• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
115
Poäng
297
Även om maten tar en stor del av ens kostnader så undrar jag om ni har några andra spartips?

Jag har några (småslantar kanske men många bäckar små...):
* Halverar diskmedelstabletterna, det räcker för att disken ska bli ren i min lilla bänkmaskin.
* Använder ett kaffefilter som sköljs ur, så inga mer pengar läggs på kaffefilter.
* Disktrasan är en i bambutyg som jag tvättar i maskin.
* Ansiktsmask, peeling och hårinpackning köper jag aldrig längre. Gör sånt av skafferivaror, kostar inte många kronor och finns jättemycket bra "recept" att hitta på nätet.
* När schampoo/balsam håller på att ta slut så häller jag i lite vatten och skakar om, då får man ut några fler tvättar.
* Rengöringsprodukter, även där går mycket att göra med t.ex. bikarbonat, ättika osv. Betydligt billigare.

Har en massa såna småsaker som jag sparat in på och när man lägger ihop det så blir det ändå lite som man kan lägga på annat :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
176
Mottagna reaktioner
80
Poäng
236
Nu måste man betala 10kr via mobilen till toa i en stor köpcenter i min stan då det är många som snattar tvål och toapapper. Antar att det kan vara ni som snålar med löneutmätning:rolleyes:
Skoja skojar, men ett bra tips va :facejoy:
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
På tv4:s platform kan man få diverse tips av ”Sveriges snålaste man”.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Även om maten tar en stor del av ens kostnader så undrar jag om ni har några andra spartips?

Jag har några (småslantar kanske men många bäckar små...):
* Halverar diskmedelstabletterna, det räcker för att disken ska bli ren i min lilla bänkmaskin.
* Använder ett kaffefilter som sköljs ur, så inga mer pengar läggs på kaffefilter.
* Disktrasan är en i bambutyg som jag tvättar i maskin.
* Ansiktsmask, peeling och hårinpackning köper jag aldrig längre. Gör sånt av skafferivaror, kostar inte många kronor och finns jättemycket bra "recept" att hitta på nätet.
* När schampoo/balsam håller på att ta slut så häller jag i lite vatten och skakar om, då får man ut några fler tvättar.
* Rengöringsprodukter, även där går mycket att göra med t.ex. bikarbonat, ättika osv. Betydligt billigare.

Har en massa såna småsaker som jag sparat in på och när man lägger ihop det så blir det ändå lite som man kan lägga på annat :)
Det är också bra att ha flera skor att rotera användandet emellan, de håller ett antal gånger längre då. Kanske känns tungt att köpa flera par skor till samma säsong, men det blir klart lönsamt i längden. Det förhindrar även ett antal fotproblem, som kan bli vårdkostnader, som fotsporre, hammartå mm.
Att välja kvalité före kvantitet är också ett klassiskt spartips och där kan man med fördel handla utanför säsong, som att köpa vinterjacka mitt i sommaren e t c. Mat däremot ska alltid köpas i säsong.
Sköta sina tänder så mycket man kan i förebyggande syfte.
Köpa likadana strumpor, går det hål på den ena, så kan man alltid para ihop dem.
Göra inköpslistor på allt man behöver, inklusive mat, det förhindrar impulsköp.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Det är också bra att ha flera skor att rotera användandet emellan, de håller ett antal gånger längre då. Kanske känns tungt att köpa flera par skor till samma säsong, men det blir klart lönsamt i längden. Det förhindrar även ett antal fotproblem, som kan bli vårdkostnader, som fotsporre, hammartå mm.
Att välja kvalité före kvantitet är också ett klassiskt spartips och där kan man med fördel handla utanför säsong, som att köpa vinterjacka mitt i sommaren e t c. Mat däremot ska alltid köpas i säsong.
Sköta sina tänder så mycket man kan i förebyggande syfte.
Köpa likadana strumpor, går det hål på den ena, så kan man alltid para ihop dem.
Göra inköpslistor på allt man behöver, inklusive mat, det förhindrar impulsköp.
Mycket bra skrivet.

Sen tror jag att nästan allt handlar om hur man tänker själv om hur mycket man är beredd att "offra", om man kan kalla det så. Det finns hur mycket pengar att spara som helst på väldigt mycket, men i grund och botten handlar det om ifall man vill offra tiden, väljer att avstå, väljer alternativ, för alternativ finns alltid. Alltså att prioritera hela tiden på vilka val man själv väljer.

Jag älskar ju exempel, så här kommer några
Jag kan välja att ha tänt i varje rum när det är mörkt ute, eller välja någon lampa i det rum jag vistas i ( el sparas)
Jag kan välja att plocka bär ute helt gratis, eller köpa dem i butik och inte spara in kostnaden, men jag får offra tiden istället
Jag kan välja att bo mindre/flytta om jag har dyr hyra, eller bo kvar av ren bekvämlighet och att jag trivs med storleken mm
Jag kan välja att handla billigt och laga själv, eller handla dyrt och mer färdig mat
Jag kan välja att odla själv i fönster/balkong/trädgård, eller om jag vill betala för att köpa färdigt istället
Jag kan välja att baka bröd själv, eller att köpa färdigt, priset och tiden är skillnaden
Jag kan välja köpa färdig musli, eller göra den själv betydligt billigare
Jag kan välja en billigare dator, telefon, tv, eller en lite dyrare för att jag vill ha bättre varor än den billigaste
Jag kan välja att köpa växter i blomsterbutiken, eller så från frön/ ta skott hos någon helt gratis och driva upp själv
Jag kan välja att dricka juice,mjölk,läsk,saft till min måltid, eller välja kranvatten
Jag kan välja att köpa en hamburgare på Max/MC Donalds/burgerking, eller steka en hemma istället
Jag kan välja att köpa glass, fika, lunch ute, eller göra det själv hemma
Jag kan välja att köpa nytt, begagnat eller avstå helt
Jag kan välja att köpa mat ute om jag ska iväg under dagen, eller att ta med fika/matlåda hemifrån
Jag kan välja att ta bilen istället för buss, jag kan välja att gå eller cykla istället för buss
Jag kan välja att gå ut och äta med vänner, alternativt att avstå helt, eller träffas på knytkalas eller bjuda hem dem istället
Jag kan välja att betala ett gymkort, åka och simma i simhallen mm som motion, eller motionera genom att gå, jogga, gympa hemma och/eller använda utegymmen i min närhet
Jag kan välja att ta på mig en extra tröja/strumpor/tofflor, eller att höja värmen inne
Jag kan välja att göra naglar, operera mig, göra ögonbryn, fransar osv Jag kan också avstå och slippa kostnaden
Jag kan välja att slänga ett plagg som fått ett hål, jag kan också laga hålet och behålla plagget
Jag kan välja att slänga en skrumpen paprika, eller välja att ta till vara på den genom att frysa in eller laga något på den direkt

Hahaha, nu blev det sådär långt igen, men vi har ALLTID val, och det är vad vi prioriterar i våra egna liv som gör skillnaden. Jag/du/ni gör alla olika val varje dag, och det är ju det som gör skillnaden på vad det går att spara in på i längden. Hur mycket tid, energi och vad ni väljer av det ni kan avstå/offra er på är det som gör skillnad. Du som läser kanske prioriterar något som är viktigt för dig och får dig att må bra, jag något annat som är viktigt för mig istället, men det handlar alltid om att välja ändå, trots att man även måste få lite luft och unna sig ( småsaker för mig) något ibland.

Jag skulle önska mig att åter kunna ha bil igen, jag hatar verkligen att åka buss. Jag skulle önska mig ett husdjur, jag skulle önska mig att få komma utomlands, jag skulle önska mig att få göra massa roliga saker som ger livsglädje och energi. Jag skulle önska mig att kunna uppdatera min garderob, skulle önska jag kunde unna mig mycket mer, kunna köpa nya möbler, köpa de där snygga skorna jag sett eller byta ut mina gamla gardiner, köpa de snyggare glasögonen istället för de billigaste. Önskelistan är lång, men återigen är det val och prioriteringar som styr. Jag kanske har råd med NÅGONTING av det där OM jag offrar mig och prioriterar bort allt annat några månader, men jag försöker tänka längre fram. I sista änden är det mitt val hur jag gör och väljer i vardagen för att kunna nå mål och drömmar. Idag är hela mitt mål att bara spara allt jag kan, och den dag det finns tillräckligt med pengar där, då kan jag kanske göra verklighet av något av det jag drömmer om.






Jag kan välja att
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Ett annat spartips är att inte använda sköljmedel, förutom själva kostnaden, så ökar plaggens livslängd och även tvättmaskinens.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Nu måste man betala 10kr via mobilen till toa i en stor köpcenter i min stan då det är många som snattar tvål och toapapper. Antar att det kan vara ni som snålar med löneutmätning:rolleyes:
Skoja skojar, men ett bra tips va :facejoy:
:rolleyes::facejoy:
Det finns gränser...
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Kul att ni kommer med en massa tips och idéer hörni! :faceheart:
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Ett annat spartips är att inte använda sköljmedel, förutom själva kostnaden, så ökar plaggens livslängd och även tvättmaskinens.
Detta har jag försökt med, men har svårt för. Tycker kläderna känns otvättade och luktar illa av att inte använda. Jag är emot sköljmedel för både miljön och det du skriver, men vill inte ha kläder som luktar illa. Har du tips på det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp