• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Visserligen men de bromsar höjningen till statlig skatt.

Jo men sen samtidigt gränsen är fortfarande relativt hög. Du kan tjäna 55.000 i månaden typ innan den högre skatten kickar in. Det är inte många som gör det.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Jo men sen samtidigt gränsen är fortfarande relativt hög. Du kan tjäna 55.000 i månaden typ innan den högre skatten kickar in. Det är inte många som gör det.
Enligt Timbro är det ungefär en miljon svenskar som betalar statlig skatt, det tycker iallafall jag är rätt många.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Enligt Timbro är det ungefär en miljon svenskar som betalar statlig skatt, det tycker iallafall jag är rätt många.

Enligt SCB så tjänar mindre än 10% utav Svenskarna över 600.000 per år. Med tanke på att vi inte har 10.000.000 arbetande medborgare i landet utan snarare hälften utav det så förstår jag verkligen inte hur en miljon svenskar då kan tjäna över 600K.

Länk : https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Enligt SCB så tjänar mindre än 10% utav Svenskarna över 600.000 per år. Med tanke på att vi inte har 10.000.000 arbetande medborgare i landet utan snarare hälften utav det så förstår jag verkligen inte hur en miljon svenskar då kan tjäna över 600K.

Länk : https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/

Förra året betalade runt 1,2 miljoner löntagare den extra statliga inkomstskatten. Då låg gränsen för vad man ska tjäna för att nå upp till den extra skatten på runt 46 000 kronor.

 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
På det personliga planet hade det varit mer önskvärt med höjt tak för statlig inkomstskatt, men på det stora hela anser jag att det är en större vinst att fler får ta del av skattelättnader.
(Så får vi se om detta inlägg får vara kvar...)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Förra året betalade runt 1,2 miljoner löntagare den extra statliga inkomstskatten. Då låg gränsen för vad man ska tjäna för att nå upp till den extra skatten på runt 46 000 kronor.


Jo då kan det ha varit så - men gränsen går nu vid 51.000 eller vad det är och det tjänar mindre än 10%.

Jag tycker också detta är vettigt.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Jo då kan det ha varit så - men gränsen går nu vid 51.000 eller vad det är och det tjänar mindre än 10%.

Jag tycker också detta är vettigt.
Artikeln är publicerad 23 08 30, hur många som betalat statlig inkomstskatt för i år vet vi först 2024.
De gånger jag har betalat statlig skatt har det skett som kvarskatt på grund av flera olika arbetsgivare, klumpsumma utbetalt eller övertid.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Förra året betalade runt 1,2 miljoner löntagare den extra statliga inkomstskatten. Då låg gränsen för vad man ska tjäna för att nå upp till den extra skatten på runt 46 000 kronor.

Så 25% av arbetande befolkningen har alltså en lön på runt 50 000/mån eller mer. Det har jag svårt att tro på faktiskt.
Jag prenumererar inte på svd så kan ej lösa artikel och se vilka källor de refererar till.

Enligt https://arbetsloshetsrapporten.se/arbetsmarknaden/ så har vi förre än 4,8 miljoner som jobbar och då blir 1,2 miljoner med den lönenivån orimlig i mina ögon.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Så 25% av arbetande befolkningen har alltså en lön på runt 50 000/mån eller mer. Det har jag svårt att tro på faktiskt.
Jag prenumererar inte på svd så kan ej lösa artikel och se vilka källor de refererar till.

Enligt https://arbetsloshetsrapporten.se/arbetsmarknaden/ så har vi förre än 4,8 miljoner som jobbar och då blir 1,2 miljoner med den lönenivån orimlig i mina ögon.

Ekonomifakta anger "drygt en miljon" och refererar till Skatteverket.

Tycker inte att det känns som en orimlig siffra, det orimliga är väl att det är alldeles för få som arbetar...?

 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp