• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Hdgf

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
4 Februari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Betala så mkt du kan, snåla på det du kan (mat, utgifter etc). Efter ett tag försöker du få ett samlingslån med bättre ränta och sen fortsätter du betala så mkt du kan på lånet med sämre ränta (om du inte får samlingslån som räcker att betala bort båda lånen) och sen efter ett tag så söker du ett nytt samlingslån med bättre ränta än den du har vid ansökningstillfället.
Tyvärr har jag betalningsanmärkningar och både SEB och Nordea har sagt nej till lån även med borgenär, vilket jag inte har. Har varit löneutmätt men den blev avbruten pga. arbetsbyte. Har under tiden försökt betala av de mindre lånen. Är i förhandling med fordringsägarna ständigt. De borde ju kunna ge en en till chans att göra rätt för sig? Jag har även begärt underlag från socialpsykiatri där det tydligt står att jag fick rådet av skuld och budget att sluta betala men att jag aldrig egentligen ville det. Jag betalar det jag kan tills kronofogden gör en ny utmätning. Har redan väldigt låga månadskostnader och sparar in pengar på alla sätt jag kan.

Förhoppningen är att den tredje fordringsägaren skall dra tillbaka ärendet om 3 månader. Då har jag bara två ärenden kvar på KFM (men båda mellan 160.000-200.000kr).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hur i hela friden skall man hålla huvudet uppe när man har en relativt liten skuld (350.000kr) men en dröjsmålsränta på 24-28% och en lön på 23.000kr efter skatt. Jag kommer aldrig bli skuldfri och de två fordringsägarna vägrar komma överens om en avbetalningsplan med mig när det enda jag vill är att betala tillbaka. Jag har inga tillgångar och inga anhöriga. Fick skulder pga sjukdom men jobbar nu och är fastanställd igen efter lång rehabilitering. Hur kan detta vara på riktigt? Min god man kämpar men det finns inga lösningar. Avslag om skuldsanering 2 gånger. Jag har så svår ångest hela tiden och kan inte släppa detta. Hur överlever man? Jag är så rädd att krascha ingen.
Om du har god man så tror jag inte att de tips du kan få här på forumet är mycket till hjälp då du inte kan ta till dig dem.
 

Hdgf

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
4 Februari 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Om du har god man så tror jag inte att de tips du kan få här på forumet är mycket till hjälp då du inte kan ta till dig dem.
Vad menar du? Jag har ansökt om god man och vi arbetar tillsammans. Men ingen av oss har erfarenhet av skulder som dessa. Vår plan är att medans utmätning inte är igång att lägga alla pengar på de skulder jag kan. Min god man är stöd men jag har fortfarande lika mycket kontroll över min ekonomi. Jag är inte omyndigförklarad. Jag behöver avlastning med ekonomin, inte för att jag har problem med pengar utan för att jag har svårt att ringa samtal och förhandla. Jag är autistisk och har god förståelse men min funktionsnedsättning sviker mig och därför har jag valt att ta hjälp. Men både jag och min god man lyfter på alla stenar vi kan. Hon har kollat om samlingslån och det är tyvärr inte möjligt i mitt fall. Jag samlar underlag för ev förhandling med fordringsägare och ev skuldsaneringsansökan.
Jag har dock svårt att tro att det ska vara helt omöjligt att betala av kapitalskulder som är under en halv miljon. Jag jobbar, tar mina mediciner och försöker läsa på och förstå och tillsammans se olika typer av lösningar. Men jag vet inte allt och hur allt fungerar och vad som är genomförbart. All tips och information om lösningar för en person med skulder och anmärkningar vidarebefordrar jag till min god man. Hon gör detta helt endast för att hjälpa mig och jag har fortfarande det yttersta ansvaret att själv skapa förutsättningar för att ha en inkomst och betala mina skulder. Jag har inte flera inkassoärenden utan två blancolån och en kredit med oskäliga räntor men jag har inget förhandlingsutrymme på egen hand. Jag vet dock inte hur man förhandlar bäst heller. Detta är extremt stressande då jag alltid varit ordentlig och aldrig misskött min ekonomi tidigare. Jag lagar mobilen själv, meckar bilen själv, klipper mitt eget hår, kämpar på jobbet, äter billigt, gör allt för att leva så snålt som möjligt. Men jag behöver fler verktyg för att lägga fram för både god man, borgenärer och kronofogden.

Jag vet inte riktigt var du menar med att jag inte kan ta till mig hjälp. Jag är i en situation som gör det näst intill omöjligt att lösa med ackordsuppgörelse iom. skuldbilden, UC-betyg och anmärkningar. Jag har mig själv, mitt driv och mitt mål. Jag har stenkoll på mina utgifter, men ingen kontroll över mina räntor och vet inte hur man går tillväga. Min god man kämpar också med att finna information och är helt fantastisk med att vi skall lösa detta. Hon bestämmer inte över huvudet på mig. Hon tar mitt lån, betalar systemiskt mina räkningar och strategiskt mina skulder och sätter in fickpengar till mig så att jag bara kan fokusera på att äta, sova och jobba.
Psykiatrin har velat sjukskriva mig i ett års tid nu, men jag tror inte att jag inte klarar detta. Jag har ett fantastisk jobb där jag utvecklas och jag känner att jag inte blir utbränd av, så jag ser en möjlighet att lösa detta på egen hand. Jag vet bara inte exakt hur, och emellertid är det väldigt mörkt och jag vill ge upp. Men jag är bara 29 år gammal och har hela livet framför mig. Jag har kämpat ensam hela livet då jag inte har några anhöriga och jag har ni äntligen någon som stöttar upp mig innan jag faller. Min god man är det bästa som hänt mig sedan jag blev sjuk. Och hon tar emot alla tips vi kan få!
Tack för att ni läser och svarar, jag är målmedveten att jag skall lösa detta!
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Vad menar du? Jag har ansökt om god man och vi arbetar tillsammans. Men ingen av oss har erfarenhet av skulder som dessa. Vår plan är att medans utmätning inte är igång att lägga alla pengar på de skulder jag kan. Min god man är stöd men jag har fortfarande lika mycket kontroll över min ekonomi. Jag är inte omyndigförklarad. Jag behöver avlastning med ekonomin, inte för att jag har problem med pengar utan för att jag har svårt att ringa samtal och förhandla. Jag är autistisk och har god förståelse men min funktionsnedsättning sviker mig och därför har jag valt att ta hjälp. Men både jag och min god man lyfter på alla stenar vi kan. Hon har kollat om samlingslån och det är tyvärr inte möjligt i mitt fall. Jag samlar underlag för ev förhandling med fordringsägare och ev skuldsaneringsansökan.
Jag har dock svårt att tro att det ska vara helt omöjligt att betala av kapitalskulder som är under en halv miljon. Jag jobbar, tar mina mediciner och försöker läsa på och förstå och tillsammans se olika typer av lösningar. Men jag vet inte allt och hur allt fungerar och vad som är genomförbart. All tips och information om lösningar för en person med skulder och anmärkningar vidarebefordrar jag till min god man. Hon gör detta helt endast för att hjälpa mig och jag har fortfarande det yttersta ansvaret att själv skapa förutsättningar för att ha en inkomst och betala mina skulder. Jag har inte flera inkassoärenden utan två blancolån och en kredit med oskäliga räntor men jag har inget förhandlingsutrymme på egen hand. Jag vet dock inte hur man förhandlar bäst heller. Detta är extremt stressande då jag alltid varit ordentlig och aldrig misskött min ekonomi tidigare. Jag lagar mobilen själv, meckar bilen själv, klipper mitt eget hår, kämpar på jobbet, äter billigt, gör allt för att leva så snålt som möjligt. Men jag behöver fler verktyg för att lägga fram för både god man, borgenärer och kronofogden.

Jag vet inte riktigt var du menar med att jag inte kan ta till mig hjälp. Jag är i en situation som gör det näst intill omöjligt att lösa med ackordsuppgörelse iom. skuldbilden, UC-betyg och anmärkningar. Jag har mig själv, mitt driv och mitt mål. Jag har stenkoll på mina utgifter, men ingen kontroll över mina räntor och vet inte hur man går tillväga. Min god man kämpar också med att finna information och är helt fantastisk med att vi skall lösa detta. Hon bestämmer inte över huvudet på mig. Hon tar mitt lån, betalar systemiskt mina räkningar och strategiskt mina skulder och sätter in fickpengar till mig så att jag bara kan fokusera på att äta, sova och jobba.
Psykiatrin har velat sjukskriva mig i ett års tid nu, men jag tror inte att jag inte klarar detta. Jag har ett fantastisk jobb där jag utvecklas och jag känner att jag inte blir utbränd av, så jag ser en möjlighet att lösa detta på egen hand. Jag vet bara inte exakt hur, och emellertid är det väldigt mörkt och jag vill ge upp. Men jag är bara 29 år gammal och har hela livet framför mig. Jag har kämpat ensam hela livet då jag inte har några anhöriga och jag har ni äntligen någon som stöttar upp mig innan jag faller. Min god man är det bästa som hänt mig sedan jag blev sjuk. Och hon tar emot alla tips vi kan få!
Tack för att ni läser och svarar, jag är målmedveten att jag skall lösa detta!
Förhandla om blanco lån är väldigt svårt, ska extremt mkt till för att dem ska sänka räntan och speciellt om dem ligger efter i betalningen eller till och med hos fogden då är det omöjligt.
Kan få fryst ränta eventuellt eller ackord men då ska dem helt har legat hos fogden några år för att det ska kunna gå igenom
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Om du har god man så tror jag inte att de tips du kan få här på forumet är mycket till hjälp då du inte kan ta till dig dem.
Oj dömande.

En god man kan man ha av många anledningar.
Många äldre har en god man, men även många inom LSS, psykiatrin osv.
Finns även en del "vanliga svenssons" som har god man.

En del har det resten av livet. Andra något år tills de själva klarar av att hantera allt.
Det finns tre områden man kan ha god man inom, en del har inom alla tre områden, andra bara inom ett.


En person med god man bestämmer själv över sin ekonomi.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Hur i hela friden skall man hålla huvudet uppe när man har en relativt liten skuld (350.000kr) men en dröjsmålsränta på 24-28% och en lön på 23.000kr efter skatt. Jag kommer aldrig bli skuldfri och de två fordringsägarna vägrar komma överens om en avbetalningsplan med mig när det enda jag vill är att betala tillbaka. Jag har inga tillgångar och inga anhöriga. Fick skulder pga sjukdom men jobbar nu och är fastanställd igen efter lång rehabilitering. Hur kan detta vara på riktigt? Min god man kämpar men det finns inga lösningar. Avslag om skuldsanering 2 gånger. Jag har så svår ångest hela tiden och kan inte släppa detta. Hur överlever man? Jag är så rädd att krascha ingen.
Detta fixar du! Du har dessutom en god man att bolla med och som stöttar och peppar dig. Vad har du för utgifter? Hyra? El?

Ja den där jävla ångesten känner jag väl igen. Jag startade på 240 000 kr i skulder med dröjsmålsränta mellan 20-43%. Arbetssökande och ensamstående tvåbarnsmamma till två döttrar. Nu är jag nere på 90 000 kr. Hitta din envishet och jävlaranamma. Jag gjorde ackorduppgörelser med Lowell, Gothia och Alektum. Be din god man ringa dina fodringsägare och berätta din situation, din psykiska ohälsa och be om fryst ränta eller att du betalar av en del varje månad och sen avskrivs en del av räntan. Det finns många olika typer av ackorduppgörelser. Jag skickade in läkarintyg och intyg som bevisade min ekonomiska situation till Gothia, Lowell och Alektum och fick igenom ackorduppgörelser på så sätt.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Sorry Athena att jag skrivit tidigare att du ska rycka upp dig. Du har verkligen gjort det

Tack :) Ja på egen hand är jag på väg att bli skuldfri. På 2 år har jag gått från 240 000 i skulder till 90 000 kr just nu. Det är en minskning med 150 000 kr på 2 år.

Det går inte att rycka upp sig när man lidit av svår depression, utmattningssyndrom och komplex PTSD. Man ska igenom det och får ta den tid det tar. För mig tog det många års terapi.
Där ekonomin fick sig en rejäl smäll i flera år. Mina skulder har uppkommit av att jag handlat mat på avbetalning, kläder till döttrarna, lån för att betala kallhyran på hyreslägenheten här i stan, medicin, läkarbesök etc. Ingen lyxkonsumtion öht.

Önskar dig en trevlig helg!
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867

På senare tid har Kronofogden också fått in fler ansökningar om skuldsanering, där allt fler ansökningar kommer från unga personer.

– Många tror att man kan söka skuldsanering och att det ska lösa problemet. Mitt medskick till unga vuxna är att det inte är en lösning, det blir bara en falsk förhoppning om man har hela livet framför sig. Det är väldigt få under 30 år som godkänns en skuldsanering, säger Davor Vuleta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp