• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Credifi och Lumify, vad händer när man inte kan följa betalningsplan?

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Lumify och Credifi kommer hamna hos inkasso (Gothia) inte KFM. Visa lånebolag brukar hota med KFM men det händer inte. Just dom här två lånen kommer inte påverka ditt UC och det kommer inte synas någonstans att de har hamnat hos inkasso.
Men det finns också lån där man får missbrukad kredit om den hamnar hos inkasso, det är lika som anmärkning. Men det är oftast de lån som syns hos UC. Så skulle du släppa AVIDA till exempel så skulle det inte vara bra.

Vet inte exakt om kostnaderna. Men det jag vet är att du kommer få 180 kr avgift för att upprätta avbetalningsplan. Ränta tickar så klart.

Det som kommer hända nu om du släpper de två lånen till inkasso är:
De kommer ringa dig eller skicka mejl där de kanske hotar med KFM (men du behöver inte oroa dig för det). Oftast går det 3-4 månader innan skulden hamnar hos inkasso. I vissa fall 1-2 månader. När du får brev från inkasso är det bara ringa eller skriva till dem och förhandla om avbetalningsplan. Oftast får man bättre avbetalningsplan än hos dessa två skit företag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Tack för svar! Är det säkert att det går till inkasso och inte KF? Behöver hålla mig ifrån KF för att inte riskera löneutmätning en lång tid framöver. Är ju aldrig en garanti att få skuldsanering
Lånen kommer med all sannolikhet hamna hos inkasso och då hos Gothia Inkasso. Det ska dock sägas att låneföretag inte har någon skyldighet att lämna vidare till inkasso, även om det är brukligt i de flesta ärenden. Det är nog dock ingen här så vitt jag vet som haft lån hos dessa och som direkt hamnat hos KFM.

Beträffande avbetalningsplan är det inte något inkassobolagen har någon skyldighet att erbjuda. Gothia gör det men det verkar vara väldigt olika vilken summa man beviljas att betala per månad. Jag hade ca 40K hos dessa innan jag släppte till KFM. De ville först ha ca 5000 kr per månad vilket jag sedan lyckades förhandla ned till 2800 kr. Jag är därför inte så säker på att du kommer få 2-3.000 kr per månad. Det kommer dock bli lägre än vad du betalar idag och tipset är, som andra skrivit, att stå på dig och böna och be om en rimlig avbetalningsplan. Lycka till :)
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Jag har ingen erfarenhet av inkasso med Lumify och Credifi, men jag anser att dessa två låneföretag har ett upplägg gjort för att hamna i obestånd. Som TS beskrev så har jag också höga månadskostnader för övriga lån, men just dessa lån gör att jag måste refinansiera genom att använda deras utrymme för att betala just deras lån i väntan på bättre Uc betyg för samlingslån.
 

kalle33

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
21 Juni 2022
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
10
Poäng
62
Lumify och credifi går till inkasso efter cirka 90 dagar. Så dom skulle jag väntat med tills de går till inkasso och få avbetalningsplan.
 

Freedom

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
28 November 2022
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Mitt credifi gick vidare till gothia inkasso efter ca 40 dagar så vad jag förstått de som så verkar credifi vara snabbare än lumify?
För mig var gothia väldigt hjälpsamma och gav mig på 60 tusen sammanlagt en plan på 6 mån med de två första mån 1000kr sedan 2500 i 3 mån och sista mån 3000, sedan skulle vi omförhandla igen.

Mycket bättre än hos credifi där de krävde summa runt 11 tusen i månaden
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Hur gick det @Laika ? Jag sitter i en liknande sits och skulle behöva information. Mvh
Tjena, lyckades hålla mig kvar tack vare snälla gamla föräldrar som hjälpte mig lösa båda lånen. Så vet inte vad som hade hänt. Troligtvis (av det jag har läst) skulle jag fått avbetalningsplan som för vissa var generös, för andra hemsk. Hade nog åkt på löneutmätning tillslut. Försöker undvika det för att inte belasta min sambo mer än jag redan har gjort. Har nu varit 3 månader spelfri igen och jobbar vidare med skulder och självkänslan :-/

hoppas det går bra för dig och löser sig blancoblanco!
 

Blancoblanco

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
1 Januari 2019
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
79
Poäng
217
Tjena, lyckades hålla mig kvar tack vare snälla gamla föräldrar som hjälpte mig lösa båda lånen. Så vet inte vad som hade hänt. Troligtvis (av det jag har läst) skulle jag fått avbetalningsplan som för vissa var generös, för andra hemsk. Hade nog åkt på löneutmätning tillslut. Försöker undvika det för att inte belasta min sambo mer än jag redan har gjort. Har nu varit 3 månader spelfri igen och jobbar vidare med skulder och självkänslan :-/

hoppas det går bra för dig och löser sig blancoblanco!
Härligt! Kämpa på och ge inte upp! Mvh
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp