• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Var där förra sommaren, helt okej. Speciellt om Ni åker nu, det bör inte vara lika mkt folk nu. Vi var där v30 förra året (om jag inte minns fel på vecka), och då var det välbesökt, men helt okej ställe.

Hoppas det regnar mindre i morgon...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
https://research.danskebank.com/res...eview/a0c3137b-21b6-4634-8702-0eb2a8f11584/EN

Visa bilaga 4216

Förväntningar på Onsdagens inflationssiffror som Statistikmyndigheten, SCB presenterar, enligt Danske banks research team:

Konsumentprisindex (KPI, Engelska: CPI)

  • KPI på årlig basis: 2.37% (Förra månaden 2.6%)
  • KPI på månadsbasis: -0.14%
  • KPIF (KPI med fast ränta) på årlig basis: 1,41% (Förra månaden: 1.3%)
  • KPIF på månadsbasis: -0,14%
  • KPIF exklusive energi: 2,03% för året
Per kategori är det inget som sticker ut i förväntningarna, alla kategorier väntas ligga under 0.16% som är i linje med målet om 2% (0.16 x 12 månader).
Största differensen är minus 0.3 på energi, men elpriserna är alltid volatila. I övrigt så står det ganska still på månadsbasis.

Riktigt trevliga siffror som förväntas på Onsdag och allt i princip i linje med vart siffrorna ska vara enligt Riksbankens mandat.
Mycket möjligt med dubbelsänkning av räntan 20 Augusti om siffrorna tom skulle komma in lite bättre än förväntat. Det med hänsyn till den svaga konjunkturen.

Oron ligger förstås mer i vilken valutaeffekt det skulle få. Många trodde valutan skulle försvagas efter första räntesänkningen, men vi ligger på ungefär samma nivåer som i Maj mot euron och dollarn.

Intressant!!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ajdå, regn förstör ju upplevelsen rejält…
Nu är jag förvisso en bit söder om Leksand, men här är finare väder idag, dock blåsigt.
Idag är det sol, inte jättevarmt, strax under 20 och blåser som tusan
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Var väl världens diskussion angående detta i nån tråd nyligen (hittar den inte). Där det pratades om att det inte fanns nån sista tiden för överklagan ifall det rörde sig om vissa av de punkter där överklagan kan ske inom.

Det var iaf en livad diskussion
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Var väl världens diskussion angående detta i nån tråd nyligen (hittar den inte). Där det pratades om att det inte fanns nån sista tiden för överklagan ifall det rörde sig om vissa av de punkter där överklagan kan ske inom.

Det var iaf en livad diskussion
Jo det är bara punkten gällande ens ekonomiska situation som har ett stoppdatum s a s. Övriga punkter kan överklagas långt efter men jag tror personligen att då ska det vara väldigt extrem situation för att det ska ske. tror nog att vanliga "svenssons" kan vara lugna. Har man rent mjöl i påsen så ska man inte vara orolig för det. El så tänker jag...
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Jo det är bara punkten gällande ens ekonomiska situation som har ett stoppdatum s a s. Övriga punkter kan överklagas långt efter men jag tror personligen att då ska det vara väldigt extrem situation för att det ska ske. tror noter tg att vanliga "svenssons" kan vara lugna. Har man rent mjöl i påsen så ska man inte vara orolig för det. El så tänker jag...
Varför skulle det behöva vara en extrem situation?

Finns folk här inne med jämna mellanrum som funderar i tankarna hur man skall på nästa vis föra över tillgångar till familj/släkt medans man själv sökt/ska söka sanering. Genomför man nåt liknande och det kommer fram kan man nog räkna med att bolag kommer överklaga ens sanering efter tiden gått.

Blir mycket pengar i långa loppet dem förlorar på folks skuldsaneringar så har dem chansen lär dem ta varenda en vare sig du är en vanlig "svensson" eller höjdare
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Varför skulle det behöva vara en extrem situation?

Finns folk här inne med jämna mellanrum som funderar i tankarna hur man skall på nästa vis föra över tillgångar till familj/släkt medans man själv sökt/ska söka sanering. Genomför man nåt liknande och det kommer fram kan man nog räkna med att bolag kommer överklaga ens sanering efter tiden gått.

Blir mycket pengar i långa loppet dem förlorar på folks skuldsaneringar så har dem chansen lär dem ta varenda en vare sig du är en vanlig "svensson" eller höjdare
Å det är en extrem situation enl mej...Då har man INTE rent i mjöl i påsen. Vi som skött vår sanering o inte försökt undanhålla el gömma undan tillgångar (om sådan funnits) behöver inte vara orolig anser jag.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Å det är en extrem situation enl mej...Då har man INTE rent i mjöl i påsen. Vi som skött vår sanering o inte försökt undanhålla el gömma undan tillgångar (om sådan funnits) behöver inte vara orolig anser jag.
Helt enig där.

Efter vad folk till en viss del skriver härinne är jag dock inte helt säker på att det är bara extrema fall utan säkert mer vanligt än vad man vill/kan tro.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Varför skulle det behöva vara en extrem situation?

Finns folk här inne med jämna mellanrum som funderar i tankarna hur man skall på nästa vis föra över tillgångar till familj/släkt medans man själv sökt/ska söka sanering. Genomför man nåt liknande och det kommer fram kan man nog räkna med att bolag kommer överklaga ens sanering efter tiden gått.

Blir mycket pengar i långa loppet dem förlorar på folks skuldsaneringar så har dem chansen lär dem ta varenda en vare sig du är en vanlig "svensson" eller höjdare
Det stämmer att det bara är i extrema situationer. Har aldrig under mina år här på forumet sett något fall (inte ett enda av tusentals) där någon fått sin skuldsanering överklagad år 6 och framåt. Här har det dessutom funnits alla varianter av skuldsaneringar och knep genom åren. Det ska verkligen till en extraordinär situation som gör att det uppstår en utredning.

Säg att eventuell sambo gör slut år 3 och 3 år senare år 6 gör en hämndaktion genom att maila en borgenär med bevis om att fusk skett som gör att dom överklagar i tingsrätt. Finns ingen borgenär som utför några utredningar långt efter avslutad sanering. Ingen som jobbar år 7 efter skuldsaneringen startat med att, nu ska vi granska vad denna gäldenär haft för sig under senaste 7 år. Det existerar verkligen inte om det inte är en extrem situation.

Ingen ide att sitta och försöka skrämma upp folk med något som inte har en uns sanning i sig.
Om du känner till någon tråd jag missat där någon skrivit att dom blivit av med sin skuldsanering efter säg år 5.5 så får du gärna länka det här. Men jag har aldrig sett något sådant under mina 8-9 år på forumet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp