk för saker och gå till personangrepp, det är att inte hålla god ton. Jag hänvisar till Forumets regel nr 4 och nr 5
  • Bråk, påhopp och personangrepp. Vi tillåter inte kränkningar, påhopp, bråk, personliga vendettor eller andra otrevligheter på forumet.
  • Peka ut specifik medlem: Att peka ut någon medlems dåliga uppförande eller agerande publikt är inget vi tror är varken är konstruktivt eller gynnar gemenskap.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Ja och sen kan jag tycka att om man bara vill vara dryg, anmärka ord, leka språkpolis eller vad det nu kan vara då är det kanske förslagsvis bättre att låta bli att skriva.
Det vore en självklarhet men Internet lever sitt egna liv och som vi redan känner till fr t ex diverse facebokgrupper eller andra forum så finns det ganska många som anser att det är fritt fram att skriva vad som helst mest pga att ingen vet vem man är. För så beter man sig inte ute bland folk irl
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Fast att skriva sin syn på sanningen är inte samma som att INTE hålla en god ton. Att kalla folk för saker och gå till personangrepp, det är att inte hålla god ton. Jag hänvisar till Forumets regel nr 4 och nr 5
  • Bråk, påhopp och personangrepp. Vi tillåter inte kränkningar, påhopp, bråk, personliga vendettor eller andra otrevligheter på forumet.
  • Peka ut specifik medlem: Att peka ut någon medlems dåliga uppförande eller agerande publikt är inget vi tror är varken är konstruktivt eller gynnar gemenskap.
Det skrev jag inte heller att det var. Jag skrev att jag hoppas att det fortsätter vara högt i tak” även med ny moderator vid rodret… ;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp