• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Credifi och Lumify, vad händer när man inte kan följa betalningsplan?

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Hej, sorry för långt inlägg

har efter 5 års spelfrihet tagit ett rejält återfall. Började spela igen i slutet av oktober när jag blev orolig för dom stigande räntorna (min sambo står på vår bostad men där vi betalar hälften var av räntor på bolån). Har nu berättat och plötsligt ”vaknat upp” (känns verkligen som att vakna upp från en mardröm fast där konsekvenserna finns kvar) och börjat fatta sitsen jag har satt mig i.
Innan jag började spela igen hade jag 449 000 i lån och en månadskostnad (mat, bolån, blanco, försäkring etc ALLT inräknat) på 18-19000:- (fick ut runt 29 000:-/månad i lön):--——————


Nu har jag
spelat till mig en skuld på hemska ca 870 000:- fördelat:


1.ICA 429 000:- ränta 8,86,
Betalar: 5500:-

2. Kreditkort 1: 19 700:-,
Betalar: 750:-

3. Kreditkort 2: 20000:-
Betalar: 990:-/månad

3.Konsumentkredit: 60000:-
Betalar: 600:-/månad

AVIDA: 290 000:-
Betalar: 4200:-/månad

Men värst av allt är:

Credifi: 24 000:-
Betalar: ca 5000:-/mån

Lumify 48 000:-
Betalar: ca 9000:-/månad

+ mat ca 4000:- månad
Övrigt (bolån, fack, försäkring, can-lån, förskolekostnad för 2 barn)
ca 11 000:-/månad

Kommer jämka så min inkomst blir ca 32 000:-/månad efter skatt men har alltså månadskostnader på ca 40 000:-.
Credifi och Lumify förstör allt med hiskeligt höga månadskostnader. UC förstörd och ligger på runt 16 utan att ca 200 000:- syns ännu.

MIN FRÅGA:
- har något varit i situationen där ni har fått Credifi och Lumify att gå med på en snällare betalningsplan?
- hur förhåller dom sig till att ”hjälpa” att dra ner ”lägst att betala-beloppet”
-har fått ett erbjudande av nstart att låna 60 000:- med 10% ränta via Lendo men då har jag massa speltransaktioner på kontot +att alla skulder inte syns. Förstår att det kommer vara svårt att få

Har som sagt berättat allt och kan/vill inte spela mer.

Har någon erfarenhet att bidra med till någon av frågorna?tacksam för hjälp i en svår situation!

Mvh/Laika
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Hej, sorry för långt inlägg

har efter 5 års spelfrihet tagit ett rejält återfall. Började spela igen i slutet av oktober när jag blev orolig för dom stigande räntorna (min sambo står på vår bostad men där vi betalar hälften var av räntor på bolån). Har nu berättat och plötsligt ”vaknat upp” (känns verkligen som att vakna upp från en mardröm fast där konsekvenserna finns kvar) och börjat fatta sitsen jag har satt mig i.
Innan jag började spela igen hade jag 449 000 i lån och en månadskostnad (mat, bolån, blanco, försäkring etc ALLT inräknat) på 18-19000:- (fick ut runt 29 000:-/månad i lön):--——————


Nu har jag
spelat till mig en skuld på hemska ca 870 000:- fördelat:


1.ICA 429 000:- ränta 8,86,
Betalar: 5500:-

2. Kreditkort 1: 19 700:-,
Betalar: 750:-

3. Kreditkort 2: 20000:-
Betalar: 990:-/månad

3.Konsumentkredit: 60000:-
Betalar: 600:-/månad

AVIDA: 290 000:-
Betalar: 4200:-/månad

Men värst av allt är:

Credifi: 24 000:-
Betalar: ca 5000:-/mån

Lumify 48 000:-
Betalar: ca 9000:-/månad

+ mat ca 4000:- månad
Övrigt (bolån, fack, försäkring, can-lån, förskolekostnad för 2 barn)
ca 11 000:-/månad

Kommer jämka så min inkomst blir ca 32 000:-/månad efter skatt men har alltså månadskostnader på ca 40 000:-.
Credifi och Lumify förstör allt med hiskeligt höga månadskostnader. UC förstörd och ligger på runt 16 utan att ca 200 000:- syns ännu.

MIN FRÅGA:
- har något varit i situationen där ni har fått Credifi och Lumify att gå med på en snällare betalningsplan?
- hur förhåller dom sig till att ”hjälpa” att dra ner ”lägst att betala-beloppet”
-har fått ett erbjudande av nstart att låna 60 000:- med 10% ränta via Lendo men då har jag massa speltransaktioner på kontot +att alla skulder inte syns. Förstår att det kommer vara svårt att få

Har som sagt berättat allt och kan/vill inte spela mer.

Har någon erfarenhet att bidra med till någon av frågorna?tacksam för hjälp i en svår situation!

Mvh/Laika
Alltså jag skulle råda dig till att:
Sätta dig på spelpaus, vara ärlig med att du fått ett återfall till din sambo om denne inte redan vet det förstås, försöka att kontakta stödlinjen eller liknande, släppa Lumify och Credifi. Dom båda kommer att gå till samma inkassobolag, nämligen Gothia.

Om du tycker att det är en dålig idé kan du ju försöka att betala in det du kan, Lumify vet jag iallafall ser till ett helhetsperspektiv. Dvs att om du iallafall betalar in lite är det bättre än ingenting, det visar på en gest av viss betalningsvilja. Sen kommer lånet säkerligen ändå ha sin gång, men detta är ju mest för att tillfälligtvis streta emot. Du skapar dig din ”egna avbetalningsplan” så att säga. Pratar du med Lumify eller Credifi kommer dom bara säga att du behöver betala in vad som är förfallet och gör du inte det så kommer du att skickas vidare. Lumify har i vissa fall gått med på en lite mindre inbetalning än lägst-att-betala beloppet men dels brukar dom vara hårda, dels så var detta för 2-3 år sedan (vet inte hur dom är idag) och dels så säger dom att systemet kan skicka dig vidare automatiskt om du betalar in mindre då systemet då inte känner av en inbetalning.
(Jag har haft både Lumify och Credifi).
 

Kenza

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
11 Maj 2022
Meddelanden
306
Mottagna reaktioner
96
Poäng
267
Släpp till inkasso, du kmr få betala totalt 2000-3000kr för bägge lånen !!!
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Håller mer ovanstående. Släpp asen hos Lumify och Credifi till Gothia inkasso. Lumify och Credifi kommer aldrig gå med på något annat än lägsta att betala (egen erfarenhet). Gothia kan vara lite besvärliga att ha att göra med men brukar kunna erbjuda en ok avbetalningsplan. Det är dock en rätt hög summa det handlar om så jag vågar inte lova 2-3K som någon ovan skrev.
 

Kenza

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
11 Maj 2022
Meddelanden
306
Mottagna reaktioner
96
Poäng
267
Håller mer ovanstående. Släpp asen hos Lumify och Credifi till Gothia inkasso. Lumify och Credifi kommer aldrig gå med på något annat än lägsta att betala (egen erfarenhet). Gothia kan vara lite besvärliga att ha att göra med men brukar kunna erbjuda en ok avbetalningsplan.
Gothia är inte besvärliga, det är bara att chatta på nytt dagen efter eller efter några timmar så hamnar man hos en bättre handläggare ena dagen fick jag inte betalningsfri månad, dagen efter fick jag det och det var en självklarhet xD
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Gothia är inte besvärliga, det är bara att chatta på nytt dagen efter eller efter några timmar så hamnar man hos en bättre handläggare ena dagen fick jag inte betalningsfri månad, dagen efter fick jag det och det var en självklarhet xD
Då har vi olika erfarenheter.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Släpp till inkasso, du kmr få betala totalt 2000-3000kr för bägge lånen !!!
Tack för svar! Men om jag betalar 2-3000:-/månad till Gothia, kommer lånen sjunka något? Hur påverkas UC på lång sikt vid inkasso? Har tänkt att omförhandla ränta inom 12-18 månader på det större lånet hos avida som just nu ligger på 15% +. Kommer det synas på UC att något har gått till inkasso?
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Håller mer ovanstående. Släpp asen hos Lumify och Credifi till Gothia inkasso. Lumify och Credifi kommer aldrig gå med på något annat än lägsta att betala (egen erfarenhet). Gothia kan vara lite besvärliga att ha att göra med men brukar kunna erbjuda en ok avbetalningsplan. Det är dock en rätt hög summa det handlar om så jag vågar inte lova 2-3K som någon ovan skrev.
Tack för svar! Är det säkert att det går till inkasso och inte KF? Behöver hålla mig ifrån KF för att inte riskera löneutmätning en lång tid framöver. Är ju aldrig en garanti att få skuldsanering
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Vilka avgifter läggs på vid inkasso? Blir räntan skyhög? Har ingen erfarenhet av detta
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp