• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Har ni inte förstahandskontrakt idag? Byta till billigare lägenhet i samma fastighetsbolag borde väl gynna båda parter?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Har ni inte förstahandskontrakt idag? Byta till billigare lägenhet i samma fastighetsbolag borde väl gynna båda parter?
Jo det har vi.
Problemet är kön till mindre lägenheter är just nu enormt. Ca 800 sökande per lägenhet och de med längst kötid och bästa förutsättningarna går först.
Men vi söker för fullt men vägrar ta en lägenhet utanför området.
Vi klarar oss så det är ett icke- problem just nu.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
De menar ju att det är en uppoffring som en gäldenär måste göra för att borgenären ska få in sina pengar. Sen skiter de väl i om det i praktiken är omöjligt att få tag på en rimlig bostad med anmärkningar.
Det finns ingen lagstiftning som "skiter i", den är vad den är.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Glöm inte att du kan jämka under löneutmätning. Med höga räntor blir det många tusenlappar extra under löneutmätning!
Det är den möjligheten som får mig att psykiskt klara de tuffa åren, att få lite extra utrymme.

Rapporteras räntor in även under löneutmätning? Är det alla räntor som tickar på, inkl dröjsmålsränta? Eller bara på själva ”huvuddelen” av lånet? Frågar för att jag snart har utmätning.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Rapporteras räntor in även under löneutmätning? Är det alla räntor som tickar på, inkl dröjsmålsränta? Eller bara på själva ”huvuddelen” av lånet? Frågar för att jag snart har utmätning.

Både räntor och dröjsmålsräntor är avdragsgilla, dock är det tyvärr många som inte rapporterar in de senare. Så tipset är att själv ha stenkoll, t ex genom att använda Excel. Så allt kommer med i deklarationen (det som inte rapporterats in adderar du själv manuellt).

Själv har jag de senaste åren haft ränteutgifter på ca 300k, vilket ger drygt 70k tillbaka på jämkningen (fördelat över de månader jämkning).

Sen ligger ju förslaget att trappa av ränteavdraget (se egen tråd), så detta kan vara sista året med hyfsat bra pengar tillbaka.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Både räntor och dröjsmålsräntor är avdragsgilla, dock är det tyvärr många som inte rapporterar in de senare. Så tipset är att själv ha stenkoll, t ex genom att använda Excel. Så allt kommer med i deklarationen (det som inte rapporterats in adderar du själv manuellt).

Själv har jag de senaste åren haft ränteutgifter på ca 300k, vilket ger drygt 70k tillbaka på jämkningen (fördelat över de månader jämkning).

Sen ligger ju förslaget att trappa av ränteavdraget (se egen tråd), så detta kan vara sista året med hyfsat bra pengar tillbaka.

Ok, tack snälla för utförligt svar, och tack för tips.
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Blev så glad idag. KFM hade räknat fel i förbehåll och detta är justerat nu. Betalar 1000kr mindre så nu klarar vi oss riktigt bra. Även med hög hyra ☺️)
Jag har lagd upp en strategi för att klara toppar och dalar. Vår budget är satt och vi känner en sån lättnad nu att inte behöver jaga pengarna hela tiden. Samtidigt blir lånen betalade.
Eftersom make och jag har löneutmätning samtidigt får vi även behålla lite mer till familjen.
Vi har även satt delmål för att inte alltid känna oss pressad. Ex 6 månader avklarad, betalat in 100 tkr, fått ner lån till 1 miljon etc. Kommer kännas skönt att bocka av
Jag beräknar att löneutmätningen kommer att pågå mellan 5-7 år och med lite tur får jag bättre lön och bonus nästa år (vilket kortar ner återbetalningstiden)
Känns mycket bättre nu än för 6 månader sen då jag vaknade med ångestattacker och hjärtklappningar. Nu kan det bara bli bättre.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Blev så glad idag. KFM hade räknat fel i förbehåll och detta är justerat nu. Betalar 1000kr mindre så nu klarar vi oss riktigt bra. Även med hög hyra ☺️)
Jag har lagd upp en strategi för att klara toppar och dalar. Vår budget är satt och vi känner en sån lättnad nu att inte behöver jaga pengarna hela tiden. Samtidigt blir lånen betalade.
Eftersom make och jag har löneutmätning samtidigt får vi även behålla lite mer till familjen.
Vi har även satt delmål för att inte alltid känna oss pressad. Ex 6 månader avklarad, betalat in 100 tkr, fått ner lån till 1 miljon etc. Kommer kännas skönt att bocka av
Jag beräknar att löneutmätningen kommer att pågå mellan 5-7 år och med lite tur får jag bättre lön och bonus nästa år (vilket kortar ner återbetalningstiden)
Känns mycket bättre nu än för 6 månader sen då jag vaknade med ångestattacker och hjärtklappningar. Nu kan det bara bli bättre.
Vad fint att läsa att det känns bättre nu! Heja er, ni kommer fixa dessa åren!
 
Senast ändrad:

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Blev så glad idag. KFM hade räknat fel i förbehåll och detta är justerat nu. Betalar 1000kr mindre så nu klarar vi oss riktigt bra. Även med hög hyra ☺️)
Jag har lagd upp en strategi för att klara toppar och dalar. Vår budget är satt och vi känner en sån lättnad nu att inte behöver jaga pengarna hela tiden. Samtidigt blir lånen betalade.
Eftersom make och jag har löneutmätning samtidigt får vi även behålla lite mer till familjen.
Vi har även satt delmål för att inte alltid känna oss pressad. Ex 6 månader avklarad, betalat in 100 tkr, fått ner lån till 1 miljon etc. Kommer kännas skönt att bocka av
Jag beräknar att löneutmätningen kommer att pågå mellan 5-7 år och med lite tur får jag bättre lön och bonus nästa år (vilket kortar ner återbetalningstiden)
Känns mycket bättre nu än för 6 månader sen då jag vaknade med ångestattacker och hjärtklappningar. Nu kan det bara bli bättre.
Ett tips, i all välmening.
Finns det utrymme att lösa någon skuld som närmar sig slutbetalning, försök att avsluta denna.
Beräkningarna utgår ifrån att alla skulder löses sista betalningen, men alla skulder påförs 600 kr per kalenderår.
Små skulder kan få ett per fåtal kronor per inbetalning, blir dyrt i slutändan.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Jag fick äntligen en lite bättre månad ekonomiskt. Så skönt att få lite andrum. Jag har bara budgeterat 2000:- för mat denna månaden, men eftersom jag har lite extra pengar kommer jag nog öka upp den iaf 500:-. Sen blir det ju också en del mat ute på semestern men det lägger jag under semesterbudgeten.
Jag ska köpa mig en cykel också, begagnad för under 1000:-. Har ångrat mig så att jag sålde min gamla, men även det var pga spelandet. I övrigt är det lite intressant detta med att ha lite extra pengar en månad efter många tuffa månader. Allt det där jag tänkt att jag vill köpa, lockar inte så mycket längre. Jag vill hellre slippa ångesten i slutet av månaden. Jag vill hellre slippa låna pengar.

Emellanåt har det känts som att det inte går framåt. Att förändringarna jag kämpat med att få in i det ekonomiska beteendet inte gett resultat. Men så var jag iväg förra veckan och kom gång på gång på mig själv att tänka "nej, det vill jag inte slösa pengar på", eller "nej, det går jag till en mataffär och köper istället, det är billigare". Då förstod jag att det visst har hänt saker. Att jobbet jag gjort, även om resan inte varit rak, tillslut har börjat ge resultat. Man behöver inte avstå från allt. Bara bli bättre på att prioritera. Och för min del, som nu också sökt en mindre lägenhet, känns det faktiskt inte så dumt att skala ner.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp