• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Kanske har fel men känns inte realistiskt jämka under utmätning ska generera mer pengar att behålla istället för gå till skulderna.

Beaktar man inte detta vid utmätningen? Längesen nu så minns inte hur blanketten ens såg ut.
@Lasseman

Dessa pengar gick ju på skattekontot för mig och utmättes direkt.

Realistiskt? Jämkning innebär att du betalar rätt skatt nu, istället för att låna ut pengarna till staten och få tillbaka dem i klump nästa år.

Vad man sedan gör med pengarna är nog upp till var och en, i vissa fall leva helt ok, i andra fall betala av de dyraste skulderna på utmätningen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 504
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Realistiskt? Jämkning innebär att du betalar rätt skatt nu, istället för att låna ut pengarna till staten och få tillbaka dem i klump nästa år.

Vad man sedan gör med pengarna är nog upp till var och en, i vissa fall leva helt ok, i andra fall betala av de dyraste skulderna på utmätningen.
Du använder nu pengarna tydligen för att lite extra i ditt liv, inget fel med det, levt med utmätning.

blir du skuldfri genom utmätning mer där frågan hamnar.

vågade aldrig göra detta själv för ville inte det skulle bli ens en diskussion vid sanering.

Ser man det på ditt som du säger bör min istället inte kunna utmäta skattekontot.
Jag kritiserar inte se det som en dialog :)
 
Senast ändrad:

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Du använder nu pengarna tydligen för att lite extra i ditt liv, inget fel med det, levt med utmätning.

blir du skuldfri genom utmätning mer där frågan hamnar.

vågade aldrig göra detta själv för ville inte det skulle bli ens en diskussion vid sanering.

Ser man det på ditt som du säger bör min istället inte kunna utmäta skattekontot.

Sanering är inte aktuellt för mig.
Jag har ca 1,5 år kvar på min utmätning, sen är jag fri. Aldrig mer ett lån/en kredit efter det (undantag bolån).
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 504
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Sanering är inte aktuellt för mig.
Jag har ca 1,5 år kvar på min utmätning, sen är jag fri. Aldrig mer ett lån/en kredit efter det (undantag bolån).
Då gör det ju inget direkt, men få med större skulder som tar sig ur utmätning.

lifehack med utmätning eller bryr sig skuldsaneringen? :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Då gör det ju inget direkt, men få med större skulder som tar sig ur utmätning.

lifehack med utmätning eller bryr sig skuldsaneringen? :)
Skuldsaneringen bryr sig inte om du jämkar. Problemet som uppstår och har uppstått mer än en gång är att folk varit smart och jämkat åt sig en kvarskatt på högre summa än man tyckt sig kunna betala.
Den ingår inte i skuldsaneringen och reseförsäkring precis som vanligt, och när den ska verkställas så tas ingen hänsyn till skuldsaneringen, utan man beräknar hela betalningautrymmet vara tillgängligt för löneutmätning.
Efter några månaders löneutmätning för att reglera skatteskuld är det inte sällsynt att man misslyckats att sköta sin skuldsanering, och att den i slutänden upphävs.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 504
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Skuldsaneringen bryr sig inte om du jämkar. Problemet som uppstår och har uppstått mer än en gång är att folk varit smart och jämkat åt sig en kvarskatt på högre summa än man tyckt sig kunna betala.
Den ingår inte i skuldsaneringen och reseförsäkring precis som vanligt, och när den ska verkställas så tas ingen hänsyn till skuldsaneringen, utan man beräknar hela betalningautrymmet vara tillgängligt för löneutmätning.
Efter några månaders löneutmätning för att reglera skatteskuld är det inte sällsynt att man misslyckats att sköta sin skuldsanering, och att den i slutänden upphävs.
Ja, men då kan man rimligen direkt man hamnar under utmätning, jämka.

Extra tusenlapparna sätta i fickan, beroende på lön.

Sedan söka skuldsanering, och på det sättet få räntebidraget utbetalt direkt under utmätning för att avsluta den vid skuldsaneringen.

Kallar det räntebidrag för det är vad det är, inget avdrag.

Och detta har som du säger inte en påverkan på skuldsaneringen? Är du säker på det?
Vill ändå tro ni utmäter en hygglig summa från skattekonton.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Ja, men då kan man rimligen direkt man hamnar under utmätning, jämka.

Extra tusenlapparna sätta i fickan, beroende på lön.

Sedan söka skuldsanering, och på det sättet få räntebidraget utbetalt direkt under utmätning för att avsluta den vid skuldsaneringen.

Kallar det räntebidrag för det är vad det är, inget avdrag.

Och detta har som du säger inte en påverkan på skuldsaneringen? Är du säker på det?
Under en pågående skuldsanering kollas inget annat än att betalningarna sker. Vill man jämka så får man det.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 504
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Under en pågående skuldsanering kollas inget annat än att betalningarna sker. Vill man jämka så får man det.
Ja, Pratar kring beslutet kring skuldsanering om det jag skrev innan, är det förfarandet ok?

KF kan inte spåra det, och jag i detta fall skulle kunna säga jag betalat in manuellt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp